Podle Vondrušky vznikla situace kolem Sunny Days kvůli mezeře v zákoně. Chystá proto jeho úpravu. Ilustrační foto.

Podle Vondrušky vznikla situace kolem Sunny Days kvůli mezeře v zákoně. Chystá proto jeho úpravu. Ilustrační foto. | foto: Ministerstvo pro místní rozvoj

Vondruška: Klienti Sunny Days odjezdem s cestovkou riskují

  • 23
Cestovní agentura Sunny Days, která přišla v minulých dnech o licenci na provozování cestovní kanceláře, vypraví v neděli zájezd do Egypta. Podle ministra pro místní rozvoj Rostislava Vondrušky s ní klienti odcestují na vlastní riziko. "Klienti s největší pravděpodobností nejsou kryti pojistkou proti úpadku," řekl deníku SME.

Vondruška chce zabránit, aby se podobná situace v Česku opakovala, chystá proto změnu zákona o cestovním ruchu.

Jak vnímáte kauzu kolem cestovní kanceláře Sunny Days?
Nemyslím si, že je to kauza. Je to věc, která vznikla jen kvůli mezeře v zákoně. Jak vidíme, je to špatné. Proto jsme se rozhodli učinit patřičné kroky, aby tato mezera ze zákona zmizela.

V čem konkrétně je ta mezera?
Problém je v tom, zda může Sunny Days, která už je jen agenturou, realizovat zájezdy, které prodala v době, kdy ještě byla cestovní kanceláří. A tedy byla pojištěna proti úpadku. Na toto se různí právní názory.

Zatím se klientům Sunny Days nestalo, že by firma vůči nim nesplnila závazky. Na druhé straně je třeba říci, že její klienti, kteří v neděli odletí do Egypta, s největší pravděpodobností nejsou kryti pojistkou proti úpadku.

proč chce ministr změnu zákona

Ministerstvo pro místní rozvoj chystá změnu zákona cestovního ruchu. Chce zabránit, aby se opakovala situace jako u Sunny Days, kdy si klienti koupili zájezd od cestovní kanceláře, ale měli by odcestovat s cestovní agenturou.

Ta sama zájezdy vypravovat nesmí, je ale sporné, zda se to vztahuje i na dovolené, které prodala ještě v době, kdy byla cestovní kanceláří a byla tedy pojištěna proti úpadku.

Doporučujete klientům, aby s cestovkou odletěli?
Chtěl bych se zdržet svého osobního názoru. Faktem je, že Sunny Days neudělala nic, co by mělo vést ke ztrátě důvěry klientů. Pokud vím, své závazky si zatím plní. Pokud však klienti odjedou, měli by vědět, že Sunny Days není cestovní kanceláří, ale agenturou a že mohou nastat problémy v případě nepředvídaných událostí s plněním pojistné smlouvy.


Takže to zůstává na individuální volbě klienta?
Ano.

Pokud by došlo k pojistné události, pomůže klientům váš resort nebo ministerstvo zahraničních věcí?
Ještě se nestalo, že by našim občanům v zahraničí, pokud se nacházejí v nouzi z jakéhokoli důvodu, nebyla poskytnuta pomoc. V takové situaci má země za občany odpovědnost. Je to ale spíše agenda ministerstva zahraničních věcí.

Přestože Sunny Days už není cestovní kanceláří, ale pouze agenturou, chce vypravit nedělní zájezd do Egypta. Hrozí za to cestovce nějaký postih?
My jí v tom nemůžeme zabránit. Nemáme žádné sankce, kterými bychom to dokázali. Jak jsem řekl, každý klient si musí přepočítat míru rizika a rozhodnout se sám.

Má Sunny Days finanční problémy?
Nemám žádné indicie, na jejichž základě by bylo možné to říci.

Znáte tedy důvody, proč jí pojišťovna Generali neprodloužila pojistku?
Důvody neznám. Ale předpokládám, že Generali zhodnotila jejich ekonomickou situaci tak, že by bylo uzavření té pojistky velmi riskantní, což je u pojišťoven běžný model chování.

Pojišťovna nemusí zdůvodňovat, proč odmítla uzavřít smlouvy?
Obávám se, že v pojistných podmínkách s cestovními kancelářemi to je takto dáno.

Budete i v tomto směru iniciovat změny, aby to byla férová hra?
Primárně se zaměříme na hlavní problematiku, jak vypořádat případné nároky klientů, kteří se ocitnou v situaci, kdy zakoupí zájezd od cestovky, pojedou s agenturou, a ta je eventuálně nechá v destinaci a nezajistí jim veškeré služby, včetně návratu domů.

Děje se často, že se změní cestovka na agenturu a neví se, co s klienty?
Je to první případ, který má dopady na rozhodování klientů, zda s cestovkou odjet, nebo požádat o vrácení peněz. Děje se to, ale změna na agenturu probíhá v době, kdy cestovní kancelář nemá závazky vůči klientům, kterým prodala zájezdy.

Odebrání živnostenského oprávnění jste iniciovali vy, nebo Sunny Days?
Požádali o to ještě před námi.

Je pravda, že pokud by tak neučinili první, nemohli by několik let o opětovné vystavení živnosti požádat?
Ano, je tam určitá lhůta, v níž se v takovém případě nadá požádat o živnost na provoz cestovní kanceláře.

, SME.sk