Kultovní reklamy: Pečený mops Bobík zastínil značku

  12:31aktualizováno  12:31
Vtip s nehodou v čínské restauraci, kdy kuchař ženě naservíruje jejího psího miláčka, zasáhla miliony lidí v Česku. Reklama patří k nejvýraznějším kouskům nového tisíciletí. Přesto podle mnoha mediálních odborníků nebyla úspěšná, propagovaná značka totiž zůstala ve stínu přílišné kreativity.

Spot, kterému se začalo prostě přezdívat „Bóbika“ a na jehož adresu směřovala celá řada hospodských vtipů a narážek, vznikl v roce 2003 v dílně agentury Leo Burnett. V té době byla na vrcholu a produkovala nejlepší české reklamy.

Herci Václav Rašilov a Barbora Halamová si v povedené, šikovně natočené a střižené reklamě zahráli zamilovaný pár na večeři v čínské restauraci. „Postaráte se mně o Bobíka?“ svěřuje žena do péče obsluze svého mopsíka v očekávání perfektního servisu. Šok přichází, když kuchař přinese na stříbrném podnose předkrm a odkryje pokličku. „Běžte raději tam, kde vám rozumí. Centrum.cz s inteligentním vyhledávačem,“ nabádá hlas na konci spotu.

Reklama s trochu morbidní, leč vizuálně nedořečenou pointou, byla velmi oblíbená a v následné vlně parafrází či narážek dokonce vznikla webová stránka Bobika.cz. Podle serveru Lupa později tuto doménu koupil majoritní vlastník konkurenčního portálu Seznam.cz Ivo Lukačovič.

Spot se však podle odborníků potýkal s jedním problémem - myšlenka zde podle názorů mnoha lidí z branže zabila značku a lidem v paměti zůstal jen silný příběh. Podle průzkumu společnosti OMD Snapshot pro týdeník Marketing & Media jen 20 procent lidí dokázalo reklamu přiřadit ke značce Centrum.cz.

„Problémem byl branding. Lidé si nepamatovali, o jakou značku jde a dodnes se tento spot na přednáškách dává jako příklad dobré kampaně, u které si však nikdo nevzpomene na značku,“ říká Miroslav Pomikal z agentury Young & Rubicam. Dovětek „jděte tam, kde vám rozumí“ byl od reklamy jakoby oddělený. „Pokud si někdy na otázku, jestli by daný příběh mohl být i u reklamy na jinou značku, odpovíte ano, pak je to špatně,“ dodává Pomikal.

Seriál kultovní reklamy

Každou středu a pátek na iDNES.cz

Šovinistická však reklama podle odborníků nebyla, přestože na internetu najdeme komentáře lidí, kteří si to myslí. „Nikdo si na Radu pro reklamu nestěžoval,“ vzpomíná bývalý prezident rady Jiří Mikeš.

Zato na další reklamu na Centrum.cz, která už byla počinem agentury Kaspen, se snesla řada stížností. Agentura tehdy vyzvala lidi, aby posílali nápady, v nichž je pes Bobík likvidován všemi možnými způsoby. „Tento spot původní nápad nepřekonal,“ uvažuje Jaroslav Krupka ve své knize Česká reklama - Od pana Vajíčka po falešné soby.

Krupka také polemizuje s názorem, že dřívější reklama z čínské restaurace přebila svou kreativitou samotný produkt. „Domnívám se, že tato pověst reklamě křivdila. Ačkoli se portál Centrum nikdy nepřiblížil mnohem silnějšímu Seznamu a například svými inzertními výkony zůstával za svým známějším konkurentem zhruba na čtvrtině jeho výkonu, přece jen ho tato kampaň zařadila ve své době mezi nejrychleji rostoucí domény u nás,“ napsal.

Autor:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Nejen zelenina. Rychle zdražují desítky potravin včetně čaje, masa i sladkostí

Ilustrační snímek

Fakt, že potraviny rychle zdražují, začal vnímat skoro každý. Nejde ovšem jen o často zmiňované extrémy, kterými jsou...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Křetínský nedostal akcie německé firmy Metro. Nabídl za ně 150 miliard korun

POD DOHLEDEM. Spolumajitel fotbalové Sparty Daniel Křetínský sleduje na Letné...

Hlavní akcionáři německé obchodní společnosti Metro, firmy Meridian Stiftung a Beisheim Holding, nenabídli své akcie...

Madeta stále nemá dostatek mléka, dodavatelům nabídne odkup jejich akcií

Autocisterna firmy Milktrans přiváží 31. července 2019 mléko od farmářů a...

Největší česká mlékárna Madeta si zatím zajistila náhradních 110 000 litrů mléka poté, co od 1. července přišla o 200...

Prodejny tabáku jsou náš ring, říká ředitel tabáčnického giganta

Štěpán Michlíček, marketingový ředitel British American Tobacco pro trhy...

Tabákový průmysl objevil potenciální nový zlatý důl. Zahřívání tabáku místo jeho pálení. Na vývoj těchto zařízení se...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz