Nikde jinde v Evropě neprožívá výroba aut takový rozmach jako v jejím středu.
Ve čtvrtek otevřený závod francouzské společnosti PSA Peugeot Citroën ve slovenské Trnavě je dalším krokem k vytvoření automobilové velmoci. V roce 2010 by se v Česku a na Slovensku měly ročně vyrábět dvamiliony aut.
Až dosud mělo Česko ve výrobě aut navrch, dvěma novými automobilkami nás však Slováci začínají dohánět.
"Vidíme v tom jen samé výhody. Bude to mít vliv na nezaměstnanost, obchodní bilanci, hrubý domácí produkt. Negativa nevnímáme," říká ředitel Sdružení automobilového průmyslu ČR Antonín Šípek.
V Trnavě se vyrábějí Peugeoty 207 již od léta, k velké nelibosti hlavně britských odborářů. PSA uzavírá v anglickém městě Ryton svůj závod, o práci přijde více než dva tisíce lidí. Do nově otevřené automobilky investovali Francouzi 700 milionů eur. Každý rok má slovenský závod chrlit 300 000 aut.
Stejné množství chystá i žilinská Kia, kterou čeká slavnostní otevření zhruba za měsíc.
V bývalé federaci se již dnes vyrábějí vozy pěti značek: Škoda v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí, Toyoty, Peugeoty a Citroëny v Kolíně, Volkswageny v Bratislavě, Peugeoty v Trnavě. K tomu již běží zkušební výroby vozů Kia v Žilině, v Nošovicích se chystá Hyundai.
Česko-slovenský Detroit se tak dostává do čela žebříčku největších evropských výrobců aut. Již letos předstihne Česko jistě Itálii, v přepočtu vyrobených aut na tisíc obyvatel bude Slovensko za pár let na prvním místě v Evropě.
Levné mzdy a tradice táhnou
Co automobilky do středu Evropy láká? Nejsou to jen nižší mzdy, jak se může na první pohled zdát. I když rozdíl mezi platy je stále vysoký: mzdové náklady u dělníků ve Volkswagenu v Německu jsou 45 euro na hodinu (1200 korun), v Mladé Boleslavi něco přes sedm euro (196 korun).
"Rozdíly v platech jsou stále vysoké, z bývalých socialistických zemích jsou v rámci koncernu lepší platy jen v Maďarsku," říká šéf odborů ve Škoda Auto Jaroslav Povšík.
Náklady na zaměstnance však nejsou v ceně auta zdaleka to nejdůležitější, nepřesahují patnáct procent. Podle Šípka stojí za přílivem zahraničních automobilek také dobrá poloha ve středu Evropy a dostatek kvalifikovaných pracovníků společně se strojařskou tradicí.
Najít dostatek lidí však může být za pár let problém, již teď automobilky varují, že lidí s technickým vzděláním je čím dál méně.
Podle prognóz analytiků z poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers dosáhnou v roce 2010 české automobilky kapacity přes milion aut ročně, slovenské 850 tisíc vozidel.
Už letos česká výroba aut díky plnému rozjezdu kolínské TPCA stoupla o více než polovinu, do konce roku přesáhne hranici 800 tisíc.
Auta jsou dnes v obou zemích klíčovým odvětvím. V Česku mají na roční průmyslové výrobě zhruba pětinový podíl, na Slovensku dokonce čtvrtinový. Až se rozjede nošovický Hyundai, bude v automobilkách a u jejich dodavatelů pracovat 150 tisíc lidí.
"V Česku se na nárůstu objemu výroby bude podílet především Hyundai, který by měl v továrně v Nošovicích zahájit výrobu v roce 2008," uvedl Marek Romancov z PwC.
Na Slovensku zaměstnává výroba aut 58 tisíc lidí, po rozjezdu závodů PSA a Kia přibude podle odhadů Slovenského sdružení automobilového průmyslu dalších 35 tisíc míst.
Množství různých značek může podle Šípka zajistit to, že by v případě odbytových potíží jedné značky neměl být v problémech celý zdejší autoprůmysl.