Bohuslav Sobotka | foto: MF DNES

Ministr Sobotka chce silou zlomit odpor bank

  • 256
České banky si nechtějí nechat od státních úředníků mluvit do toho, jak se budou chovat ke klientům, a připravují se na boj před poslanci. Ministr financí Bohuslav Sobotka ve středu odeslal bankéřům seznam toho, co by rád změnil. Když neuspěje, půjde do parlamentu s návrhem zákona.

Řada poslanců je nakloněna tomu, aby se do vztahu mezi bankami a klienty zasáhlo. "Problém se měl řešit už daleko dříve," uvádí poslanec ČSSD a člen parlamentní bankovní komise Jan Mládek.

Šéf této komise Miloslav Vlček již začal sbírat podněty od kolegů. Přístup bank ke klientům je podle něho téma, k němuž se poslanci ochotně hlásí bez ohledu na stranickou příslušnost. "Z toho, co jsem posbíral, vidím, že o tomto tématu půjde diskutovat," říká Vlček.

Sám byl jedním z členů takzvané expertní skupiny, která se během léta scházela na ministerstvu financí a kde banky jménem své asociace měly podle představ politiků nabídnout řešení vlastními silami.

Ministerstvo i někteří poslanci mají dojem, že postavení drobných klientů bank je třeba zlepšit. V poplatcích se podle nich jde špatně orientovat, služby jsou komplikované a obtížně porovnatelné a v některých případech i moc drahé.

Tlak zesílil poté, co velké tři české banky začal letos prošetřovat kartelový úřad. Bankéři šetření zpochybňují jako politicky motivovaný krok bez důkazů, ministerstvo financí ale považuje samotný začátek šetření za důležitý signál.

"Když antimonopolní úřad s něčím takovým začíná, tak předpokládám, že má dostatečné podklady," uvádí náměstek ministra financí Tomáš Prouza, který má diskusi s bankami na starosti a nový seznam požadavků sestavoval.

Jednání v parlamentu je pravděpodobnější poté, co se Prouza nedohodl s bankovní asociací a nezískal příslib dostatečných dobrovolných změn.

Vyjednavač asociace, bývalý člen bankovní rady centrální banky Pavel Štěpánek, přislíbil jménem bank jen tři ne příliš klíčové body:

  •  vytvořit společnosti bankovní databázi poplatků, aby si každý mohl nabídku porovnat
  •  připravit kodex práv klienta, jehož obsah je ale zatím nejasný
  •  podpořit vzdělávací programy a osvětu ohledně financí a bankovních služeb.

"U ostatních bodů je nutné vést jednání se samotnými bankami," uvedl Štěpánek. Postoj podle něho buď nebyl jednotný, anebo se banky bály samy mezi sebou dojednat jednotný postoj, protože účast v expertní komisi odmítli zástupci antimonopolního úřadu.

Ten je na vládě formálně nezávislý a podle Štěpánka by mohla diskuse o poplatcích - byť na půdě ministerstva - být brána jako důkaz v probíhajícím kartelovém řízení. "Konání v dobré víře by se pak mohlo obrátit proti nám," uvedl Štěpánek.

Banky ale některé požadavky ministerstva rovnou odmítají jako nepřípustný zásah do své obchodní politiky. "Není to ministerstvo financí ani žádná spotřebitelská sdružení, ale banky, kdo má od klientů nejlepší zpětnou vazbu a nejlepší představu, co klienti opravdu chtějí a za jakou cenu," uvedl mluvčí ČSOB Milan Tománek.