Kultovní reklamy: Svěrákova reklama na Saab se nikdy nevysílala

  11:45aktualizováno  11:45
Je to most, je to auto, je to věc... jsem to já? Reklama na Saab není nejslavnějším spotem, který natočil režisér Jan Svěrák. Uzavírá však plodné období jeho komerční tvorby v 90. letech. Natočil ji bez nároku na honorář a promítala se jen v autosalonech.

Jan Svěrák patřil v 90. letech dvacátého století k nejproduktivnějším reklamním tvůrcům, natočil několik slavných reklam. Zřejmě nejlépe si lidé vzpomenou na reklamu na prací prášek Lanza s chytlavým až iritujícím sloganem „O Lanza mia, o Lanza má,“ v níž Svěrák parafrázoval slavnou árii „O sole mio“.

Někdo si možná bude pamatovat spot na Mazdu Xedos, která v roce 1992 vyzdvihovala tichý chod motoru a reagovala na aféru s odposlechy na americké ambasádě.

Málokdo si ale pamatuje reklamu na Saab, která pochází z poloviny 90. let. Důvodem je, že spot se nikdy neodvysílal, automobilka jej odkoupila, ale pouštěla ho jen ve svých showroomech. Tato reklama tak trochu symbolizuje Svěrákův rozchod s reklamním světem, který pro něho přestal být prostorem, v němž se může naplno umělecky vyjádřit a vytvářet krátké, téměř filmové reklamy.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Reklama na Saab byla pro komerční využití možná až příliš subjektivní a niterná. Auto v ní projíždí zimní krajinou a holčička v rozhovoru hádá, na co otec myslí. Smí se ptát jen tak, aby bylo možné odpovědět ano a ne. Na konci se dozvídá, že myslel na ni. Hlasy namluvil Svěrák se svou dcerou.

O rok později se s reklamním světem Svěrák rozešel. „Z reklamy se stal velký byznys. Dnes už je čím dál těžší udělat reklamu, která by byla česká, vtipná, byl to kousek něčeho, za co bych se nestyděl,“ řekl v roce 1996 Svěrák v rozhovoru pro deník Právo.

Svou poslední reklamu Svěrák točil s další velkou postavou tuzemské reklamní tvorby Ivanem Zachariášem (autorem slavného spotu na Pilsner Urquell), za kamerou stál jeho věrný kolega F. A. Brabec. Spot přitom nevznikl na objednávku Saabu, autoři reklamu nejdříve natočili a potom ji nabídli automobilce. Ta ji levně odkoupila.

„Při vzniku reklamy neplatil Saab nic než přímé náklady, tvůrci ho natočili bez honoráře a jejich jedinou podmínkou bylo, že jim do reklamy nebude nikdo mluvit. Narodilo se tak malé filmové dílko, které téhož roku vzbudilo na mezinárodním festivalu reklamy v Cannes – Cannes Lions – lehký potlesk v auditoriu. Cenu si ale neodvezlo,“ píše Jaroslav Krupka ve své knize Reklama od pana Vajíčka po falešné Soby.

Autor:

Nejčtenější

Letištní halu v Düsseldorfu zaplavily kufry, cestující museli odletět bez nich

Na letišti v německém Düsseldorfu zůstalo kvůli poruše přepravního systému 2...

Stovky cestujících, kteří odlétali ve středu ráno z letiště v německém Düsseldorfu, potkala nečekaná komplikace. Kvůli...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Bytovkám zdraží teplo. Vládní návrh budí emoce

Ilustrační snímek

Vláda ruší domovním kotelnám daňovou výjimku. Opatření může podle odhadů zdražit teplo desítkám tisíc domácností....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Další z rubriky

Dotace na solární panely leží ladem. Stát nestíhá vyřizovat žádosti

Solární panely na střeše základní školy v Kunraticích.

Evropská unie tlačí na Česko, aby více využívalo obnovitelné zdroje a mohutněji šetřilo energií. Firmy by o dotace na...

Vydržet let střemhlav. Aero testuje nový lehký bitevník L-39

Testování nového letounu Aera Vodochody

Simulace vybírání střemhlavého letu, schopnosti omezit nebezpečné vibrace nebo zvládání srážky s ptákem bez poškození....

Retro je v kurzu. Klasické socialistické výrobky přežily i samet

Na stavebnici se za socialismu stály fronty. Otto Wichterle z ní dokonce v roce...

Kofola, Mototechna, Favorit nebo Merkur. To jsou značky, které se v průzkumu agentury Médea Research zaměřeného na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz