Nejsexističtější reklama roku: o titul se uchází Bernard i česká policie

  18:44aktualizováno  18:44
Kampaň na černou dvanáctku a další piva z pivovaru Bernard nechtěně soutěží v hlasování o nejsexističtější reklamu roku 2017. Konkurence je velká. Za čárou jsou podle pořadatelů i další známé firmy - například Tchibo, UniCredit Bank, Auto ESA nebo dokonce Policie ČR.

Sexistická reklama Policie ČR. | foto: Nesehnutí

Polonahé ilustrované „pin-up girls“ z humpoleckého pivovaru Bernard letos v létě pohoršily řadu lidí. Kreslené polonahé dívky zaplavily billboardy u silnic. Třeba kráska s tmavou pletí pózovala u půllitru černé dvanáctky.

Reklama vyvolala rozporuplné reakce. Ruce pryč od ní dalo i designové studio Butterflies&Hurricanes, které zajišťovalo ilustrace. „Spojování piva a ženského těla je špatně. Udělala jsem chybu, že jsem neposlechla svoje přesvědčení a byť ‚pouze‘ ilustrace jsem nechala přes B&H zrealizovat,“ uvedla ředitelka studia Michaela Thomas a dodala: „V zahraničí se již hovoří o tom, že sexistická reklama se podílí na fenoménu zvaném ‚rape culture‘, tedy na znásilňování v opilosti.“

Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...
Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...
Kampaň pivovaru Bernard. Pin-up dívky propagují pivní speciály. Jejich...

Naopak někteří reklamní odborníci sice hodnotili kampaň jako lehce kontroverzní, ale vesměs nad ní mávli rukou. (čtěte Rasistické, urážlivé k ženám. Bernard provokuje a sklízí kritiku

V kontextu ostatních nominovaných reklam je fakt, že se najde dost ostřejších kousků, ať už printových nebo v podobě televizních či internetových spotů.

O dost přestřelil například plakát propagující Free Radio 107 FM. Ke zviditelnění si rádio vybralo ilustraci ženy ohnuté přes stůl a s mužem v pozadí, situované do role bankovní poradkyně Lenky Veselé. Je jasné, že mají zrovna pohlavní styk. „Cesta k úspěchu nemusí být složitá, pokud jí rozumíte,“ stojí na billboardu.

Sexistická reklama společnosti Pila Pasák se nominovala v soutěži Sexistické...

Tradičně přes čáru měl svou reklamu prostředek na podporu erekce Clavin. Polehčující okolností může být snad jen to, že výrobek souvisí se sexuálním aktem. „Oooh, kolikrát to chcete rozmnožit?“ dorážejí lascivní sekretářky s lejstry v rukou u kopírky na svého šéfa. 

Sexuální motivy lacině využívá ke svému zviditelnění řada malých firem. Například Pila Pasák se o pozornost hlásí sloganem „I bobr chodí na pilu“ se dvěma dámami v podvazcích, které rozhazují nohy na pokácených kládách.

Nominaci si zasloužila i Policie ČR. A to za billboardy, které zvou k náborům. Uprostřed fotografie je policista, o něhož se opírají dvě policistky. Plakát doprovází nápis „Tým, o který se můžeš opřít“.

Fotogalerie

Do kategorie reklam, které přisuzují ženám nebo mužům stereotypní role ve společnosti, patří televizní spot Tchibo s hercem Filipem Blažkem. Běh událostí ve spotu, který staví na neoriginálním nápadu (důmyslný řetězec událostí, na jehož konci se něco stane, použila Honda ve své reklamě z roku 2003), přeruší žena, která se hlásí o naběračku.

O sexistické prasátečko ze známějších firem nechtěně soutěží i UniCredit Bank se svou televizní reklamou na Presto půjčku.

V loňském roce „zvítězila“ společnost Pokorný Knives s reklamou na nože, předloni to byl Darling Cabaret se svou reklamou zobrazující ženské přirození v pisoárech. V roce 2014 se vyznamenala politická strana TOP 09 s plakátem s ženským pozadím a sloganem „Vždy na pravém místě“. Sexistické reklamy z minulých let si můžete prohlédnout v galerii.

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Mladí nechtějí pít to, co jejich rodiče, říká šéf Jägermeisteru

Jiří Štětina, ředitel Mast-Jaegermeister.

Chystané razantní zvýšení spotřební daně z lihu zdraží láhev lihoviny na pultech o deset až patnáct korun, odhaduje...

Další z rubriky

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Lehčí lahve a sprite v bezbarvém obalu. Coca-Cola šetří plastem

Ilustrační snímek

Už od června uvádí americká firma Coca-Cola v tuzemsku do oběhu lehčí PET lahve. Díky tomu by společnost měla za rok...

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz