Nejlevnější auta v unii má Dánsko

  • 47
(Od zpravodajky MF DNES) Nakupovat auta v rámci rozšířené Evropské unie je nejvýhodnější u severních sousedů v Polsku. Naopak lépe je se vyhnout Německu, které zůstává na špici nejdražších vozů bez započítání místních daní z přidané hodnoty, které se v jednotlivých zemích EU liší.

Podle nejnovějších porovnání cen 90 modelů aut v 25 zemích rozšířené Evropské unie, které vydal úřad komisaře pro hospodářskou soutěž Maria Montiho, se celkově ceny aut v unii sbližují. Rozdíly však zůstávají vysoké a u některých modelů dosahují až 40 procent.

To je dáno hlavně rozdílem v místních poplatcích, jež jsou v kompetenci národních vlád a jimž výrobci aut následně přizpůsobují své ceny.

V Německu, kde jsou poplatky nízké, se až 23 modelů aut prodává za nejvyšší ceny v unii. Dalších 18 modelů aut je v Německu o 20 až 31 procent dražších než v ostatních zemích EU. O moc lépe na tom nejsou ani naši jižní sousedé v Rakousku. Deset modelů aut tam je nejméně o 20 procent dražších než ve zbytku evropské pětadvacítky.

Z původní evropské patnáctky jsou auta nejlevnější v Dánsku. V rámci nově rozšířené unie je pak nejlevněji v Polsku. Jiná situace je u luxusních modelů a takzvaných SUV, které se naopak vůbec nevyplatí kupovat v nových členských zemích. Například model Audi TT je nejdražší právě v Polsku.

Ceny se sbližují
Ceny aut v různých zemí se pomalu, ale čím dál více sbližují, jak naznačuje analýza z května 2004. Průměrný cenový rozdíl klesl z 4,9 procenta na 4,4 procenta ve srovnání s loňským rokem, což potěšilo odcházejícího komisaře pro konkurenci Maria Montiho.

KOMPLETNÍ PŘEHLED
CEN AUT OD EVROPSKÉ KOMISE
Komisař zároveň vyjádřil spokojenost s tím, že vozy v nových členských zemích "nejsou o tolik dražší než ve stávajících členských zemích". "To je nadějné znamení, že konkurence se začíná uplatňovat i v automobilovém oboru," řekl Monti.

Sbližování cen s nelibostí sledují výrobci aut, kteří tlačí na Evropskou komisi, aby se snažila sjednotit výši registračních poplatků. Obávají se růstu nákupní turistiky, kdy si zákazník v cizí zemi koupí auto bez poplatků a po návratu domů uhradí nižší domácí poplatky. Zatím se počet takových turistů za levnými auty odhaduje na několik tisíc, ale čeká se, že se jejich počet budou zvyšovat.

Ceny mají dále klesat
Snižování cen navíc napomůže i změna systému na trhu prodeje aut v EU. Od října 2005 budou mít prodejci možnost otevřít si pobočky a sklady v zahraničí a tím si více konkurovat. Konkurence by celkově měla vést ke snižování průměrných cen aut.

V rozšířené unii 25 států ceny vzrostly o 0,9 procenta, ale při inflaci 2,4 procenta. Nejvíc klesly ceny v Litvě, Lotyšsku, Itálii a Finsku. Pokles zaznamenal úřad i v Česku, o 1,9 procenta. Naopak růst cen postihl auta v Dánsku.

KOLIK KDE STOJÍ FABIA
(po odečtení daní)
Země Cena v eurech
Belgie 8900
Česko 7110
Dánsko 7325
Finsko 8768
Francie 7997
Irsko 8675
Itálie 8166
Lucembursko 8855
Německo 9884
Nizozemsko 8381
Polsko 8402
Rakousko 9613
Řecko 8192
Španělsko 8517
Švédsko 8549
Velká Británie 9388
Pramen: Evropská komise