Neděle 5. července 2020, Den slovanských věrozvěstů Cyrila a Metoděje
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 5. července 2020 Státní svátek.

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

  12:45aktualizováno  12:45
Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout, klidně i jen na zem, do té první. Problém však nastane, když si nemají kam sednout ti, kdo si za ni připlatili. Všichni pak totiž mají z jízdy stejný zážitek, jen někoho stojí o stovky korun víc.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMAFRA

Na problémy ve vlaku upozornil na svém Twitteru v neděli odpoledne ekonom Lukáš Kovanda. Jel na konci prodlouženého víkendu z Olomoucka do Prahy. Vlak byl přeplněný natolik, že si cestující v druhé třídě podle Kovandy nemohli sednout ani na toaletách.

Kovandu však především překvapilo to, že v první třídě, do které měl zaplacený lístek, narazil na mnoho cestujících třídy druhé. Ti kromě sedaček posedávali i na zemi v uličce. Za mnohem nižší cenu si tak mohli užívat stejného „luxusu“, jako on s lístkem do první třídy.

„Taková situace není běžná, ale v mimořádných případech k ní může dojít a dochází k ní všude v Evropě, kde nejsou vlaky s povinnou rezervací,“ vysvětluje pro iDNES.cz Petr Šťáhlavský z Českých drah. „V mimořádných situacích dokonce i tam, kde jsou,“ dodává.

„Já osobně jsem se s popsaným stavem, stojícím cestujícím ve voze 1. třídy při přeplnění vlaku, setkal ve spojích například v Německu, Rakousku, Velké Británii a dokonce ve Švýcarsku,“ tvrdí Šťáhlavský. Švýcarsko přitom podle něj patří mezi země s nejlepšími železnicemi na světě.

07.července 2019 v 13:31, příspěvek archivován: 09.července 2019 v 11:09

Ten pocit... že člověk z daní přispívá na to, aby si nesedl ani v 1. třídě. Vlastně to není jen pocit, to je realita dotačního populismu. https://t.co/doP1JFnzo6

Podle Kovandy může za přeplnění vlaků státně dotované jízdné. „Ten pocit… že člověk z daní přispívá na to, aby si nesedl ani v 1. třídě. Vlastně to není jen pocit, to je realita dotačního populismu,“ napsal.

To však Šťáhlavský popírá. „Obvykle k tomu dojde při různých mimořádnostech nebo jejich souběhu, například ve dnech zvlášť zvýšené přepravní poptávky (začátky a konce prázdnin či svátků) nebo poruše jiného spoje, mimořádnosti na trati a tak podobně,“ uvádí. Dělo se to podle něj i před zavedením slev na jízdném.

Někteří rozhořčení diskutující volali po změně způsobu, jakým České dráhy prodávají jízdenky. „Představa, že zaplatím za první třídu a sedím na zemi… nechápu, jak můžou prodat víc jízdenek, než kolik je sedadel,“ napsala jedna z nich.

Jiní pak navrhovali, aby se minimálně do první třídy zavedly povinné místenky. Podle Šťáhlavského to však není možné. „Ve vlacích vedených v závazku veřejné služby povinné rezervace zavést nemůžeme,“ odpovídá. Muselo by tak rozhodnout ministerstvo dopravy. „Povinná rezervace není obvyklá ani ve většině sousedních zemí,“ dodává.

Cestující první třídy, kteří se ocitli v podobné situaci jako Kovanda, mohou požádat o odškodnění. To podle informací na stránkách Českých drah činí 30 korun na příští nákup jízdenky.

Musí o ně však požádat ještě ve vlaku. „Situaci řeší přímo na místě vlakový doprovod v koordinaci s naším dispečinkem,“ dodává Šťáhlavský.

Setkali jste se s podobnou situací?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 18. července 2019. Anketa je uzavřena.

Ano 4006
Ne 1283
Autor:
  • Nejčtenější

Žluté vlaky do Chorvatska mohou podle ministerstva porušit slovinské nařízení

Úterní start vlaků RegioJetu z Česka do Chorvatska může zkomplikovat koronavirová překážka na trati. Slovinsko totiž...

Šéf Smartwings měl schůzku na Hradě, naznačilo porsche na nádvoří

Spolumajitel aerolinek Smartwings Jiří Šimáně byl na schůzce na Pražském hradě. Není zřejmé, s kým se sešel, hovoří se...

Chtěl Teslu, omylem si jich pořídil 28. Chyba ho málem stála 37 milionů

Nákupy na internetu se nemusí vždy úplně vydařit tak, jak by si zákazník představoval. Stránky totiž čas od času...

Řítí se na nás vlna exekucí. Hrozí i střední třídě, varuje exekutor

Premium Pravidla exekucí se musí změnit co nejdřív, míní liberecký exekutor Petr Polanský, který současný systém soukromých...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Při koronaviru přišlo o práci 200 tisíc lidí, potíže jich může mít milion

Čtyři procenta lidí, kteří byli pracovně aktivní před koronavirovou krizí, ztratili práci, ale jen asi třetina šla na...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Odškodné a storno zakázky za miliardy. Norové se rozkmotřili s Boeingem

Norské nízkonákladové aerolinky Norwegian Air stornovaly u Boeingu zakázku zhruba za deset miliard dolarů (239 miliard...

O pětinu méně aut. Český autoprůmysl se z covidu zatím nevzpamatoval

Český autoprůmysl připraví koronavirová krize během roku o 300 tisíc vozidel. Ve srovnání s loňskem tak produkce klesne...

Železničáři chystají soutěž na nové nádraží pro 20 tisíc cestujících

Ve středočeských Nehvizdech chystá státní Správa železnic výstavbu železničního terminálu, kterým by mělo denně projít...

Další země se českým turistům uzavírat nebudou, věří cestovky

Zástupci cestovních kanceláří neočekávají, že by některé další země postupovaly po vzoru Slovinska a omezovaly české...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz