Kultovní reklamy: Pečený mops Bobík zastínil značku

  12:31aktualizováno  12:31
Vtip s nehodou v čínské restauraci, kdy kuchař ženě naservíruje jejího psího miláčka, zasáhla miliony lidí v Česku. Reklama patří k nejvýraznějším kouskům nového tisíciletí. Přesto podle mnoha mediálních odborníků nebyla úspěšná, propagovaná značka totiž zůstala ve stínu přílišné kreativity.

Spot, kterému se začalo prostě přezdívat „Bóbika“ a na jehož adresu směřovala celá řada hospodských vtipů a narážek, vznikl v roce 2003 v dílně agentury Leo Burnett. V té době byla na vrcholu a produkovala nejlepší české reklamy.

Herci Václav Rašilov a Barbora Halamová si v povedené, šikovně natočené a střižené reklamě zahráli zamilovaný pár na večeři v čínské restauraci. „Postaráte se mně o Bobíka?“ svěřuje žena do péče obsluze svého mopsíka v očekávání perfektního servisu. Šok přichází, když kuchař přinese na stříbrném podnose předkrm a odkryje pokličku. „Běžte raději tam, kde vám rozumí. Centrum.cz s inteligentním vyhledávačem,“ nabádá hlas na konci spotu.

Reklama s trochu morbidní, leč vizuálně nedořečenou pointou, byla velmi oblíbená a v následné vlně parafrází či narážek dokonce vznikla webová stránka Bobika.cz. Podle serveru Lupa později tuto doménu koupil majoritní vlastník konkurenčního portálu Seznam.cz Ivo Lukačovič.

Spot se však podle odborníků potýkal s jedním problémem - myšlenka zde podle názorů mnoha lidí z branže zabila značku a lidem v paměti zůstal jen silný příběh. Podle průzkumu společnosti OMD Snapshot pro týdeník Marketing & Media jen 20 procent lidí dokázalo reklamu přiřadit ke značce Centrum.cz.

„Problémem byl branding. Lidé si nepamatovali, o jakou značku jde a dodnes se tento spot na přednáškách dává jako příklad dobré kampaně, u které si však nikdo nevzpomene na značku,“ říká Miroslav Pomikal z agentury Young & Rubicam. Dovětek „jděte tam, kde vám rozumí“ byl od reklamy jakoby oddělený. „Pokud si někdy na otázku, jestli by daný příběh mohl být i u reklamy na jinou značku, odpovíte ano, pak je to špatně,“ dodává Pomikal.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Šovinistická však reklama podle odborníků nebyla, přestože na internetu najdeme komentáře lidí, kteří si to myslí. „Nikdo si na Radu pro reklamu nestěžoval,“ vzpomíná bývalý prezident rady Jiří Mikeš.

Zato na další reklamu na Centrum.cz, která už byla počinem agentury Kaspen, se snesla řada stížností. Agentura tehdy vyzvala lidi, aby posílali nápady, v nichž je pes Bobík likvidován všemi možnými způsoby. „Tento spot původní nápad nepřekonal,“ uvažuje Jaroslav Krupka ve své knize Česká reklama - Od pana Vajíčka po falešné soby.

Krupka také polemizuje s názorem, že dřívější reklama z čínské restaurace přebila svou kreativitou samotný produkt. „Domnívám se, že tato pověst reklamě křivdila. Ačkoli se portál Centrum nikdy nepřiblížil mnohem silnějšímu Seznamu a například svými inzertními výkony zůstával za svým známějším konkurentem zhruba na čtvrtině jeho výkonu, přece jen ho tato kampaň zařadila ve své době mezi nejrychleji rostoucí domény u nás,“ napsal.

Autor:

Nejčtenější

S bezkontaktními platbami do 500 korun mohou být od soboty problémy

Ilustrační snímek

Kvůli nový pravidlům pro ověřování karetních plateb, která budou platit od 14. září, mohou platební terminály zamítat...

Koruna jako rozvojová měna. Od intervencí se neoklepala, sráží ji riziko

Ilustrační snímek

Už je to skoro dva a půl roku od ukončení devizových intervencí a koruna ne a ne výrazněji posílit. Spíše naopak....

Míra klientelismu v Rakousku mě šokovala, řekl v Rozstřelu Radim Jančura

Majitel RegioJetu Radim Jančura v diskusním pořadu Rozstřel. (11. září 2019)

Budoucnost svého byznysu vidí dopravce RegioJet spíše ve vlacích než v autobusech. Ve středečním Rozstřelu to řekl...

Smrt při sexu jako pracovní úraz. Firma musí rodině vyplatit odškodné

Ilustrační snímek

Podivnou situaci museli do včerejška řešit právníci francouzské společnosti TSO. Její zaměstnanec totiž zemřel na...

Pojďte k nám bydlet, dostanete 650 tisíc na ruku, láká vymírající kraj

Městěčko Castelnuovo al Volturno v italském regionu Molise.

Druhá nejmenší italská oblast Molise se potýká s úbytkem obyvatel, kteří se stěhují za prací do větších měst a rodný...

Další z rubriky

Nominace startují, podnikatelský šampion se hledá už podvacáté

Vítězové titulu EY Podnikatel roku 2018 Radka Prokopová a František Fabičovic z...

Česko už podvacáté hledá inspirativní a vzorové majitele firem, kteří se utkají o titul EY Podnikatel roku. Vítěz,...

Skupina EMTC přestala plnit závazky, svolává vlastníky dluhopisů

ilustrační snímek

Skupina EMTC Tomáše Bárty má finanční problémy. Její hospodaření je již několik let po sobě ztrátové a zadlužení roste....

Moc přesčasů i nezákonné noční. Neziskovka tepe výrobce iPhonů v Číně

Společnost Foxconn, kde se vyrábí iPhone 5.

Továrna Foxconnu v Číně, která vyrábí telefony pro americký Apple, nutila zaměstnance k přesčasům, nevyplácela jim...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz