„Je to běžná odezva v souvislosti se začátkem školního roku,“ zhodnotil aktuální počty prodaných jízdenek na období po 1. září mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj. Skokový nárůst k začátku měsíce neočekávají ani další dopravci, přestože řada z nich se připravila i na tuto možnost.
Během posledního prázdninového víkendu například provozovatel autobusové dopravy, společnost BusLine prodlouží provozní dobu informačních center. Podle regionálního ředitele firmy pro Liberecký kraj Oldřicha Poláka se slevy v konečném důsledku v nárůstu cestujících promítnou, budou ale růst postupně v průběhu září a října.
Na Liberecku firma pro mimořádné události drží v záloze šest autobusů. Pokud by nakonec cestujících skokově přibylo, nárůst by musely pokrýt tyto stroje, protože žádnou další techniku a řidiče už firma k dispozici nemá.
Pro podobné případy je v železniční dopravě připraveno na 50 vagonů s celkovou kapacitou 4 000 míst k sezení.
„Hlavní je, aby cestující nepoznal od prvního září žádný velký rozdíl, i když můžeme čekat nárůst o několik desítek procent,“ uvedl Jakub Stadler, mluvčí ministerstva dopravy, které objednává provoz rychlíků a mezistátních vlaků. Povinnost zajistit dostatek posilových vozů podle ministerstva vyplývá ze smluv na provoz dopravy ve veřejném zájmu.
Dráhy nasadí omlazené vagony
Zmiňovaných pět desítek posilových vozů tvoří starší vagony, které nedávno prošly revitalizací. Hlavní práce na face-liftu těchto vozů představuje hloubkové čištění toalet a přečalounění původních koženkových sedadel na textilní potahy, uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík. V neposlední řadě byla u všech vstupních dveří doplněna světelná signalizace upozorňující na jejich nedovření.
Na případné nasazení do provozu budou posilové vagony čekat v Praze, Plzni, Olomouci, v Brně a v Ostravě. Spolu s tím dopravce do práce pošle zesílené vlakové čety, více zaměstnanců pak bude podle Joklíka se zodpovídáním dotazů cestujícím pomáhat v kontaktním centru a v pokladnách vybraných železničních stanic.
Plošné zavedení slev v hromadné dopravě schválila vláda letos v březnu. Původně se kabinet nechal inspirovat na sousedním Slovensku, které zavedlo bezplatné jízdné pro studenty a seniory na železnici v roce 2014. Kvůli obavám z přecpaných vlaků ale nakonec kabinet návrh zmírnil na tříčtvrtinovou slevu, která navíc platí i v autobusech s výjimkou městské hromadné dopravy.
Nové slevy na jízdném: důchodcům bude stačit občanka, studentům průkaz |
V Česku se očekává nárůst cestujících v některých dálkových vlacích a na příměstských linkách v okolí Prahy, které už nyní jezdí zpravidla plné. Bezplatné jízdné, které na Slovensku zavedla levicová vláda premiéra Roberta Fica jako formu podpory životní úrovně vybraných skupin obyvatelstva, se v prvním roce odrazilo ve zvýšení počtu cestujících slovenské železniční společnosti ZSSK meziročně o 21 procent.
Nic takového se ale v Česku zřejmě nestane. Podle Ondrůje velkou část zmiňovaného navýšení představoval přechod seniorů a studentů z nedotovaných autobusů k bezplatné železniční dopravě. V Česku ale bude stát ušlé zisky proplácet dopravcům na železnici i na silnici shodně, nebude tak důvod k masovému přesunu cestujících mezi oběma druhy dopravy.
Žádný z dopravců proto doposud nevyužil možnosti některou z přetížených linek ze systému slev vyjmout. Naopak některá města se během roku rozhodla k zavedení obdobně vysokých slev, přestože jim zvýšené náklady na provoz MHD stát hradit nebude.