Pondělí 2. srpna 2021, svátek má Gustav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 2. srpna 2021 Gustav

Zmražené desítky miliard na investice. Stát odloží stavbu nových dálnic

  5:00
Nejčernější možný scénář pro stavby nových silnic a dálnic začíná být skutečností. Kvůli problémům se studiemi vlivu na životní prostředí nebude možné desítky miliard korun investovat letos, ale až příští rok. Mimo jiné se nezačne stavět 88 kilometrů nových dálnic, s nimiž se počítalo.

Zahájení dostavby úseku dálnice D11 z Osiček k Bláhovce u Hradce Králové. (22. července 2014) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Kladívka na poklepání základních kamenů staveb nových silnic mohou na ministerstvu dopravy letos nechat ve skladu. Nebudou totiž kvůli posudkům vlivu na životní prostředí potřeba.

Takový vývoj předpokládá materiál, který poslalo tento týden ministerstvo do meziresortního připomínkového řízení. Jednání s Evropskou komisí o výjimce totiž neskončila úspěšně - ústupky navrhované Bruselem situaci neřešily. Materiál sice nestanoví konkrétně časový úsek, po který nebude možné rozjíždět nové stavby, navrhovaný postup však nedává jinou šanci než začít stavět až následující rok.

Nejvíce bude muset měnit své plány Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Místo budování nové infrastruktury se zaměří na opravy silnic a ze šuplíku bude vytahovat méně důležité projekty, které mají povolení.

Stavby dálnic jsou ohroženy. Nemají posudky dopadu na životní prostředí

Nezačne mimo jiné stavět devět důležitých dálnic, s nimiž stát počítal. Patří k nim další část dálnice D11 z Prahy do Hradce Králové nebo D6 na Karlovy Vary.

Důvodem zastavení staveb jsou takzvané studie vlivu na životní prostředí (EIA). V Česku totiž existují desítky dopravních projektů, u nichž tento materiál vznikl ještě před vstupem do Evropské unie. Nový zákon přitom neumožňuje, aby se takové studie uznaly pro vydání stavebního povolení.

Jde o důsledek velmi pomalé přípravy nových silnic v Česku. Problém se týká staveb, které se vyprojektovaly už před více než deseti lety, ale nepodařilo se například včas vykoupit pozemky nebo získat územní rozhodnutí. Problém se starou EIA má více dopravních staveb, ty ale často nejsou tak rozpracované.

Osm měsíců jednání

Ministerstvo dopravy se pokoušelo vyjednat výjimku s Evropskou komisí déle než osm měsíců. Nakonec se však odhodlalo k ráznému kroku: všechny stavby projdou novým posouzením EIA. „Souběžně s dalším pokračováním jednání s Evropskou komisí se přistoupí ke krokům, které zamezí dalšímu prodlení v přípravě klíčových staveb,“ uvádí ministerstvo v­ materiálu.

„Musíme být připraveni na variantu, že ani jednání na nejvyšší úrovni, která stále pokračují, nepovedou k dohodě s Evropskou komisí,“ vysvětluje mluvčí ministerstva Tomáš Neřold.

Největší zakázka na dálnice za osm let. Stavět se bude 26 kilometrů D35

Ministerský plán počítá s tím, že se nová stanoviska EIA začnou vypracovávat okamžitě. Ředitelství silnic a dálnic je už začíná zadávat pro jednotlivé stavby v malých soutěžích do hodnoty dvou milionů korun.

„Pokud půjde vše dobře, první stanoviska by mohla být v září a do konce roku i povolení,“ prohlašuje náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Hodně také bude záležet na přístupu ministerstva životního prostředí, které stanoviska schvaluje.

Desítky milionů navíc

Pokud stavby naberou zpoždění jen rok, nemělo by to zásadně ohrozit čerpání evropských peněz. Při delším zpoždění má ministerstvo dopravy alternativní plán: přesunout ještě více peněz na nákup nových vlaků, kde dosud rozpočet dosahuje 20 miliard korun.

Dá se očekávat, že u některých staveb se povolování protáhne, protože proti nim vystupují ekologičtí aktivisté. ŘSD už poslalo do věstníku veřejných zakázek oznámení o soutěžích, které chystá letos ještě vypsat a na něž ještě nemá povolení.

Není ale jisté, zda se nakonec bude soutěžit. Na jednu stranu může ŘSD ušetřit kvůli přetahované firem z obav z nedostatku práce, na druhou stranu se může povolování protáhnout na několik let a silničáři pak budou mít zasmluvněné stavby, které nejsou jisté.

