Zhruba další pětina zákazníků přitom dává naopak přednost předsezonním slevám. "Důvody jsou jak finanční, tak pracovní. Celozávodní dovolené už příliš nebývají a mnoho lidí předem neví, kdy si bude moci dovolenou vzít," říká Jaromír Beránek z agentury Mag Consulting, která sleduje cestovní ruch. Podle jejích odhadů letos pojede do ciziny 2,6 milionu Čechů.
Letos navíc mnoho lidí podle něj čeká, že ceny zájezdů půjdou ještě díky silnému kurzu dolů. Dnes lze týdenní letecký zájezd na Mallorku s polopenzí v červenci pořídit například u Čedoku po tisícikorunové slevě za 13 190 korun.
Levněji mohl člověk tuto cestu získat pouze při velmi včasném nákupu v listopadu loňského roku. Marketingový manažer Čedoku Tomáš Brejcha však připomíná, že je to případ od případu, protože u last minute závisí vždy na tom, jak velká kapacita se doprodává a v jakém termínu.
V této souvislosti odborníci upozorňují, že lidé by neměli věřit všem lákadlům na zájezdy na poslední chvíli. "Zájezd, který má dva měsíce do odjezdu, není žádný last minute," říká tajemník Asociace českých cestovních kanceláří Miroslav Ehl.
Databáze cestovních kanceláří |
Pro samu cestovku navíc není last minute nijak komfortní, protože do posledního okamžiku neví, jak zájezd naplní. Problém je to především pro malé kanceláře, které mají nasmlouváno do nějaké oblasti letadlo.
Třeba do Středomoří stojí cestovní kancelář kolem jednoho až 1,5 milionu korun, a pokud se jej nepodaří naplnit, je to pro cestovku dost riziková záležitost. Prodávající kancelář je pak častokrát nucena jít s cenou celého zájezdu dolů až na cenu letenky.
Mnohem raději proto mají cestovní kanceláře konzervativní zákazníky, kteří si kupují zájezd na léto už v zimě. "Klienti letos masivně využívají slevy v první minutě, které byly letos abnormálně výhodné," říká Brejcha z Čedoku.
Výhodou předčasných nákupů kromě poskytnuté slevy je, že zákazník si může vybrat konkrétní hotel i termín. To, jestli ušetří více při nákupu později, či předem, záleží na konkrétním zájezdu a cestovce.
Hlavní roli hraje kurz
Chování cestovních kanceláří a jejich cenovou politiku letos významně ovlivňuje sílící kurz české měny. Koruna již ve srovnání s loňským rokem posílila o 14 procent k euro a dvacet procent k americké měně. Ceny pro zájezdy na další sezonu přitom kalkulují cestovní kanceláře už na podzim předchozího roku.
Je to sice případ od případu, ale obvykle platí cestovka část peněz za nasmlouvané hotely předem a zbytek doplácí až přímo v sezoně. Pokud kurz mezitím výrazně posílí, kancelář ušetří.
Obecně čím větší cestovní kancelář, tím větší požívá důvěry u svých partnerů v zahraničí a tím větší část může zaplatit později. "Je to podobné jako u obchodníků. Velké hypermarkety ničí malé prodejny," přibližuje Beránek. Například největší cestovní kancelář Fischer platí předem dvacet až 25 procent z ceny ubytování.
Z úspor si může cestovní kancelář buď vylepšit zisk, nebo si může dovolit přijít s výraznější slevou právě u last minute. Některé cestovky přitom lákají zákazníky přímo na euroslevy.
"Využijte silné koruny a cestujte levněji, sleva deset procent na většinu zájezdů v naší nabídce," láká zákazníky na svých internetových stránkách cestovní kancelář Globtour.
Většina cestovek však dává přednost tomu zakomponovat slevu, kterou umožňuje silný kurz české měny, rovnou do výhodnější nabídky zájezdů na poslední chvíli. "Last minute cena se liší od ceny v katalogu v průměru o deset až 15 procent," říká Brejcha z Čedoku. Podobnou cenovou politiku má i Fischer.
Kromě příznivé kurzu letos umožňuje výhodnější nabídky i celosvětová situace v cestovním ruchu, který zmrazily loňské teroristické útoky na Spojené státy.
Letos se již sice situace zlepšila a ani Evropa nebyla tak dotčena, nicméně i přesto je patrné, že především Němci a Britové cestují méně. Díky tomu přišli hoteliéři v jinak hojně navštěvovaných oblastech letos s dodatečnými výhodnými nabídkami.
Místo dovolených se nemění
Klasický cestovní vzorek, kam lidé vyrážejí v rámci last minute a klasických zájezdů koupených předem, se podle zástupců cestovních kanceláří příliš neliší. A to i přesto, že při výběru zájezdu na poslední chvíli hraje pro lidi hlavní roli cena.
"Lidé, kteří dávají přednost cenově výhodným nabídkám, často netrvají na určité cílové oblasti, jde jim především o nízkou cenu, na druhém místě je termín a teprve potom vybírají, jaká nabídka je pro ně nejatraktivnější," říká Věra Kudynová z cestovní kanceláře Fischer.
Letos jsou tak nejvíce žádanými zeměmi opět Chorvatsko, Řecko, Turecko, Španělsko. "Jeden z největších nárůstů turistů má Bulharsko, které velmi zlepšilo infrastrukturu a je cenově dostupné," doplňuje Beránek.
V případě last minute jde ve valné většině případů o letecké zájezdy, ačkoli celkově stále vede cesta autem na jeden týden a do hotelů střední a nižší kategorie. Dopřát si dražší bydlení Čechy nepohnula ani silná koruna. "Lidé raději jezdí častěji, než by si vzali dražší hotel," vysvětluje Beránek.