V železniční dopravě na území Prahy se zvýšil počet cestujících o 11 procent.

V železniční dopravě na území Prahy se zvýšil počet cestujících o 11 procent. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Drahý benzin v Česku vhání cestující do autobusů, vlaků i na kola

  • 678
Vysoké ceny benzinu a nafty se pomalu stávají neudržitelné i pro ty, kteří si dosud dopřávali relativního pohodlí a do práce jezdili zásadně autem. Zvýšený počet cestujících v okolí velkých měst hlásí dráhy i autobusoví dopravci. V samotných městech pak lidé přesedají na kola, zaměstnavatelé je v tom mnohdy podporují.

Programátor Zdeněk Heller dojíždí každý den z Mladé Boleslavi do Prahy. "O přesedlání na autobus jsem začal uvažovat, už když byl benzin za 33 korun, to mě dojíždění stálo okolo 6 500 korun měsíčně," vypočítává. Při současných cenách by zaplatil ještě o tisícovku více, a tak neváhal a nechal raději auto v garáži.

Teď ho autobusové jízdenky vyjdou přibližně na 2 800 korun za měsíc. "Za dva měsíce jsem měl díky tomu ušetřeno na novou kytaru," pochvaluje si vášnivý hudebník.

Podle informací společnosti ROPID, která organizuje dopravu v Praze a v okolí, vzrostl na příměstských autobusových linkách počet cestujících v minulém roce o dvě procenta. "V železniční dopravě na území Prahy se zvýšil počet cestujících o 11 procent," říká mluvčí Filip Drápal.

Podle něj je to způsobeno hlavně vyšší nabídkou a atraktivitou pro cestující. S tím souhlasí i mluvčí Českých drah Radek Joklík. "Počet cestujících roste hlavně v příměstských vlacích, ale i v dálkové dopravě. Vliv má jednak růst cen pohonných hmot, zároveň se ale v zájmu o cestování vlakem pozitivně odráží kvalitnější služby a modernější vozidlový park." Dráhy tak za první tři měsíce letošního roku přepravily celkem 42,1 milionu cestujících, což je o 4,5 procenta více než loni (více o cestování po Praze vlakem čtěte zde).

Přeplněné tramvaje ve špičkách

Cestující přibývají i městské hromadné dopravě. "Výsledky dopravních průzkumů ukazují, že v časových rozmezích dne, kdy se lidé nejvíce přepravují do svých zaměstnání a zpět, je objem přepravených zcela jednoznačně vyšší," říká Monika Lojínová z pražského Dopravního podniku.

Podobně se daří i městské dopravě v Brně. "Nárůst cestujících není skokový, ale spíš postupný. Kromě ceny paliv hraje roli i zlepšující se kvalita vozů," uvedla mluvčí brněnského Dopravního podniku Linda Škrancová (více o brněnské dopravě čtěte zde).

Do práce na kole

Podle sdružení Auto-Mat loni stoupl v Praze počet cyklistů o 46 procent. Počet účastníků soutěže "Do práce na kole" oproti roku 2011 stoupl o sto procent, letos se jí účastní 2 536 lidí.

V Rakousku spustili organizátoři podobné kampaně kalkulačku úspor. Vychází z ní, že člověk, který bydlí od zaměstnání do pěti kilometrů, má průměrně velké auto a začne jezdit do práce na kole, ušetří ročně za benzin v přepočtu asi dvacet tisíc korun.

Nejde přitom jen o občasnou změnu a jízdy "na zkoušku". Dojíždějící si totiž mnohem víc kupují i časové kupony. "Celkově se za sledované období roku 2012 prodalo o 13 375 kusů předplatních časových jízdenek více než v uplynulém roce," říká Lojínová.

V Praze loni poprvé od roku 1990 klesl objem automobilové dopravy. Podle Jana Krčmáře z občanského sdružení Auto-Mat představují ceny benzinu, ale i ceny jízdenek pro čím dál tím víc lidí výdaje, které chtějí snižovat či eliminovat.

"Města v Česku by měla na tuto situaci reagovat tím, že lidem nabídnou možnost, jak ekonomicky, šetrně a udržitelně cestovat do zaměstnání," říká Krčmář. V Praze podle něj chybí zhruba 20 tisíc míst Park and Ride a některé linky veřejné dopravy jsou už tak v ranní špičce na limitu kapacity.

"Roli samozřejmě ale hraje i samotná automobilová kultura země, tedy vztah obyvatel k autu. Ve městech, jako jsou Kodaň, Berlín čí Vídeň, se lidé jízdy v autě vzdají mnohem snáze než v Praze, kde počet aut na obyvatele je asi třikrát až čtyřikrát vyšší," uzavírá propagátor ekologické dopravy Krčmář.