První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

  12:45aktualizováno  12:45
Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout, klidně i jen na zem, do té první. Problém však nastane, když si nemají kam sednout ti, kdo si za ni připlatili. Všichni pak totiž mají z jízdy stejný zážitek, jen někoho stojí o stovky korun víc.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Libor TeichmannMAFRA

Na problémy ve vlaku upozornil na svém Twitteru v neděli odpoledne ekonom Lukáš Kovanda. Jel na konci prodlouženého víkendu z Olomoucka do Prahy. Vlak byl přeplněný natolik, že si cestující v druhé třídě podle Kovandy nemohli sednout ani na toaletách.

Kovandu však především překvapilo to, že v první třídě, do které měl zaplacený lístek, narazil na mnoho cestujících třídy druhé. Ti kromě sedaček posedávali i na zemi v uličce. Za mnohem nižší cenu si tak mohli užívat stejného „luxusu“, jako on s lístkem do první třídy.

„Taková situace není běžná, ale v mimořádných případech k ní může dojít a dochází k ní všude v Evropě, kde nejsou vlaky s povinnou rezervací,“ vysvětluje pro iDNES.cz Petr Šťáhlavský z Českých drah. „V mimořádných situacích dokonce i tam, kde jsou,“ dodává.

„Já osobně jsem se s popsaným stavem, stojícím cestujícím ve voze 1. třídy při přeplnění vlaku, setkal ve spojích například v Německu, Rakousku, Velké Británii a dokonce ve Švýcarsku,“ tvrdí Šťáhlavský. Švýcarsko přitom podle něj patří mezi země s nejlepšími železnicemi na světě.

07.července 2019 v 13:31, příspěvek archivován: 09.července 2019 v 11:09

Ten pocit... že člověk z daní přispívá na to, aby si nesedl ani v 1. třídě. Vlastně to není jen pocit, to je realita dotačního populismu. https://t.co/doP1JFnzo6

Podle Kovandy může za přeplnění vlaků státně dotované jízdné. „Ten pocit… že člověk z daní přispívá na to, aby si nesedl ani v 1. třídě. Vlastně to není jen pocit, to je realita dotačního populismu,“ napsal.

To však Šťáhlavský popírá. „Obvykle k tomu dojde při různých mimořádnostech nebo jejich souběhu, například ve dnech zvlášť zvýšené přepravní poptávky (začátky a konce prázdnin či svátků) nebo poruše jiného spoje, mimořádnosti na trati a tak podobně,“ uvádí. Dělo se to podle něj i před zavedením slev na jízdném.

Někteří rozhořčení diskutující volali po změně způsobu, jakým České dráhy prodávají jízdenky. „Představa, že zaplatím za první třídu a sedím na zemi… nechápu, jak můžou prodat víc jízdenek, než kolik je sedadel,“ napsala jedna z nich.

Jiní pak navrhovali, aby se minimálně do první třídy zavedly povinné místenky. Podle Šťáhlavského to však není možné. „Ve vlacích vedených v závazku veřejné služby povinné rezervace zavést nemůžeme,“ odpovídá. Muselo by tak rozhodnout ministerstvo dopravy. „Povinná rezervace není obvyklá ani ve většině sousedních zemí,“ dodává.

Cestující první třídy, kteří se ocitli v podobné situaci jako Kovanda, mohou požádat o odškodnění. To podle informací na stránkách Českých drah činí 30 korun na příští nákup jízdenky.

Musí o ně však požádat ještě ve vlaku. „Situaci řeší přímo na místě vlakový doprovod v koordinaci s naším dispečinkem,“ dodává Šťáhlavský.

Setkali jste se s podobnou situací?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 18. července 2019. Anketa je uzavřena.

Ano 4006
Ne 1283
Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky, odmítli je zdražit

Chorvatská elektronická dálniční známka

Poslanci kývli na elektronické dálniční známky od roku 2021 a zároveň odmítli návrh poslance ANO Martina Kolovratníka,...

Místo autem e-koloběžkou. Uber rozšiřuje své služby v Praze

Centrum Prahy zaplavili turisté na elektrických koloběžkách (12. října 2018)

Od pondělí nabízí společnost Uber v Praze novou možnost přepravy - odvoz elektrickou koloběžkou. Integrace koloběžek...

Nové vlaky Leo Express hledají jméno. Jezdit začnou koncem příštího roku

Jednotky budou mít nový design, černo-žluté barvy se však společnost nadále...

Soukromý dopravce odtajnil začátkem měsíce design nových elektrických vlaků z Číny. O jménech tří jednotek, které do...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz