Nákup stejného auta v zahraničí a jeho dovoz do Česka tak může ušetřit i pětinu. Ukázala to čerstvá studie Evropské komise, která srovnává prodejní ceny bez daně ve všech členských zemích.
Jde o ceny, které automobilky určují svým dealerům v jednotlivých zemích, a prodejci je respektují. Hrubé ceny aut v České republice jsou o 7,3 procenta nad průměrem v celé EU. „Vyplatí se přivézt hlavně dražší značky,“ říká Jiří Pokorný ze společnosti AutoDirect.
Uvedené informace neznamenají automaticky, že Češi musí platit za auta nejvíce. Výše daní se liší stát od státu. Například v Dánsku je cena se všemi daněmi a poplatky více než dvojnásobná oproti ceně bez daně. Ale Češi na tom mohou vydělat: auto si lze z Dánska přivézt a zaplatit daň u nás.
Například Škoda Superb (konkrétně typ Comfort Tdi 2,0) stála v době průzkumu na začátku května v Česku 21 199 eur bez daně. Dráž vyšla jen v Rakousku. Stejné auto přitom přišlo v Dánsku bez daně na 16 372 eur.
Pokud si ho v Dánsku koupíte, stačí ho doma přihlásit a zaplatit 19% daň u českého finančního úřadu. Pro auto se nemusí přitom až do Dánska. Například na Slovensku je cena bez daně u stejného auta nižší o 1500 eur. Podle pravidel pro nákup automobilů v rámci EU je totiž možné koupit vůz v jiné zemi, přivézt ho domů a zaplatit za něj místní daň.
Škoda vysvětluje rozdíl tím, že cena uvedená v tabulkách Evropské komise je nižší i o „standardní cenu výbav“, které prý nejsou ve všech ostatních zemích. „Dalším důvodem je změna kurzu, koruna posílila,“ dodal mluvčí Jaroslav Černý. Každá automobilka má navíc různou cenovou strategii na evropských trzích.
Přesná čísla, kolik aut se takto ročně doveze, nikdo nezná. „Odhaduji to tak na jedno procento ročně prodaných aut,“ říká tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl. Citované tabulky Evropské komise bere svaz s rezervou. „Chceme od Evropské komise vědět, jak k těm datům přišla,“ říká Tunkl.
Podle něj může být rozdíl způsoben i tím, že v některé zemi se zrovna některý model vyprodává. „Je to obchodní politika každé značky,“ dodal.
Firem, které se zabývají dovozem nových aut z ciziny mimo běžnou dealerskou síť, každopádně přibývá. „Spoustu lidí může odradit papírování. Řada firem sem však začala vozit auta, na která se v Česku čeká u běžných dealerů příliš dlouho. A ještě bývají levnější,“ říká Ladislav Janda z firmy Automodul. Jednou z nich je liberecký Nescar. „Lze ušetřit kolem 10 až 20 procent proti ceně dealera,“ říká prodejce Miroslav Svoboda.
Někteří si auta vozí i na vlastní pěst. Pošlou do Německa poptávku, začnou smlouvat o ceně a pak zaplatí. „Druhý den kurýrem pošlou všechny doklady k autu, ty se dají na dopravní inspektorát, dostaneme techničák a číslo a jdeme si pro auto,“ popisuje způsob jeden z řidičů, který si jel letos za hranice pro nový lexus. Ušetřil tak přes 200 tisíc korun. Ale řada jiných značek vyjde v Německu dráž.
Ceny automobilů se ve většině nových zemí EU ze střední a východní Evropy v květnu meziročně snížily. Česká republika byla výjimkou: ceny zde stouply o 0,2 procenta. Na Slovensku se propadly o 7,6 procenta, a ve Slovinsku dokonce o 8,1 procenta. V celé Evropské unii se ceny v květnu meziročně zvýšily o 0,8 procenta.