Nejpodivnější aerolinky na světě. Letadla pro zvířata, celebrity či křesťany

  • 2
Létání může být zážitek. Obzvláště tehdy, když člověk při cestování zvolí nevšední aerolinku. Tou v minulosti byla například Hooters Air, která následovala myšlenku amerického restauračního řetězce se servírkami v sexy kostýmech. Jiné plány, jako například založení kuřácké či křesťansko-židovské aerolinky nebyly nikdy uskutečněny. Podívejte se na aerolinky s nevšedním konceptem.

Pet Airways

1 Pet Airways

Jak název napovídá, tato americká vnitrostátní aerolinka neslibuje pohodlné cestování lidem, ale jejich domácím mazlíčkům. Společnost, kterou vytvořil kalifornský realitní developer Dan Weisel a Alysa Binderová, vznikla v roce 2009 a stala se tak první společností, která tyto služby nabídla, píše na svém webu magazín Reader’s Digest. Do roku 2011, kdy společnost kvůli finančním problémům služby ukončila, přepravila přes 9 tisíc zvířecích pasažérů. Cena letenky se odvíjela od velikosti zvířete. Začínala na 150 dolarech (přibližně 3 448 korun), ale velcí mazlíčci vyšli majitele i na 1 200 dolarů (27 822 korun).

Na každém letišti, kde aerolinka operovala, byla zvířata „odbavena“ ve speciální místnosti. Vyškolený personál vzal své klienty před odletem na procházku a následně umístil do vlastní „kabiny“, jak společnost nazývá přepravky rozmístěné v letadle. Během letu zaměstnanci mazlíčky každých 15 minut kontrolovali a věnovali jim potřebnou péči. Od roku 2017 se zakladatelé snaží projekt znovu obnovit a shání nové investory.

SmintAir

2 Smintair

V době, kdy většina aerolinek začala omezovat kouření na palubách, přišel bývalý německý burzovní makléř a vášnivý kuřák Alexander Schoppmann s naprosto protichůdnou myšlenkou. Zavede lety, kde si kuřáci mohou dopřávat cigarety bez omezení, stejně tak i palubní personál.

„Mnoho lidí zkrátka necestuje na dlouhé vzdálenosti, protože si nemohou zakouřit,“ uvedl pro The New York Times v roce 2006 Schoppmann, který v té době běžně vykouřil 30 cigaret denně. Smintair měl na každodenních linkách z Düsseldorfu do Tokia a Šanghaje nabízet kubánské doutníky, kaviár, zábavní program a samozřejmě popelníky u každého sedadla. Ceny se podle Schoppmanna neměly lišit od klasických cen, které by cestující zaplatili u jiných aerolinek, píše Paleofuture.

Schoppmannův plán však čekal podobný osud jako námět, se kterým v roce 1993 přišli američtí společníci William Walts a George „Mickey“ Richardson. Společnosti nikdy nezískaly dostatek finančních prostředků, aby své vize naplnily.

The Lord´s Airline

3 The Lord‘s Airline

„Plujte nebeskými mraky.“ Tak by se dal volně přeložit slogan aerolinky, která však své zákazníky nikdy do nebes nevzala. V roce 1985 přišel křesťan Ari Marshall s plánem založit aerolinku, která bude fungovat v duchu „židovsko-křesťanské atmosféry“. „Rusové i Britové mají svou aerolinku, stejně tak například Playboy. Tak proč by Pán nemohl mít také jednu?“ vysvětlil Marshall v roce 1986 důvody, proč se ke kroku založit doslova „boží“ aerolinku odhodlal.

Povinná výbava letadla na cestu z Miami do Jeruzaléma? Bible a Tóra v každé sedadlové kapse, stejně jako desatero přikázání. A pokud film, pak jedině s náboženskou tématikou. Naopak alkohol by v nabídce cestující nenašli.

Linka měla létat třikrát týdně. Během více jak dvanáctihodinového letu plánoval Marshall zavést dokonce náboženské vyučování pro děti. Letadlo sice společnost měla, avšak projekt nedostal zelenou od Federálního úřadu pro letectví (FAA) a zájem investorů začal pomalu opadat.

Hooters Air

4 Hooters Air

Americký řetězec Hooters byl ještě před deseti lety fenoménem, který se rozrůstal i do Evropy. Díky úspěchu těchto „sexy“ restaurací, ve kterých obsluhovaly převážně ženy oblečené v upnutých oranžových šortkách a bílém tílku, se společnost pokusila svůj byznys přesunout do oblak a v roce 2003 založila aerolinku Hooters Air.

Takzvané Hooters Girls nebyly vyškolené jako letušky, tudíž byla jejich role na palubě letadel omezená pouze na rozdávání nápojů a potravin. „Jsou tu nějaké věci, kterých se můžeme dotýkat, ale jsme tu především pro zábavu a abychom pomohly palubnímu personálu, kdyby cokoliv potřeboval,“ uvedla jedna ze servírek v reportáži Nicka Mantise.

Když byla společnost Hooters na svém vrcholu, létala až do 15 amerických měst. Letecký byznys ukončila společnost v roce 2006. Restaurace, kasino i Hotel v Las Vegas však nadále fungují.

Casino Express Airlines

5 Casino Express Airlines

Jak nejlépe dostat hosty, kteří mají hluboko do kapsy, do svého kasína? Vlastní aerolinkou. A zahřívací kolo si mohou dát už v letadle. První let se uskutečnil v roce 1989 a společnost fungovala až do roku 2005, kdy ji koupila americká aerolinka Xtra Airways. Ročně pomohla aerolinka do hotelu Red Lion a s ním spojeným kasinem Elko v Nevadě přepravit 40 tisíc lidí. Linky létaly z měst jako Portland, Seattle či Santa Fe.

Nízkonákladová aerolinka prodávala zpáteční letenky přibližně za 49 dolarů (přibližně 1 137 korun). Ceny byly nízké, aby hosté mohli co nejvíce peněz utratit v kasinu.

MGM Grand Air

6 MGM Grand Air

V 80. letech přišel miliardář a majitel kasina Kirk Kerkorian s myšlenkou vytvořit aerolinku pro celebrity a boháče. A tak vznikla MGM Grand Air. S aerolinkou létali zákazníci jako zpěvačka Madonna či frontman skupiny Guns N’ Roses Axl Rose. „První třída je jediná třída, která se v našich letadlech nachází,“ říká hlas v propagačním videu, které bylo natočené v roce 1989. „Zákazník vnímá naše služby jako kdyby šlo o jeho soukromou společnost,“ dodal jeden ze zaměstnanců společnosti.

Na palubě letadel Boeing 727-100 a DC-8-62 s luxusním interiérem a pozlaceným zdobením mohlo být nejvíce 33 cestujících a na jednu letušku připadalo maximálně pět klientů. Za tyto služby si aerolinka účtovala 1 400 dolarů za jednosměrný let. Vzhledem k inflaci by letenka v dnešní době stála přibližně 2 800 dolarů, což je v přepočtu přibližně 65 tisíc korun. Pro srovnání, na stejné trase zaplatí dnes cestující za jednosměrnou letenku do první třídy od 1 400 dolarů (Alaska Airlines) do 4 000 dolarů (American Airlines).