Coca-Cola vyráží na sváteční roadshow. Zjišťovala, jaké budou mít Češi Vánoce

  • 14
Kamiony Coca-Cola vyráží na tradiční předvánoční roadshow. V jejím rámci firma zjišťovala, jak se Češi na svátky připravují. Podle průzkumu zhruba 50 % lidí nakupuje dárky průběžně během tří měsíců před Vánoci a dalších 25 % se do nákupů pouští během adventu. Dvě třetiny Čechů na Vánoce oceňuje přítomnost nejbližších a cestovat během svátků mají v plánu jen 4 % ze všech oslovených.

V roce 2022 společnost Coca-Cola navýšila svůj podíl na trhu na 47 %. Meziročně narostl o 5,4 procentního bodu. „I když během pandemie byly restaurace zavřené a nás to zasáhlo stejně jako ostatní nápojářské společnosti, lidé náš nápoj ovšem rádi pili doma, což potvrzuje také nejnovější vánoční průzkum,“ říká ředitelka komunikace a společenské odpovědnosti Coca-Cola pro ČR a SR Veronika Němcová.

Až 47 procent oslovených Čechů uvedlo, že Vánoce si spojují značkou Coca-Cola a na Vánoce ji upřednostňují před ostatními kolovými nápoji. S Vánoci si pak spojují také značku Kofola, díky jejich tradiční vánoční reklamě s holčičkou a prasátkem, tu uvedlo 29 %.

Průzkum také ukázal, že se Češi na Vánoce dobře připravují. Zhruba polovina z nich nakupuje dárky průběžně během tří měsíců před Vánoci, dalších 25 procent oslovených Čechů se do nákupů pustí během adventu.

Z výsledků také vyplývá, že nákup dárků přímo na Štědrý den u nás nehrozí, tuto možnost nezvolil nikdo z oslovených. V opačném případě by měli problém vůbec něco sehnat, protože platí zákaz prodeje v obchodech s plochou nad 200 m2. Pro více než 55 procent oslovených je symbolem Vánoc bramborový salát a řízek.

Češi také dodržují vánoční tradice a obyčeje, oblíbená je hlavně pověra s neodcházením od štědrovečerního stolu. Téměř každý druhý Čech pak pod svým talířem najde šupinu z kapra. Na Štědrý den se plánuje postit skoro čtvrtina oslovených a stejný počet lidí pak na svou štědrovečerní tabuli přidává talíř navíc, pro případ neočekávané návštěvy.

Dalším oblíbeným zvykem je zapalování svíček na adventním věnci. To je pro 25 % z nás tradice, při které si uvědomíme, že Vánoce jsou opravdu tady. Pečení cukroví či rozsvícení vánočního stromečku je pak symbolem blížících se Vánoc pro dalších zhruba 40 % oslovených. Naopak vánoční atmosféru narušují nejčastěji pracovní povinnosti a fakt, že nemůžeme být se svými blízkými. Dále ošklivé počasí nebo případné neshody v rodině.

Češi a Slováci se mezi sebou, co se vánočních zvyklostí týče, obecně moc neliší. Vánoční nákupy na Slovensku probíhají nejčastěji během tří měsíců před Vánoci a gradují v průběhu adventu. Na Slovensku mezi tradiční pokrmy patří vánoční oplatka s česnekem a medem. Slováci také častěji rozkrajují jablko před večeří a 55 procent Slováků si s Vánoce neumí představit bez vánoční zelné polévky.

Roadshow se vrací a pomůže charitě

Po čtyřech letech se do českých a slovenských měst road show s kamiony. Svou pouť po českých městech odstartuje první ze dvou kamionů 24. listopadu v Čáslavi a skončí 22. prosince ve Stupavě. Celkem kamiony navštíví více než třicet českých měst. Roadshow pro Slovensko pak začíná v Piešťanech 3. prosince, kde kamion navštíví další dvacítku měst.

V každém městě bude vedle kamionů připraven doprovodný program se Santou a skřítky nejen pro rodiče s dětmi, ale pro všechny, kteří se chtějí naladit slavnostně. Chybět nebude ani Food Truck s horkým vánočním nealko punčem z FuzeTea či vánoční nápoj se skořicí a sladké či slané občerstvení. Program bude začínat v 16 hodin, Santa dorazí o půl hodiny později a zdrží se až do 18.30.

Vánoční kamion míří do českých měst

Nápojářská společnost se letos spojila s Českým a Slovenským červeným křížem, aby pomohla lidem v nouzi. Za každou objednávku jídla a pití či nákup vánočních předmětů daruje společnost tržbu Červenému kříži. Návštěvníci na místě pak uvidí díky speciální LED obrazovce aktuálně vybranou částku z útrat za občerstvení a vánoční předměty i to, jak suma postupně roste a kolik zatím dokázali na dobrou věc přispět. Celkově tak, společně s účastníky akce, věnuje Červenému kříži v Čechách a na Slovensku dohromady milion korun.

„Při svých aktivitách nikdy nezapomínáme na potřebné, proto ani letošní vánoční kampaň není výjimkou. Prostřednictvím Červeného kříže i letos obdarujeme jejich klienty, aby pro ně svátky byly radostnější,“ říká Veronika Němcová.

„Vážíme si pokračující spolupráce s touto nápojářskou společností, která každoročně v rámci vánočního období nezapomíná ani na potřebné. Vybraná částka půjde na podporu projektu HelpTrans, který pomáhá se zajištěním mobility stovkám klientů Českého červeného kříže. Tato pomoc je pro nás a naše klienty opravdu vánočním dárkem,“ říká Miroslava Jirůtková, vedoucí programového oddělení Českého červeného kříže.