Letos se čekalo všeobecné utlumení růstu - a přesně k němu došlo. Dokonce ještě rychleji, než se odhadovalo.
I když jsou mezi jednotlivými zeměmi velké rozdíly, některé trendy jsou patrné všude. Jedná se hlavně o velmi dobré výsledky internetu a také změny v chování spotřebitelů. Ti se totiž stále víc rozhodují podle ceny. V Česku tomu není jinak.
Televize je stále na mediálním trhu bezkonkurenční jedničkou a tuto pozici si zřejmě udrží. Televize totiž dlouhodobě oslovuje osmdesát procent populace nad 15 let. Češi stráví před obrazovkou v průměru přes čtyři hodiny denně a televizní stanice dělají všechno pro to, aby to bylo ještě víc.
Prima versus Nova
Programová revoluce, kterou se televize pokusily odstartovat už loni vlastními reality show, se jim letos v druhé polovině roku konečně vyvedla a konkurenční boj zostřil. Profitovala na tom zejména Prima, která se díky VyVoleným dostala krátce na výsluní na úkor svého největšího rivala, televize Nova.
Vysoká sledovanost se zatím nicméně na výdajích do reklamy nijak projevit nemohla, protože reklama na letošek je v podstatě zadaná. Podle reklamních koláčů se ale bude rozhodovat o příštím roce. - více zde
Pozice inzerentů přitom není vůbec jednoduchá. Jak VyVolení na Primě, tak dřívější sportovní události na ČT2 totiž ukazují, že televize jsou schopné krátkodobě udělat velký zásek do stabilních schémat ve sledovanosti, říká Štěpán Wolde z agentury ARBOmedia.
ČTĚTE TAKÉ: Reklamy brzy utečou z televize na mobily |
Televize ale v každém případě zůstanou i pro příští rok hráčem číslo jedna. Podle odhadů společnosti ARBO porostou výdaje na reklamu o něco rychleji než letos, a to zhruba 3,8 procenty. ARBO odhaduje, že do televize nateče 8,9 miliardy korun oproti letošním 8,6.
Hvězda roku: internet
Skokanem má být ale především internet. Jeho pozice je sice ve srovnání s tradičními reklamními prostředky, jež firmy využívají k útokům na peněženky zákazníků, zatím poměrně slabá, mezi špičku se ale dostává vší silou.
Inzerenti dávají do internetu zhruba 2,3 procenta celkových reklamních výdajů. Třicetiprocentní růst, který má pokračovat i v příštím roce, by ho měl ale dostat těsně pod tři procenta. "Internet má reálné šance dostat se na úroveň rozhlasu či outdoorové reklamy," domnívá se Wolde.