Motoráky budou jezdit do Čakovic bez soutěže. Ropid se bál sporů

  9:41aktualizováno  9:41
Smlouvu na provoz vlaků mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi získal soukromý dopravce bez výběrového řízení. Přestože Ropid tvrdil, že soutěž vyhlásí. Provoz přitom bude dražší v porovnání s cenou, za kterou jezdí motoráky pro Liberecký kraj.

Na trati mezi pražským Masarykovým nádražím a Čakovicemi jezdí modernizované motoráky typu 810. | foto: MAFRA

Soukromý železniční dopravce KŽC Doprava získal bez jakékoliv soutěže smlouvu na provoz svého motoráku mezi Masarykovým nádražím a Čakovicemi na dalších deset let. Smlouvu podepsal pražský organizátor veřejné dopravy Ropid i přesto, že ještě před měsícem tvrdil, že dopravce na linku S34 bude hledat v poptávkovém řízení. Minimálně pět let budou lidé cestovat motorákem starým přes třicet let.

Ropid obrat názoru vysvětluje přístupem ministerstva dopravy k soutěžím na rychlíkové tratě. S příchodem ministra Antonína Prachaře totiž začal stát s vypisováním znovu otálet. "Rozhodli jsme se, že budeme opatrní. Chceme a budeme dál pouštět na železnici v Praze a okolí soukromé dopravce, ale nechceme se dostat do situace, že se budou všichni hádat, odvolávat a my nikdy vítěze nevybereme," vysvětlil mluvčí Ropidu Filip Drápal.

Uzavření takové smlouvy není nic nelegálního, dopravní legislativa desetiletý kontrakt bez soutěže umožňuje. Přesně tak jezdí prakticky po celé zemi například České dráhy, které získaly desetileté smlouvy na sklonku roku 2009.

Konkurenci ovšem takový postup vadí. "Měli jsme o zakázku zájem, ale odpověděli nám, že žádné poptávkové řízení nebude. Je to hodně nestandardní postup, nejprve vyhlásit, že budou soutěžit, a pak zadat zakázku přímo," říká Jan Šatava z firmy Rail System.

Fotogalerie

Ropid bude KŽC Doprava platit za každý ujetý kilometr 76,56 koruny, což je o sedm korun méně, než dosud platil v rámci zkušebního provozu. Jenže i to je více, než například platí Liberecký kraj za provoz výrazně modernějších nízkopodlažních vlaků mezi Libercem, Žitavou a Varnsdorfem: kraj doplácí za každý kilometr 73 korun. Na rozdíl od smlouvy na linku S34 prošla tato trasa řádnou mezinárodní soutěží.

Ročně zaplatí Ropid za provoz motoráků přibližně 11 milionů korun. Podle smlouvy se bude každý rok úhrada navyšovat maximálně o inflaci. Od šestého roku musí dopravce alespoň na část spojů nasadit bezbariérová vozidla.

Radní pro dopravu Jiří Pařízek (TOP 09) otočení názoru na soutěžení tratě vysvětluje prakticky stejně jako Ropid. "Otevírání železničního trhu soukromým dopravcům je velmi složité. Nechceme se dostat do situace, kdy bychom byli kritizováni za to, že nechceme pouštět soukromé dopravce na železnici," řekl Pařízek.

Utajená smlouva

I když TOP 09 dlouhodobě bojuje za zveřejňování smluv, v případě smlouvy s KŽC Ropid poněkud váhá. Ministerstvo dopravy přitom už několik let zveřejňuje kompletní smlouvy s Českými drahami. Ropid nakonec po dalších dotazech uvedl, že smlouvu zveřejní odesláním do Věstníku Evropské unie.

O proniknutí na železnici v rámci Pražské integrované dopravy dlouhodobě usiluje také společnost Arriva, která dokonce loni pár měsíců provozovala na vlastní riziko spoj mezi Masarykovým nádražím a Kralupy nad Vltavou. I v případě linky do Čakovic doufala, že bude oslovena. "Arriva má nadále zájem provozovat železniční dopravu v České republice včetně pražské aglomerace. Připravuje několik nabídek, které budeme předávat objednavatelům nezávisle na jejich poptávkách," reagoval Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy Transport Česká republika.

Arriva proti přímému zadání KŽC Doprava neprotestuje podle informací MF DNES i z důvodu, že Ropid zvažuje této firmě zadat zcela nové spojení, mluví se o lince z Benešova přes Prahu do Čelákovic. "Do budoucna se spolupráci s Arrivou na vlakových linkách PID nebráníme. Další rozvoj železničních linek v Praze a okolí je ale ovlivněn kapacitou tratí i rozpočtem města," dodal Drápal.

Autor:
  • Nejčtenější

Kanál smrti jako brána k prosperitě. Z Rumunska je opět obilná velmoc

Tisíce politických vězňů zahynuly v 50. letech na stavbě kanálu Dunaj–Černé moře. Monumentální projekt dokončený jen...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Češi mají páté nejlevnější jídlo v Evropě. Utratí za něj více než Britové

Potraviny jsou v Česku páté nejlevnější ze všech zemí EU. I přesto je u nás jídlo hned po bydlení druhou největší...

Premium

Sny mladých o bydlení narážejí na mizivé úspory, většina na hypotéku nedosáhne

Ceny bytů dál rostou a dostupnost bydlení pro mladé rodiny se stále zhoršuje. Jak ukazuje průzkum Hypoteční banky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Premium

KOMENTÁŘ: Euro je časovaná bomba, držme se od něj dál, říká ekonom Kovanda

Česká ekonomika se sice na úrovni jednotlivých firem eurizuje, ale přesvědčivých argumentů pro plošné přijetí jednotné...

Premium

Kořeněná jídla ani káva neškodí, vyvrací profesor Tesař letité mýty

Kola je pro ledviny hrob. Nejlepší je nesolit a nejíst ostrá exotická jídla. Alkohol dokáže „propít“ ledviny, které je...

Premium

Hra o 80 tisíc: kolik peněz navíc mohou rodiče získat a jak to udělat

Rodičovský příspěvek se od ledna zvýší ze současných 220 tisíc korun až na celkových 300 tisíc. MF DNES přináší návod –...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

  • Další z rubriky

E.ON vybuduje 175 dobíječek pro elektroauta, většinu nákladů pokryjí dotace

Energetická společnost E.ON vybuduje do roku 2022 zhruba 175 veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily. Investuje...

Maročan vytvořil databázi přímých letů, cílí hlavně na digitální nomády

Maročan, cesta z Bali kvůli vízu a česká dopravní data. Tato překvapivá kombinace dala vzniknout vyhledávači Direct...

V mýtu je zapsána ani ne polovina aut, kolony na hranicích mohou mít až 40 km

Až čtyřicet kilometrů dlouhé kolony a desítky hodin čekání zřejmě potkají šoféry přijíždějící začátkem prosince ze...

Boeing 737 MAX se vrátí do provozu v lednu, předpokládá společnost

Americká společnost Boeing předpokládá, že se její letadla 737 MAX vrátí do komerčního provozu v lednu příštího roku. V...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz