Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Ostrava řeší, co s nekvalitní dálnicí. Padají další trestní oznámení

  14:00
Ostravskou část dálnice D1 sráží do kolen bobtnající struska v podloží, trhliny na komunikaci i mostech, zábrany kolem praskající opěrné zdi. A řidiči ve městě mohou počítat s dalšími problémy: město čeká oprava Svinovských mostů. Otázkou je, zda se D1 ve městě letos uzavře.

Na ostravské dálnici rychle přibývá řada omezení. | foto: ČTK

Řidiči na Ostravsku si mohou k neplánovaným opravám dálnice D1 ve městě připsat i plánovanou přestavbu starých Svinovských mostů. "Pokud to dovolí počasí a vše bude připravené, jižní most ve Svinově zavřeme pro auta už za týden," říká náměstek ostravského primátora Aleš Boháč.

Řidiči pak neprojedou po mostě z Ostravy Poruby do centra města. Situaci by jim měla ulehčit jízda po bezplatné dálnici D1. Jenže nikdo neví, co ji v následujících měsících vlastně čeká.

Čachry kolem dálnice

Dálnice D1 v Ostravě se vlní kvůli strusce, která bobtná. Investor tvrdí, že ho podvedla stavební firma, která použila méně kvalitní materiál, než si objednal, dokonce s neplatným certifikátem, zaplatit si ale nechala dražší kvalitní strusku. Stavební firma tvrdí, že pokud je pod dálnicí jiná struska, než má být, pak ji napálil dodavatel, od kterého si ji koupila i s dopravou. Kdo tedy vydělal na čachrech se struskou? To by měli zjistit policisté a soudci.

Ačkoli je téměř nová a stále v záruce, je nekvalitní a hrozí její uzavření. Kvůli bobtnající strusce v podloží se totiž silnice vlní, na cestě i mostech se objevují trhliny a další závady.

Ředitelství silnic a dálnic už kvůli tomu na třech mostech snížilo rychlost na 60 kilometrů. U rondelu v Ostravě-Přívoze postavilo přenosné zábrany k popraskané opěrné zdi a chystalo i další podobná opatření.

Pověřený šéf ŘSD René Poruba však netají, že by nejraději nechal dálnici postavit znovu. "Takový paskvil si Ředitelství silnic a dálnic neobjednalo. Zaplatili jsme kvalitní silnici, po které by měli řidiči normálně a bezpečně jezdit. Jako rodilý Ostravák ale vnímám, že po té současné bohužel nemůžou," říká Poruba.

Donedávna ujišťoval radní Ostravy o tom, že po dobu oprav Svinovských mostů, které potrvají celý letošní rok, se dálnice určitě zavírat nebude. Teď už takovou záruku dát nechce.

Tak co se bude na D1 vlastně dít?

Posudků, které ukazují na zjištěné závady, totiž rychle přibývá. A zástupci státu teď rozhodují, co s tím. Ani Poruba proto neví, jaký bude další osud dálnice, tedy zda bude reklamovat jednotlivé závady nebo žádat celkovou přestavbu a kdy to bude. "Nechci předjímat," říká.

Podle něho teď tým odborníků připravuje podklady pro konečné rozhodnutí a pracuje na tom i o víkendech. "Za špatný stav dálnice je zodpovědný zhotovitel. Než zvolíme další postup vůči němu, vypravíme se i s ministrem dopravy za vedením města Ostravy a kraje. Společnou schůzku plánujeme na sobotu 14. ledna. Kromě toho uděláme další sondy do podloží a pozveme nezávislé zahraniční odborníky. Ti posoudí stav dálnice a řeknou, zda má smysl žádat dílčí opravy. Pak rozhodneme, co dál," líčí Poruba.

Reklamace vyřizuje firma Eurovia, která se podílela na stavbě dálnice a pak koupila hlavního zhotovitele, firmu ODS - Dopravní stavby Ostrava.

"V odůvodněných případech se odpovědnosti nebráníme. Část vad jsme uznali a opravy provádíme od roku 2009," říká mluvčí firmy Petra Kučerová.

Problém je podle ní v tom, že investor postupuje v posledních měsících nestandardně. "Nemá zájem o osobní jednání. Místo našich odborníků zve k průzkumným vrtům média, přitom za většinou vad stojí špatné rozhodnutí ŘSD, třeba zanedbaná údržba mostů," tvrdí Kučerová.

A zpochybňuje i účelnost některých opatření ŘSD. "Máme posudek, podle kterého snížená rychlost mostům víc škodí než pomáhá. A trhlinu v opěrné zdi už dávno sledujeme a opravujeme tak, jak doporučili odborníci. Nejde o důsledek našeho zanedbání, ale vliv nestabilního podloží," líčí.

René Poruba nebyl spokojený se způsobem reklamací za dob jeho předchůdců. Proto tento týden odvolal z funkce vedoucího brněnského oddělení, který měl na starosti právě ostravskou dálnici.

"Vytkli jsme mu, že chybí několik prohlídek mostů v Ostravě. A výsledky těch, které byly, vypadají tak, že tam téměř žádné problémy nejsou. Výsledek reklamací je do listopadu 2011 prakticky nulový," zdůvodňuje Poruba, ale jméno odvolaného šéfa zveřejnit nechce.

