Kultovní reklamy: Kluk upil plzeň ze džbánku, ČT spot nechtěla vysílat

  14:31aktualizováno  14:31
Pro někoho nemravná, pro jiného geniálně odvyprávěná a natočená. První porevoluční reklama na značku Pilsner Urquell „Smetana mé vlasti“ přiblížila příběh plzeňského piva a s přiměřenou dávkou vtipu i českou náturu. Pro pivo do džbánku utíká ulicemi kluk a před cestou domů si nezapomene upít.

Nádherná reklama, kterou však odmítla odvysílat Česká televize a svého času se skloňovala v debatách o morálce v reklamě. Podle bývalého dlouholetého ředitele Asociace komunikačních agentur Jiřího Mikeše se potichu stahovala z obrazovek, pro skvělý spot se však přece jen našlo místo na FTV Premiéra.

Reklama, která stojí na prahu kariérní dráhy nejúspěšnějšího tuzemského reklamního režiséra Ivana Zachariáše (tehdy ještě studenta FAMU), vypráví příběh z historie značky Pilsner Urquell.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Je jakoby vypůjčený ze starých filmů, ale přesto svěží. Líčí cestu piva, ale zároveň i cestu malého kluka, který ulicemi uhání za doprovodu Smetanovy Mé vlasti pro „plzeň“ do džbánku. A když už ji má, nedá mu to a nikým neviděn si usrkne. A právě v tom byl problém.

„Když nás otcové posílali se džbánkem pro pivo, pochopitelně jsme ho také upíjeli. Udělali to dokonale, ale narazilo to,“ vzpomíná Jiří Mikeš. „V dnešní překorektnělé společenské atmosféře by nejspíš záběry nezletilého chlapce usrkávajícího alkoholický nápoj narazily na protesty nějakých mravokárců či ochránců čehokoli. To nic nemění na tom, že šlo o skvělou reklamu, v mnohém dodnes nepřekonanou,“ dodává Vladimír Bystrov z agentury Bison & Rose.

Byla to také jedna z nejlepších reklam, které kdy Prazdroj natočil, ne-li vůbec nejlepší. Ani po letech neztrácí nic na svojí lehkosti, zdravém patosu a jazykovém vtipu. Přestože je to vlastně imageová reklama, má zároveň všechny parametry reklamy produktové: vyvolává chuť na pivo, což je přesně to, o co se tvůrci pivních reklam donekonečna snaží,“ hodnotí Bystrov.

Reklamou si režisér Ivan Zachariáš, který se drží mezi deseti největšími reklamními režiséry světa a svého času byl v první trojce, otevřel dveře do reklamní branže. Její kvality byly nesporné. Jaroslav Krupka ve své knize Reklama od pana Vajíčka po falešné Soby ji označil za „vizuální i symfonickou báseň“.

V zahraničí se Zachariáš uvedl v roce 1994 spotem pro Organizaci spojených národů, kterou si u něj objednala tehdy v ČR vznikající pobočka britské agentury Stillking. Mezi jeho úspěšné reklamy dále patří například žrádlo pro kočky Whiskas, Land Rover, Stella Artois, Rexona či Honda.

Nejčtenější

Saúdská Arábie přišla útokem o polovinu produkce ropy. Cena poletí vzhůru

Ve dvou ropných zařízeních na východě Saúdské Arábie vypukl požár. (14. září...

Útok na ropná zařízení společnosti Saudi Aramco na východě Saúdské Arábie uvrhl světový ropný trh do stavu, kterého se...

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Pozor na pohádky o suchu, píše v eseji agrární analytik Petr Havel

Takto vypadá v květnu 2018 vyschlá půda v areálu Všesportovního stadionu v...

Za sucho u nás nemůže méně srážek, nedostatek dešťů je jen jednou z pohádek o tom, jak Česko brzy zůstane bez vody....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Další z rubriky

Bublina brzy splaskne. Investor, který předpověděl krizi 2008, opět varuje

Ilustrační snímek

Finančníci každý den lijí peníze do stovek firem, do kterých by se investovat nemělo, tvrdí americký investor Michael...

Google zaplatí ve Francii miliardu eur kvůli daňovým podvodům

Ilustrační foto

Americká internetová společnost Google se dohodla s francouzskými úřady, že zaplatí téměř jednu miliardu eur (25,9...

Šest tisíc Čechů žádá odškodné 1,3 miliardy korun za Dieselgate

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu.

Společnost Safe Diesel, která zastupuje české spotřebitele poškozené v kauze dieselgate, v úterý rozšíří žalobu o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz