U závazkových vlaků tak ministerstvo dopravy přiznalo Českým drahám, které stále představují zdaleka největšího dopravce na tuzemské železnici, dotaci ve výši bezmála tří set milionů korun. Druhý v pořadí, soukromý RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury, si sáhne na zhruba desetinu peněz přiznaných Českým drahám. Podle tiskového mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Lukašíka, by se slíbené peníze měly na účtech dopravců objevit během tohoto týdne.
V komerční dopravě byl podíl soukromníků nebo alternativních dopravců vůči přiznaným náhradám jen o něco vyšší. Zatímco ČD za provoz komerčních vlaků mezi Prahou a Ostravou dostanou 133 milionů korun, RegioJet, který je i zde druhý, má podle ministerstva dopravy nárok na 79 milionů korun. Poslední z dopravců jezdících na komerční riziko Leo Express dostane zhruba 18 milionů korun.
Jako kapka v moři
Vyplácení kompenzací za propad tržeb z jízdenek, který z velké části zapříčinila bezpečnostní opatření během první koronavirové karantény, se proti ostatním odškodňovaným odvětvím podnikání výrazně zpozdilo. Důvodem bylo to, že ministerstvo dopravy potřebovalo posvěcení od Evropské komise, že kompenzace nebude považovat za nedovolenou podporu. Kromě zpoždění je patrné i to, že státní dotace pokryje jen zlomek ztrát, které covid železničním dopravcům způsobil.
Například státem vlastněné České dráhy během roku 2020 prodělaly více než čtyři miliardy korun. Počet přepravených cestujících, kteří buď zůstávali doma na home officech, distanční výuce, nebo se jen kvůli vlastní bezpečnosti vyhýbali hromadné dopravě, se meziročně snížil o 64 milionů cestujících. S tím souvisel i prudký pokles peněz, které do kasy dopravce směřují z prodeje jízdenek. Zatímco v předkrizových letech šlo o částky kolem deseti miliard korun, vloni se tento příjem scvrkl na 5,9 miliardy.