H&M a Zara odstraňují oblečení z mohéru. Může za to skandál s týráním koz

  19:04aktualizováno  19:04
Do několika let zmizí z obchodních pultů některých velkých oděvních značek oblečení z mohéru. Zákaz na výrobky z textilního vlákna získávaného ze srsti angorských koz vydávají společnosti jako H&M, Zara či Topshop. Rozhodnutí oznámily značky po tom, co nezisková organizace bojující za práva zvířat PETA zveřejnila video z Jižní Afriky dokazující týrání.

Kvůli špatnému zacházení s angorskými kozami na farmách v Jižní Africe přestávají některé oděvní značky s prodejem oblečení z mohéru. | foto: PETA

Více než 50 procent objemu světového mohéru pochází z Jižní Afriky a při kontrole dvanácti tamních kozích farem natočil svědek z neziskové organizace PETA zaměstnance při práci. Se zvířaty však na videu zacházejí neeticky. Při střihání srsti kozy často vyjeknou, když je jejich nedbalí „kadeřníci“ omylem zraní. Za rychlost jsou totiž placení - čím více vlny, tím větší číslo na výplatní pásce, vysvětluje server NDTV. 

Vystrašené kozy zvedají zaměstnanci na videu za jednu končetinu či ocas. Na záběrech jsou i mrtvá zvířata ležící na zemi, které podle organizace zemřely žízní či podlehly zranění. 

Fotogalerie

Velmi odolné pružné vlákno získávané ze srsti angorských koz se používá například pro výrobu svetrů, zimních kabátů či některého bytového vybavení. Není však jasné, zda některá z oděvních značek získala mohér právě z některé z natočených farem. I tak však společnosti stahují výrobky z tohoto vlákna ze svých pultů. 

„Dodavatelský řetězec s mohérem je náročný na kontrolu - důvěryhodnost nelze zaručit. Proto jsme se rozhodli zakázat výrobky z mohéru a stáhnout je z našeho sortimentu do roku 2020,“ citoval server The Washington post mluvčí skupiny H&M Group Helenu Johanssonovou. Stejný cíl ohlásila i firma Inditex, mateřská společnost značky Zara, Bershka, Pull and Bear či Stradivarius. Ke společnostem se připojily i jiné řetězce. 

Pravá kožešina je out

Podobná situace se děla již před pěti lety, kdy PETA zveřejnila videozáznam z čínské továrny, kde zaměstnanci stahovali angorským králíkům kůži zaživa. Tehdy Zara, Gap, či H&M slíbili, že angorskou králičí kožešinu přestanou prodávat. Značka Gucci minulý rok zakázala prodej jakéhokoliv oblečení zvířecí kožešiny. Přidala se tak k jiným společnostem, jako Armani, Versace či Michael Kors. 

Podle analytiků je mohérská reakce dalším důkazem toho, že spotřebitelé i značky kladou větší důraz na původ produktů a etickou stránku jejich výroby. Některé firmy se tak zákazníkům snaží přesně ukázat, odkud prodávané věci pochází a jak byly zpracovány.

Autor:

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Dohoda o brexitu u ledu a libra je vůči euru na dvouměsíčním maximu

Libra v reakci na výsledky britských voleb výrazně oslabila (9. června 2017)

Kurz britské libry ve středu vystoupil na dvouměsíční maximum vůči euru - den poté, co britský parlament v úterý velkou...

Kávě možná zvoní umíráček. Hrozí jí vyhynutí i zdražování, varují vědci

Kávová zrna

Změny světového klimatu společně s odlesňováním a nemocemi mohou zapříčinit vyhynutí až šedesáti procent druhů...

Žiletkáři v reklamě kritizují harašení a chlapáky. U některých narazili

Holítka značky Gillette, ilustrační snímek

Nový spot výrobce žiletek Gillette není vůbec o holení, vousech nebo osobní hygieně. Je o toxické maskulinitě a mužích...

Najdete na iDNES.cz