Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch ČR

Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch ČR | foto:  Michal Sváček, MAFRA

Firma Kapsch se ohradila vůči Ťokovým výrokům. Nejsou podle ní chlapské

  • 41
Společnost Kapsch, která vybírala řadu let v Česku mýto na dálnicích, se ohradila vůči výrokům ministra dopravy Dana Ťoka o tom, že se firmě hodil slabý ministr, aby mohla uskutečňovat své zájmy. Podle mluvčího společnosti Davida Šimoníka se však exministr snaží ex post obhajovat své resortní neúspěchy.

Na pondělním jednání vlády ministr Ťok prohlásil, že má pocit, že firma Kapsch, která vybírala řadu let v zemi mýto na dálnicích, ale neuspěla ve veřejné soutěži v tom, aby mohla pokračovat, se snažila, aby působil jako slabý ministr. Se svou prací na ministerstvu je spokojen, vyřešilo se mýtné, začalo se stavět, uvedl. 

„Být čtyři a půl roku na ministerstvu dopravy je opravdu hodně, jsem utahaný z útoků na mě. Firmě Kapsch se hodilo, aby ministr byl slabý, aby dělal to, co je v zájmu této firmy,“ prohlásil v pondělí ministr. 

Podle mluvčího společnosti Davida Šimoníka však ve skutečnosti našel ministr pro daňové poplatníky to nejméně hospodárné řešení budoucnosti mýta. „Jen tak prostě vyhodil stávající státní mýtný systém v mnohamiliardové hodnotě. Ten mohl občanům ještě spolehlivě sloužit další desetiletí, ať už provozován jakoukoliv vysoutěženou externí firmou, nebo státem,“ uvedl Šimoník.

Provoz stávajícího systému mezi lety 2020 a 2030 by podle něj vyšel maximálně na 8,9 miliardy za 10 let, na rozdíl od satelitního mýta od společnosti SkyToll/CzechToll s cenou 10,75 mld. Kč, upozornil mluvčí. 

„Skutečnost, že odstupující ministr Ťok dává svou rezignaci do přímé souvislosti s tím, že kvůli společnosti Kapsch by měl být oslabovaným ministrem, není chlapská a už vůbec ne pravdivá,“ dodal. 

Všechny veřejné výroky, které zazněly na adresu společnosti, Kapsch nyní prý podrobí právní analýze.

Ťok na mýtném tolik neušetřil, tvrdí Kapsch

Kapsch rovněž upozornil na údajně nepravdivá tvrzení představitelů státu o závratných úsporách, které měla přinést smlouva na dodávku satelitního mýtného systému s jiným soutěžitelem.

 „Není pravda, jak v poslanecké sněmovně tvrdil Jaroslav Faltýnek, že ministr dopravy Dan Ťok ušetřil mýtným tendrem ve porovnání s předchozím provozem mýta 15 miliard korun na příštích deset let,“ řekl mluvčí. 

Společnost podle Šimoníka na základě změkčených tendrových požadavků předložila státu už na začátku výběrového řízení nabídku na provoz stávajícího státního mýtného systém do roku 2030 za 8,9 miliardy korun, což je o 1,89 miliardy méně, než byla nakonec vítězná nabídka konsorcia SkyToll/CzechToll. 

Ťok končí ve vládě. Jsem utahaný z útoků na mě, říká ministr dopravy

Tu údajně ministr dopravy však nevzal v úvahu. „Rezignoval i na možnost vyjednat nižší cenu v průběhu výběrového řízení, kdy mohl formou soutěžního dialogu, jak v tendru stanoveno, stlačit cenu ještě níž, než nakonec v mýtné smlouvě podepsal,“ vysvětlil mluvčí společnosti. 

Kromě Dana Ťoka by měla ve vládě skončit i ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková, kterou má ve funkci nahradit místopředseda vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace Karel Havlíček. Novým ministrem dopravy bude Vladimír Kremlík z Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.