Pondělí 6. prosince 2021, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. prosince 2021 Mikuláš

Železnice do Německa potřebuje úpravy. Zabezpečení vyjde nečekaně draho

Vybavení hlavní tuzemské železniční spojnice do Německa evropským zabezpečovacím systémem se proti dosavadním cenám výrazně prodraží. Systém v případě blížící se kolize dokáže zastavit vlak.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: České dráhy

Podle ministerstva dopravy vybavení 116 kilometrů dlouhého úseku koridorové trati z Kralup nad Vltavou do Děčína a dále do Dolního Žlebu zařízením ETCS Level 2 vyjde na více než třináct miliard korun bez DPH. To je v přepočtu na kilometry šestkrát dráž než úsek z Votic do Českých Budějovic, který Správa železnic letos v dubnu vysoutěžila za necelé dvě miliardy.

Více než půlmiliarda dotací za prázdné vlaky. Nejvíc dostanou České dráhy

Vyprojektování a vybavení trati z Berouna do Plzně, zhruba 64 kilometrů, stály v roce 2020 necelou půlmiliardu. Výrazné rozdíly v cenách ministerstvo dopravy hájí tím, že u takovýchto železničních projektů nelze jen porovnat délky kilometrů, které mají být stejným typem zabezpečovacího zařízení vybavené. Každá trať totiž prochází jiným územím a má i jinou historii.

Právě úsek takzvané „Levobřežky“ vedoucí po levém břehu Labe k německým hranicím je příkladem stavby, která přestože prošla modernizací relativně nedávno (1. tranzitní koridor byl na 160kilometrovou rychlost zmodernizován v roce 2004) bude potřebovat pro zavedení moderního zabezpečovače a dálkového řízení řadu úprav. 

„Stavby modernizace či optimalizace trati, které byly realizovány v tomto traťovém úseku, neodpovídaly standardům, které se navrhují v dnes připravovaných stavbách. Stavba proto kromě samotné instalace ETCS zahrnuje i úpravu nebo náhradu staničních, traťových a přejezdových zabezpečovacích zařízení, která nebyla rekonstruována v rámci optimalizace I. železničního tranzitního koridoru,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Lukašík.

Společné bezpečí pro EU

Jednotný celoevropský systém ETCS nahradí na páteřních evropských tazích národní zabezpečovací zařízení a má tak umožnit průjezd vlaků napříč Evropou pouze s jedním systémem a tím přeshraniční dopravu otevřít všem dopravcům ze sedmadvacítky. Zároveň má takzvaný výhradní provoz, který v Česku začne platit na vybraných tazích v roce 2025, umožnit zrušení klasických návěstidel, protože ta budou automaticky přenášena do kabiny strojvedoucímu.

Spojení na letiště a do Kladna se prodraží o 10 miliard, stavba začne napřesrok

V neposlední řadě si od zavedení systému dopravní resort slibuje razantní snížení počtu nehod plynoucích z nepozornosti. „Zatímco u starší trati do Ústí nad Labem je v současnosti řada technologií s budoucím ETCS nekompatibilní, u druhé zmiňované trati je už příprava na budoucí zavedení ETCS součástí modernizačního projektu,“ uvedla projekční společnost Afry, proč je labská trasa mnohonásobně dražší.

I po tomto zdůvodnění je ale předpokládaná cena zabezpečení necelých 120 kilometrů příliš vysoká ve srovnání s tím, na kolik ministerstvo dopravy kalkuluje zabezpečení celé tuzemské železniční sítě. Nejnižší formou ETCS totiž mají být kvůli zvýšení bezpečnosti vybaveny i lokální tratě.

Zatímco dnes je ETCS funkční na 560 kilometrech hlavních tratí, do roku 2030 má být touto technologií vybaveno přes 5 400 kilometrů. Z toho přes 3 700 kilometrů plnohodnotnou verzí ETCS stupňů jedna a dvě.

Celá výstavba má podle materiálu Plán moderního zabezpečení české železnice zpracovaného ministerstvem dopravy vyjít na 47 miliard korun. Další desítky miliard korun za evropský zabezpečovač zaplatí provozovatelé vlaků. Podle jejich odhadů by náhrada stávajících vozidel za vozidla vybavená ETCS měla vyjít na zhruba sto miliard korun.