Ministerstvo dopravy v materiálu připouští, že může dojít k marně vynaloženým nákladům. To kdyby z­ nové studie EIA vzešla povinnost plánovanou stavbu technicky upravit. „Je ospravedlnitelné, že v rámci snahy o minimalizaci časového zdržení před zprovozněním budou tyto finanční náklady v řádu desítek milionů korun vynakládány,“ obhajuje úřad svůj postup. Speciální stavební úřad a povolovací orgán EIA na ministerstvu životního prostředí navíc kvůli očekávanému návalu práce bude muset přijmout další zaměstnance.

Největší problémy s EIA mají stavby nových silnic a dálnic. Na železnici se problém týká jen čtvrtého koridoru a chystaného zrychlení tratě u Českých Budějovic.

Autor:
  • Nejčtenější

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Británie chce překopat brexitovou dohodu. Máte, co jste si schválili, zní z EU

Necelý rok poté, co po mnoha pokusech uzavřela Británie obchodní dohodu s Evropskou unií, žádá Spojené království její...

Češi mohou mít funkční přístav u moře. Stačí kývnout na hamburskou výměnu

Premium Česku opět svitla naděje, že dlouhodobě zanedbané přístavní území v Hamburku přestane dělat u západních sousedů ostudu....

Dejte zaměstnancům sprchy, uleví se dopravě, vyzývají zastupitelé

Pražští zastupitelé za Piráty Adam Zábranský a Vít Šimral oživili na sociálních sítích debatu o dopravě do zaměstnání....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Česku by měla vyrůst továrna na baterie pro elektromobily. Bude stát miliardy

Vláda a energetická společnost ČEZ v úterý podepíšou memoradum o podpoře projektu továrny na baterie pro elektromobily,...

KOMENTÁŘ: Cesta do elektromobilního pekla. Auta přinášejí víc problémů než výhod

Premium Nová doba elektromobilní nás vrátí o půlstoletí zpátky: auto bude luxus, mobilita taky a draze to zaplatíme všichni. I...

Mlčeti zlato. Profesionální vyjednavač vysvětluje, jak jednat s dětmi či šéfem

Premium Každý člověk vyjednává v průměru pětkrát za den. Doma s partnerem, s dětmi, v práci se šéfem, s podřízenými. Radim...

Český vlk z Wall Street jde k soudu. Hlavní roli v kauze Via Chem má miliardář Sisák

Premium Schyluje se k dlouho očekávané soudní bitvě, v níž je hlavní postavou známý český finančník a miliardář Petr Sisák...

  • Další z rubriky

Lidl má v Česku největší tržby a expanduje. Letos otevře přes 20 nových prodejen

Lidl v České republice masivně expanduje. I díky vysokým tržbám se prodejny této společnosti po celé zemi rozrůstají. V...

Mladí Češi milují udržitelnost. Čtvrtině z nich ale nevadí ani bitcoin

Životní prostředí je zejména pro mladé lidi v České republice velmi důležitým tématem, a to se odráží i v oblasti...

Češi se pandemií prolízali. Ze zmrzlin vede vanilková nebo čokoládová

I když je zmrzlina sezonní záležitost, v posledním roce mnozí Češi podlehli také zmrzlinám v kelímku, které si rádi...

Než dva dny volna, to raději slíbit auta zdarma. Vyjdou levněji, říká ekonom

Premiér Andrej Babiš v pátek navrhne dva dny placeného volna jako „odměnu“ za očkování proti covidu-19. Takový návrh...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Ostych a stud před kolegy jsou ztracená energie, míní Vica Kerekes

Slovenská herečka maďarského původu Vica Kerekes (40) přijala nabídku režiséra Tomáše Svobody a zahraje si v jeho...

Zemřel herec Vladimír Marek, roky bojoval s rakovinou

V nedožitých 70 letech zemřel ve čtvrtek divadelní, muzikálový i televizní herec Vladimír Marek. Podle Blesk.cz se od...

Teď už se nestává, že bych si místo peněz odvezl auto, říká podnikatel

Táta Ivo byl původně horníkem, syn stejného jména automechanikem. Hned po revoluci skočili rovnýma nohama do podnikání...

Dubrovník se konečně připojil ke zbytku země, most se vyhýbá Bosně

Připevněním posledního segmentu budovaného mostu na poloostrov Pelješac se ve čtvrtek spojila dosud oddělená oblast...

Britney Spears se ukázala nahoře bez. Prý na protest proti otci

Britney Spears (39), která s otcem bojuje u soudu kvůli opatrovnictví a správě jejího majetku, zveřejnila na sociálních...