Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stát si začal více všímat hypermarketů

  1:00
Na snídani s ministry šéfové největších hypermarketů v Česku před Vánocemi nedorazili, na včerejší oběd už ano. Obchodní řetězce zaujaly vstřícnější postoj, když se na ně v lednu upřelo oko státu po obřích a ne vždy skutečných slevách.

Na oběd s politiky včera přišlo jedenáct nejvyšších šéfů hypermarketů, supermarketů a diskontních prodejen v Česku. Z Hrzánského paláce v Praze jich však většina před novináři po anglicku zmizela.

"Vláda například apelovala, ať dodržují vůči zaměstnancům pracovní právo," uvedl po schůzce místopředseda pro ekonomiku Martin Jahn. Politici a obchodníci naťukli i chování k dodavatelům či prodej za příliš nízké ceny, ale podrobněji se tomu chtějí věnovat až příště.

Obchodní řetězce dnes patří na českém trhu k hlavním hráčům. V potravinách a drogerii ukusují přes polovinu trhu a stahují k sobě čím dál více zákazníků.

Chceš na regál, tak plať
Češi podle posledních průzkumů společnosti Incoma hledí při nákupu především na cenu. Obchody se je proto snaží dostat co nejníže, alespoň u těch nejznámějších položek.

Napětí mezi velkými obchody zvyšuje ještě vzrůstající konkurence, kdy se do popředí derou diskontní prodejny, jako je třeba Lidl.

To, co je pro zákazníka dobré, se tak často nelíbí dodavatelům. Dostat se na pulty obchodních řetězců totiž nevyžaduje jen dobrý výrobek, ale i hodně peněz. Každý musí platit obchodníkům celou řadu poplatků.

"Když jsme se to před několika lety pokusili zmapovat, zjistili jsme, že se jedná například o listovné, regálné, partnerský příspěvek, promoční poplatky, zaváděcí slevy, časové a výkonové bonusy, poplatky za umístění v letáku či akci, podíl na kompenzaci ztratného a další," vypočítává šéf Českého sdružení značkových výrobců Jan Levora.

Jinými slovy to znamená, že aby se výrobek vůbec na pult hypermarketu dostal, musí dodavatel obvykle zaplatit několik desítek tisíc korun za jednu položku.

Další peníze jdou na umístění výrobku na pulty. Kdo chce mít své zboží ve výši očí, musí zaplatit více, než za regálek u nohou, kam se ohne méně lidí.

"Pro společnost s tržbami jeden až dva miliony jako ta naše, to znamenalo ročně platit klem 150 tisíc korun," říká spolumajitel firmy s kořením, který sedm let dodával do Delvity.

Stejně jako většina ostatních si nepřál být jmenován. Výrobci musí s nákupčími hypermarketů udržovat dobré vztahy a rozhněvat si je nikdo nechce. I přes poplatky a stlačování cen jsou pro výrobce hypermarkety obrovským zdrojem příjmů.

"Tlačí nás do nižších cen, platíme rozvoz vína, slevy, letáky. Ale nemáme jinou volby. Prodeje v Tesku dělají třetinu našich tržeb," říká Ivan Váňa, majitel Českého vinařství Chrámce.

Jako příklad uvádí, že když se otevírá nový hypermarket, přispět na něj musejí dodavatelé. "Abychom měli vína v novém hypermarketu, platili jsme 30 tisíc korun," dodává.

Obchodníci v tom problém nevidí. "Nic není zadarmo. Cílem výrobce je, aby se výrobek ocitl v obchodě a za dobrou cenu. S vyšší cenou by si ho zákazník nekoupil. A náš cíl je stejný," říká šéf Carrefouru Dominique Clauet.

"Se zařazením nového výrobku do prodeje jsou často spojeny přímé náklady, které zahrnují vyřazení starých výrobků, jejich doprodej se slevou a další aktivity. Ty kryje částečně Delvita a částečně dodavatel," vysvětluje i šéf supermarketů Delvita Jiří Charvát.

Podobné poplatky nejsou žádnou českou specialitou a využívají je i obchodní řetězce v cizině.

"Do hypermarketu chce dodávat každý a protože nejsou nafukovací, zvítězí jen ti silnější," je smířen se situací ředitel Potravinářské komory Miroslav Koberna.

Místo poplatků se chtějí proto raději pokusit přes poslance prosadit do zákona změny, aby nebyl možný prodej pod výrobní cenou a zkrátila se splatnost.

Vláda se nicméně chce zaměřit ina poplatky. "Prodejní a nákupní vztahy se ještě budou řešit. Lepší je připravit změny se zástupci obchodníků než bez nich," říká Jahn.

Otázkou zůstává, jestli má tlak na  nižší ceny dopad i na kvalitu výrobků. "Když je tady cenová válka, kvalita trpí," říká šéf potravinářů Koberna. Obchodníci jsou ale opačného názoru.

Dohlížet na nedostatky v obchodech má v Česku Potravinářská inspekce, která na ně také poměrně často upozorňuje. Poslední kontrola před koncem roku se týkala masa a zjistila, že z 36 vzorků jich nevyhovovala polovina. Nebyly však jen z hypermarketů.

"Zodpovědný za dodržování právních předpisů je každý, kdo potraviny uvádí do oběhu, tedy každá potenciálně kontrolovaná osoba, ať už jde o o dovozce, výrobce, distributora neb prodejce," říká k tomu mluvčí inspekce Daniela Kolejková.

Procento zákazníků, které v dané zemi nakupuje potraviny nejčastěji v hypermarketech. (Poznámka: údaje z Ukrajiny jen za Kyjev, údaje z Ruska jen za Moskvu) (13. února 2004)

Autoři:

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Kapacita úložišť elektřiny se zvýšila, vznikají však pomalu, varuje agentura

27. dubna 2024

V loňském roce se celosvětově podařilo zdvojnásobit počet baterií sloužících k ukládání elektrické...

Dokonalost japonských knedlíčků kontroluje umělá inteligence. Pomáhá i jinde

27. dubna 2024

V zemi posedlé dokonalostí si žádný výrobce knedlíčků nemůže dovolit prodávat nehezké kusy. Na...

Vývoz českého nábytku klesá, na vině je Německo. Výrobci hledají nové trhy

27. dubna 2024

Export českého nábytku do zahraničí se v loni propadl. V porovnání s předchozím rokem se hodnota...

Na D1 přibudou další zákazy předjíždění kamionů. Chceme plynulý provoz, říká ŘSD

27. dubna 2024  12:27

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo u Velkého Meziříčí druhou etapu rozmísťování značek...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...