Jen zlomek z této částky ale je vybavení stávajících vlaků – celkem 18 miliard korun. Zbytek připadá na přirozenou obnovu vozidel, která jsou nově již zabezpečovačem ETCS vybavena z výroby.

ŽIVĚ: Planespotting Letiště Václava Havla

  • Nejčtenější

IKEA pronajme v Tokiu byt za dvacet korun. Má deset metrů čtverečních

Švédský nábytkářský řetězec IKEA se chystá v Japonsku pronajmout „vertikální byt“. Nájemné jednotky o pouhých deseti...

Baterie změní celou energetiku. Evropa bude brzy soběstačná, věří expert

Premium Zatímco 20. století patřilo spalovacím motorům, nynější věk má patřit bateriím. „Všechno, co má spalovací motor, bude...

Izraelci si tisknou steaky. Alternativní výrobu chválí nejen ekologové

Kousky masa z 3D tiskárny se stávají realitou díky izraelské společnosti MeaTech. V dohledné době, týdnech či pár...

Sexuální tlak nebo urážky. Ovlivňoval mě milenec, řekla Holmesová soudu

Spoluzakladatelka nechvalně proslulé společnosti Theranos v pondělí svědčila před soudem. Elizabeth Holmesová tam...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šance malá, dopady kolosální. Saxo Bank si tipla, co může otřást světem

Jako každý rok přinesla dánská investiční banka Saxo Bank pro rok 2022 deset hrozících černých labutí, které mohou...

Blogera připravil lajdáctvím o nohu, další zranil. Za nehodu dostal podmínku

Premium S podmínkou na pět let odešel od soudu čtyřiačtyřicetiletý Moldavan. V červenci 2019 způsobil na obchvatu Chrudimi...

Přes víkend zemřou všichni z JIP. Sestra vypráví o práci v době covidu

Premium Markéta Svobodová, hlavní sestra z Masarykovy nemocnice v Ústí nad Labem, stojí spolu s dalšími šesti kolegyněmi z...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

  • Další z rubriky

V Česku se začne vyrábět „zelený“ vodík. Cena půjde dolů, věří experti

Premium O vodíku se často mluví jako o palivu budoucnosti. Dnes se vyrábí nejčastěji ze zemního plynu, což je ovšem fosilní...

Úleva v nedohlednu. Děti Země útočí, dálnice do Fryštáku opět míří k soudu

Premium Jedna z nejdéle připravovaných staveb na dálniční síti se opět začíná komplikovat. Sedmnáctikilometrový úsek D49 mezi...

Polovina Leo Expressu stála investory 200 milionů, získají nové licence

Necelých dvě stě milionů korun zaplatili španělský státní dopravce Renfe a švédský poskytovatel oprav a údržby vlaků...

Prokletá dálnice do Německa. Silničáři řeší praskliny na estakádě ústecké D8

Premium Po sesuvu svahu před osmi lety se z novostavby dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi stala nejkontrolovanější stavba...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Žena u porodu dítěte kamarádky zjistila, že ho má s jejím manželem

Osmadvacetiletá Hailey Custerová z Arizony zažila nepříjemný šok, když pomáhala přivést na svět dítě nejlepší...

Psychopati za volantem: pozor na dodávky, elektromobily a bouráky dvou značek

Beránci ve škodovkách a predátoři v bavorácích? Výběr auta o vás může prozradit víc, než byste možná chtěli. Ať už se...

Divadlo stahuje představení. Autor trvá na černošském herci, Sokol nestačí

Obsazením černošského herce si nově podmiňuje britský autor Martin McDonagh inscenování své hry Ujetá ruka (Behanding...

Ve StarDance předčasně skončil Mirai Navrátil

Ještě před sobotním večerem StarDance je jasné, že se s taneční soutěží musí rozloučit zpěvák Mirai Navrátil. Vyšel mu...

Jiří Krampol je hospitalizovaný se zápalem plic

Jiří Krampol leží v pražské nemocnici Na Františku. Třiaosmdesátiletý herec je během posledních tří měsíců už potřetí...