Hlavně dálnici znovu neplatit z peněz poplatníků

Stát se podle něho snaží, aby dálnici nemuseli znovu platit daňoví poplatníci. I proto podal koncem roku Krajskému státnímu zastupitelství v Ostravě podnět k prošetření možného podvodu se struskou.

Státní zástupce Radim Sobek už podnět předal policii. Řešit jej má odbor hospodářské kriminality. "Z podnětu vyplývají skutečnosti, podle kterých mohl být spáchán podvodu v souvislosti s dodáním jiné strusky, než požadovalo ŘSD," říká Sobek.

Podle něho je podnět formálně podaný na neznámého pachatele, ale směřuje vůči zhotoviteli stavby, firmě Eurovia.

Investor tvrdí, že do podloží dálnice se dostal jiný typ strusky, než který si objednal, a stavební firma si účtovala dražší materiál.

Kromě toho chystá i další trestní oznámení, protože zjistil, že certifikát jednoho typu strusky byl neplatný. "Ztratil platnost krátce po zahájení stavby," říká René Poruba.

Pro Eurovii je to překvapivá informace. "ŘSD nejdříve tvrdilo, že za zvlnění mohou kusy dřeva a železa, což nazvalo odpadem. Když jsme prokázali, že to není pravda, řekli, že jsme vyměnili strusku. I to je nesmysl. Teď se ohánějí certifikátem," tvrdí Kučerová s tím, že strusku si objednali i s dovozem od dodavatele, po kterém nyní vymáhají odškodné 30 milionů korun. Tolik už Eurovia vynaložila na opravu části zvlněné dálnice.

"Pokud se prokáže, že nás dodavatel, kterého si vymínilo ŘSD, podvedl neplatným certifikátem, pak to zvyšuje šanci, že soudní spory vyhrajeme. Po firmě Harsco Metals budeme žádat i další peníze za vzniklé škody," dodala Kučerová.

Krajský soud v Ostravě už loni platebním rozkazem nařídil firmě Harsco Metals, aby zaplatila Eurovii téměř 30 milionů korun. "Ale firma podala odpor, takže zřejmě dojde k soudnímu jednání," říká mluvčí soudu Lucie Böhmová.

Soudních sporů o dálnici D1 bude asi víc. Jde totiž o miliardy. Jejich konec je ale v nedohlednu a výsledek nejistý.

Dojíždění do Prahy obstarají nové soupravy. Mají dva oddíly první třídy

  • Nejčtenější

Mallorkou se promenoval turista jen v plavkách, místní už toho mají dost

14. května 2024  14:48

Po měsících protestů na Baleárských ostrovech, včetně hladovek před hotely nebo vlny graffiti,...

Muž využil mezery v systému aerolinek. Získal zdarma 58 letenek

15. května 2024

Právník Tyrone Barugh poukázal na mezeru v akční nabídce australské letecké společnosti Jetstar....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Smrt v oblacích. Let do Singapuru má po silných turbulencích jednu oběť

21. května 2024  14:37,  aktualizováno  15:23

Třiasedmdesátiletý Brit zemřel a dalších třicet lidí se zranilo při silných turbulencích, které...

Trable balkonových solárů v Česku. U zapojení na černo se energie navíc zaúčtuje

16. května 2024

Premium V Česku narůstá popularita balkonových fotovoltaik. V případě, že mají domácnosti staré hodiny,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za peníze si štěstí koupíš. Kolik utratí swifties během turné své bohyně

15. května 2024  12:29

Zpěvačka Taylor Swiftová je celosvětový fenomén a současná nezpochybnitelná královna popu. Blížící...

Telefon nebo výsledky voleb. Jak firmy testují žadatele o odloženou platbu

22. května 2024

Premium Výsledky voleb, průměrná mzda nebo míra nezaměstnanosti v lokalitě, kam má objednávka dorazit. I to...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

22. května 2024

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo...

V Aucklandu vydražili pírko vyhynulého ptáka. Zájemce zaplatil přes půl milionu

21. května 2024

Vzácné a velmi ceněné pírko pocházející z vyhynulého novozélandského ptáka huia vydražili v...

EU schválila reformu trhu s elektřinou, nové předpisy více chrání spotřebitele

21. května 2024

Členské státy definitivně schválily reformu trhu s elektřinou v Evropské unii. Cílem nových norem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Anální sex je výzva. Nejvíc tabu je však v Česku jiná praktika, říká průzkum

Erotické hračky nepředstavují podezřelou exotiku, v ložnicích jsou jako doma. Ostatně jako masturbace. I orální sex....

Svěrák se na mě nedíval jen jako na hezkou buchtu, říká Radka Pavlovčinová

Jan Svěrák ji vidí jako robotku. Radka Pavlovčinová v nové hře filmového a teď už i divadelního režiséra hraje umělou...

Zásnubní šaty elegantní princezny. Spustily Kate efekt, návrhářku zničily

Seriál Když si jeho šaty oblékne některá z členek královské rodiny, obvykle to každý návrhář oslavuje jako životní úspěch....

BMW prohrálo soud s budějovickým prodejcem ojetin o právo na užití loga

Exkluzivně Může nezávislý prodejce ojetých aut používat na provozovně logo automobilky, i když s ní nemá žádnou smlouvu? Vrchní...