Nejen minimální mzda. Češi jsou dál pokutováni i za přespání v kamionu

  10:55aktualizováno  15:01
Česká kamionová doprava může být nahrazena kvůli žalobám na dorovnání minimální mzdy, obává se tajemník sdružení ČESMAD Vojtěch Hromíř. To však není jediný problém. Češi jsou pokutováni i za přespání v kamionu a čelí velké konkurenci polských dopravců.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Leila Hamdanová pro iDNES.cz

„Pokud by cílem těchto žalob bylo potopit zaměstnavatele, bude česká kamionová doprava rychle nahrazena,“ řekl Hromíř v on-line rozhovoru se čtenáři.

Na tuzemské kamionové firmy se řítí lavina stovek sporů, v nichž čeští řidiči požadují dorovnání platů na německou úroveň. Řidiči chtějí doplatit až statisíce korun.

České firmy cítí konkurenci zejména z Polska. „Dopravců jsou v Evropě stovky tisíc, jen polských je přes 200 tisíc, a zákazník vždy najde levnějšího konkurenta. V těchto počtech není efektivní kontrola,“ říká tajemník Česmad.

ON-LINE ROZHOVOR

Mohou být spory pro české dopravce likvidační? Čtěte odpovědi Vojtěcha Hromíře.

Neopopírá však, že velkou část mzdy šoféři dostávají na dietách a stravném, které jsou osvobozeny od daně. Za každý den v Německu pobírá český řidič mzdu a diety 45 eur a navíc 40 procent kapesné, tedy celkem 63 eur. „Daňové osvobození u diet a kapesného je stanoveno státem, je výhodné i pro zaměstnance, neplatí z nich odvody ani daň z příjmu,“ uvedl zástupce dopravců.

Zástupce Česmadu dále uvedl, že mnohým řidičům nízká mzda a maximální možné stravné vyhovuje, a to kvůli exekucím. U něktrých dopravců podle je něj  zatíženo exekucemi až 30 procent zaměstnanců. „Nic moc, ale taková je realita,“ poznamenal k tomu.

Kamionové firmy z tuzemska jsou vystaveny právní a ekonomické nejistotě. Rozpoutal ji jediný případ šoféra kamionu Jiřího Gabrhela, který dal na doporučení německé organizace a začal se soudně dožadovat dorovnání minimální mzdy na úroveň Německa. Vyhrál. Německá Státní pošta Deutsche Post mu musela vyplatit čtvrt milionu korun. (čtěte Soud dal řidiči německý plat)

Rozpoutal tím lavinu sporů. O peníze se teď hlásí přes 900 řidičů, kteří pracují pro české firmy. Mohou to být ony, kdo bude příště muset doplácet desetitisíce nebo statisíce na mzdách řidičům.

Autodopravci to vnímají jako křivdu a nebezpečí. „Kauza v Německu ukazuje pokrytectví současné politiky,“ říká Vojtěch Hromíř k zákonu, který Německý spolkový sněm přijal v roce 2014.

Podle něj je vina i na německých firmách, pro které čeští dopravci jezdí. „Zákazníci využívají své síly a toho, že konkurence několika stovek tisíc dopravců v Evropě je tvrdá, a dostatečné ceny neplatí. Naopak nutí dopravce podepisovat, že oni zákon plní. Je to neřešitelná situace. Nepodepíšeš? Nedostaneš zakázku. Zkrachuješ,“ říká tajemník ČESMAD.

Dorovnání mezd na německou úroveň však není jediným současným problémem dopravců. Hrozí jim také pokuty za přespání v kamionu. Několik už jich museli zaplatit.

Drahé přespání v kamionu

„Bohužel. Máme tu několik pokut z Německa a Francie. V Německu zhruba 2000 EUR (1500 firma, 500 řidič) a ve Francii - 750 EUR. Ve Francii dokonce za odpočinek, který řidič vykonal v Německu. Problém je to veliký. Nejsou vhodné odpočívky a ubytovny a plánování přeprav není plně v rukou řidiče a dopravce,“ odpověděl Hromíř na dotaz čtenáře.

Řidič kamionu v české firmě má průměrný plat ve vnitrostátní přepravě kolem 23 tisíc korun a 100 korun stravné denně. Na mezinárodní přepravě si vydělá víc díky dietám, ale má nižší základ. V průměru bere 18 až 20 tisíc korun a k tomu má denně stravné 45 EUR a kapesné - to je například v Německu 18 eur.

Autor:

Nejčtenější

Scala startuje na 370 tisících. Škoda chce Čechům nabídnout bohatou výbavu

Škoda Scala

Škoda v pátek startuje prodej svého nového vozu. Základní provedení modelu Scala s benzinovým agregátem 1,0 TSI/70 kW s...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Nápisy na taškách matou. Výroba papírových škodí víc než těch plastových

V Penny Marketu přestali nabízet jednorázové igelitky, v nabídce mají například...

Řada lidí si raději než igelitku koupí v obchodě tašku z papíru. Od pokladny pak odchází s dobrým pocitem, že jsou...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Vláda neví, zda použít miliardy od Evropské investiční banky. Dopravě by pomohly

Ilustrační snímek

Resort dopravy zbrzdil čerpání úvěru od Evropské investiční banky (EIB) na výstavbu nových silnic a železnic, chce si...

Zákaz jízdy v levém pruhu děsí majitele karavanů, zasáhl by je totiž také

Ilustrační snímek

Připravovaný zákaz předjíždění a jízdy v levém pruhu na dálnicích, původně určený pro kamiony, může zkomplikovat...

Jaguar propustí tisíce lidí. Také kvůli slabým prodejům v Číně

Ilustrační snímek

Největší britská automobilka Jaguar Land Rover zruší zhruba 4500 pracovních míst, převážně v Británii, kde má kolem 40...

Najdete na iDNES.cz