Kultovní reklamy: Kluk upil plzeň ze džbánku, ČT spot nechtěla vysílat

  14:31aktualizováno  14:31
Pro někoho nemravná, pro jiného geniálně odvyprávěná a natočená. První porevoluční reklama na značku Pilsner Urquell „Smetana mé vlasti“ přiblížila příběh plzeňského piva a s přiměřenou dávkou vtipu i českou náturu. Pro pivo do džbánku utíká ulicemi kluk a před cestou domů si nezapomene upít.

Nádherná reklama, kterou však odmítla odvysílat Česká televize a svého času se skloňovala v debatách o morálce v reklamě. Podle bývalého dlouholetého ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše se potichu stahovala z obrazovek, pro skvělý spot se však přece jen našlo místo na FTV Premiéra.

Reklama, která stojí na prahu kariérní dráhy nejúspěšnějšího tuzemského reklamního režiséra Ivana Zachariáše (tehdy ještě studenta FAMU), vypráví příběh z historie značky Pilsner Urquell.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Je jakoby vypůjčený ze starých filmů, ale přesto svěží. Líčí cestu piva, ale zároveň i cestu malého kluka, který ulicemi uhání za doprovodu Smetanovy Mé vlasti pro „plzeň“ do džbánku. A když už ji má, nedá mu to a nikým neviděn si usrkne. A právě v tom byl problém.

„Když nás otcové posílali se džbánkem pro pivo, pochopitelně jsme ho také upíjeli. Udělali to dokonale, ale narazilo to,“ vzpomíná Jiří Mikeš. „V dnešní překorektnělé společenské atmosféře by nejspíš záběry nezletilého chlapce usrkávajícího alkoholický nápoj narazily na protesty nějakých mravokárců či ochránců čehokoli. To nic nemění na tom, že šlo o skvělou reklamu, v mnohém dodnes nepřekonanou,“ dodává Vladimír Bystrov z agentury Bison & Rose.

Byla to také jedna z nejlepších reklam, které kdy Prazdroj natočil, ne-li vůbec nejlepší. Ani po letech neztrácí nic na svojí lehkosti, zdravém patosu a jazykovém vtipu. Přestože je to vlastně imageová reklama, má zároveň všechny parametry reklamy produktové: vyvolává chuť na pivo, což je přesně to, o co se tvůrci pivních reklam donekonečna snaží,“ hodnotí Bystrov.

Reklamou si režisér Ivan Zachariáš, který se drží mezi deseti největšími reklamními režiséry světa a svého času byl v první trojce, otevřel dveře do reklamní branže. Její kvality byly nesporné. Jaroslav Krupka ve své knize Reklama od pana Vajíčka po falešné Soby ji označil za „vizuální i symfonickou báseň“.

V zahraničí se Zachariáš uvedl v roce 1994 spotem pro Organizaci spojených národů, kterou si u něj objednala tehdy v ČR vznikající pobočka britské agentury Stillking. Mezi jeho úspěšné reklamy dále patří například žrádlo pro kočky Whiskas, Land Rover, Stella Artois, Rexona či Honda.

Nejčtenější

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Delší než Eiffelova věž. V Evropě přistála největší nákladní loď na světě

MSC Gülsün

V německém Bremerhavenu přistála v pondělí největší kontejnerová loď na světě a dokončila tak svou první cestu z Číny...

Nejplastovější máte padáka. Tesco vyřadí výrobky, které přehánějí balení

ilustrační snímek

Společnost Tesco slíbila, že zintenzivní své úsilí v boji proti plastům na jedno použití. Jedním z opatření, které...

Další z rubriky

Coca-Cola převezme balené vody Toma, smlouva bude platit od září

ilustrační snímek

Coca-Cola HBC Česko a Slovensko kupuje výrobce balených vod Toma. Prodej firmy nařídil skupině Karlovarské minerální...

Ostravská huť dosáhla v roce 2018 čistého zisku 4,1 miliardy korun

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Hutní podnik Liberty Ostrava dosáhl v roce 2018 ještě jako ArcelorMittal Ostrava čistého zisku 4,1 miliardy korun....

Jitona propustí asi 180 zaměstnanců, příčinou je konec spolupráce s Ikeou

Zaměstnanci soběslavské Jitony se smutečním pochodem loučí s podnikem, který po 50 letech ve městě 31. května skončil.

Výrobce nábytku Jitona propustí do konce října asi 180 zaměstnanců. V Klatovech propustí Jitona 100 až 110 lidí, v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz