Průzkum IPSOS pro prodejce dárků Manboxeo.cz ukázal, že 43 % procent Čechů nakupuje dárky i čtvrt roku před Vánocemi. Dle dat z průzkumu nakupuje vánoční dárky průběžně celý rok 15 % dotázaných. Zatímco v létě s nákupy začínají 2 %, tak zhruba tři měsíce před Vánoci dárky nakupuje 43 % Čechů. Méně než měsíc před Vánoci nakupuje dárky 36 % lidí, jen jedno procento dotázaných pak nákupy odkládá až na Štědrý den.
Nákupy s předstihem oceňují samotní obchodníci. „S blížícím se termínem Vánoc objednávek samozřejmě přibývá. Včasné nákupy dárků proto rádi podporujeme třeba slevovými akcemi. Do začátku listopadu nabízíme dárkové sety se slevami až 30 %. A nyní spouštíme akci i na gadgety, dřevěné 3D stavebnice a všechny licencované produkty – nabídka je ve formě 3+1 zdarma,“ doplňuje Lukáš Legát.
Manboxeo, které se prezentuje jako továrna na originální dárky, odbaví ročně přes sto tisíc objednávek dárků. „Zhruba třetina z toho připadá na období vánočních nákupů. Lidé u nás nakupují dárkové bedny s netradičními způsoby otevírání a designové dárkové sety, ale také dárky personalizované laserem nebo praktické vychytávky a gadgety. Zhruba od půlky září vidíme, že nám stoupá traffic webu i počet objednávek. Třeba oproti srpnu je nárůst trafficu za září o 15 %, v říjnu už je to o 25 % více oproti srpnu,“ popisuje zakladatel a majitel Manboxeo.cz Lukáš Legát.
Více dárků za nižší ceny
Ani vysoká inflace Čechům letos nezabrání v tom, aby si Vánoce užili se vším všudy, a tedy i s pořádnou kupou dárků. Z dat průzkumu vyplývá, že jen 29 % lidí plánuje letos koupit pět a méně dárků. Dalších 32 % nakoupí mezi 6 a 10 dárky, 20 % dotázaných pak chce pořídit až 15 dárků. Velmi štědrých je pak 19 % lidí, kteří letos na Vánoce koupí šestnáct a více dárků.
Spotřebitelský koš se během posledních let změnil. Zatímco dříve byl naplněn cenově hodnotnějším zbožím v menším rozsahu, letošní rok nahrává úsporám. Lidé se rozhodli více šetřit, ale stále nakupují, z čehož se začíná formovat trend „více zboží za nižší ceny“.
Inflace pod stromeček. Čechy čekají nejdražší Vánoce v historii, počítá ekonom |
„Poptávka po vánočních dárcích není výrazně menší než v předchozích letech. Vidíme ale, že je větší zájem o levnější varianty dárků. Takže jsme rozšířili nabídku o cenově výhodnější produkty, jejichž nákupem lidé něco ušetří, ale pořád dárkem udělají tomu druhému radost,“ popisuje Lukáš Legát.
Během září letošního roku zaznamenaly české e-shopy na Shoptetu necelé dva miliony objednávek s průměrnou hodnotou 2 190 korun. Právě na platformě společnosti Shoptet provozuje svůj online obchod celá polovina všech podnikatelů v rámci tuzemské e-commerce.
„Ve srovnání s předešlými roky vidíme dva trendy, které se poměrně vymykají. Asi nejvýraznějším je aktuálně segment zboží z druhé ruky, ať je to oblečení nebo použitá elektronika a technika, jako jsou třeba repasované počítače. A lze očekávat, že se zhoršující se kondicí české ekonomiky zájem o toto zboží nadále poroste. Tím dalším překvapivým tahounem je segment sběratelských předmětů. Jedná se o zboží, které má potenciál uchovat hodnotu peněz,“ říká ředitel Shoptetu Samuel Huba.