Prodejce textilu Kik roste, do prodejen v Česku letos investuje 140 milionů

  6:15aktualizováno  6:15
Přes tři desítky zaměstnanců centrály řetězce s levným oblečením Kik, sedí ve skromné postranní části prodejny Lidl u pražského nádraží Libeň. Přestože se řetězci přitom vede nadmíru dobře. Po překonání mety dvou set prodejen otevírá v tuzemsku stále další, starší modernizuje, a některé navíc rozšiřuje.
Prodejna řetězce Kik

Prodejna řetězce Kik | foto: KiK

„Letos plánujeme zvětšit deset prodejen. Od dubna máme největší prodejnu v Brně v obchodním centru Futurum,“ uvedl v rozhovoru pro MF DNES jednatel Kiku Martin Šatný. V Brně má podle něj prodejna 1 100 metrů, zatímco jejich průměrný obchod je kolem 600 metrů. Konkrétně v Brně se Kik nachází vedle hypermarketu Tesco, který řeší opačný problém a největší obchody zmenšuje.

Zoot řeší množství vráceného zboží, čeká ho boj se Zalandem

Tesco, Ahold a další provozovatelé hypermarketů se snaží o to, aby prodejní plochu těch největších ořezali. Lidé už dnes nechtějí trávit tolik času v obřích obchodech a hypermarkety kvůli tomu nevynášejí. Ty původní přitom mívaly hodně přes pět tisíc metrů čtverečních, což je dnes považováno za únosnou míru toho, co ještě zákazník s košíkem obejde.

Kik naopak potřebuje více prostoru. „Rozšiřujeme nabídku zboží, trendového oblečení pro všechny, ženy, muže, děti, nadměrné velikosti,“ vysvětluje šéf Kiku. Loni měl německý řetězec v Česku meziročně o sedm procent vyšší tržby, 3,1 miliardy korun, a zisk 265 milionů korun.

Prodejny Kik zvětšuje podle možností. V obchodních centrech vždy záleží na tom, kdo je v jeho sousedství a jak dobíhají nájemní smlouvy. Pokud je to Tesco nebo Albert, je to nejjednodušší, ale i tak je většinou otázkou několika let, než se nápad z papíru přenese do skutečnosti.

Hledání správného rozměru

Na řadě jsou nyní prodejny Kiku v Hodoníně a v Zábřehu na Moravě, které budou znovu otevřeny na větším prostoru příští týden. „Kolik prodejen celkem zvětšíme, zatím nevíme. Je to operativní věc. Když se naskytne příležitost, je třeba rychle reagovat,“ uvádí Šatný.

Podobnou cestou jako Kik se v Evropě ubírají diskontní řetězce s potravinami, jako je Aldi či Lidl. „Zvětšená prodejní plocha dovoluje diskontérům rozšířit řady produktů o čerstvé zboží, značkové či s vyšší přidanou hodnotou a specializovat se na prémiový nebo convenience byznys,“ uvádí ve své poslední analýze na téma rozšiřování diskontů v Evropě Matthias Queck, šéf výzkumu společnosti LZ Retailytics.

Jak se daří diskontu kik v Česku

Jak se daří diskontu kik v Česku

Lidl se zabývá hledáním toho správného rozměru už delší dobu. Zatímco původně otevíral prodejny o rozměrech 1 200 metrů, v nedávné době se objevilo naopak více větších. Vždy ale záleží na lokalitě.

H&M a Zara odstraňují oblečení z mohéru. Může za to skandál s týráním koz

„V porovnání s dobou před pěti lety se prodejní plocha našich prodejen navýšila. Je to dáno nejen výstavbou nových prodejen, ale také modernizací těch stávajících,“ uvádí mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Při zmíněné modernizaci, kterou poslední roky procházejí všechny prodejny, například dochází k přístavbě pekárny.

„Někteří nájemci zmenšují, někteří zvětšují své plochy. Trend zmenšování je patrný hlavně v segmentu domácí elektroniky,“ shrnuje situaci v obchodních centrech Veronika Tebichová ze společnosti CBRE. U elektroniky jde podle ní o to, že není zájem vystavovat například bílou techniku, která zabírá hodně místa, z něhož se musí platit nájem.

Kik není jediný z „levných“ řetězců, který rychle expanduje. Podobně je na tom Pepco, prodávající oblečení a nepotravinářské věci od potřeb na zahradu po domácnost. V Kiku se textil podle Šatného podílí na prodejích 70 procenty, 30 procent tvoří věci do domácnosti, na zahradu, pro děti či dekorativní předměty.

K tomu trh obhlížejí další dva konkurenti z branže, německý řetězec Tedi, který už je na Slovensku, a nizozemský Action. Definitivní rozhodnutí o vstupu na český trh ale zatím nepadlo.

Ve velkém je to levnější

S dobrou kondicí Kiku na českém trhu souvisí rozsáhlá modernizace prodejen. Loni jich stihl renovovat třicet, letos je v plánu dalších 44. „Mění se podlaha, osvětlení, regálové zařízení, nosiče zboží, kasy a všude jsou nově led monitory s informacemi pro zákazníky a reklamními spoty,“ vypočítává šéf obchodů. Průměrná investice do obchodu je kolem tří milionů korun, takže letos půjde skoro o 140 milionů.

Módní firmy mají přebytky. Burberry zboží raději pálí, chrání tak značku

Kik navíc pokračuje v otevírání nových obchodů. Do konce letošního roku by jich podle jednatele mohlo být ještě deset.

Kik už dnes není jen součástí retail parků, kde se převážně vypracoval, ale proniká i do obchodních center, kde jsou nájmy obecně vyšší. „Mým cílem je otevírat další prodejny v obchodních centrech. Chystáme se otevírat například v obchodním centru Bělidla v Olomouci, Dornych v Brně nebo v Galerii Nové Butovice v Praze,“ uvádí Šatný.

S tím, jak Kik prodejny modernizuje a rozšiřuje, tak podle potřeby posiluje personál. Navíc stejně jako většina ostatních obchodních řetězců na trhu od začátku roku navyšoval platy. O kolik, to prozradit nechce. Nově také upravili systém odměňování, který by měl zvýhodnit loajální zaměstnance. V prodejně většinou pracuje kolem pěti pracovníků, celkem jich je přes tisíc.

Na otázku, jak dosahují nízkých cen, které lákají asi většinu zákazníků, dává Šatný vesměs stejnou odpověď. A to, že je to díky nákupu velkého množství zboží pro všechny země.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Škvára končí na skládce, ale může z ní být silnice, říká ředitel spalovny

Ředitel spalovny v pražských Malešicích Aleš Bláha

Více než dvacet let fungující spalovna komunálního odpadu v pražských Malešicích prochází za provozu rekonstrukcí za...

Zdravý rozum zvítězí, věří exportéři. Pokud ne, na hranicích budou fronty

Odpůrci brexitu demonstrují v Birminghamu během konference Konzervativní...

Špatná zpráva. Tak hodnotí Asociace exportérů úterní odmítnutí dohody o brexitu v britském parlamentu. Může být ale...

Banky mají prostor, aby lépe úročily vklady, říká centrální bankéř Michl

Člen bankovní rady ČNB Aleš Michl.

Centrální banka opakovaně zvedla svou úrokovou sazbu, v bankách se to však projevilo jen částečně. Hypotéky sice...

Najdete na iDNES.cz