„Podobně jako v České republice, i v celé Evropě se prodeje zájezdů a cestovních služeb vracejí k původním číslům předpandemického roku 2019. Nad úrovní roku 2019 jsou vykazovány prodeje (finanční obrat, pozn.red.) dokonce ve 22,2 % evropských zemí,“ uvádí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA).
Obraty za zájezdy vyšší než v předpandemickém roce vykazují například trhy v Nizozemsku, Belgii či Dánsku.
Prodeje v 61 procentech evropských zemích jsou však stále nižší než v předpandemickém roce. “Poklesy vyšší než 20 % uvedlo pouze 5,5 % respondentů,“ upřesňuje Kateřina Chaloupková, výkonná ředitelka AČCKA.
Zhruba 17 procent zemí Evropy uvedlo, že letní prodej je v roce 2022 na srovnatelné úrovni s rokem 2019. Jde například o Německo a Itálii.
nad úrovní roku 2019 | přibližně na stejné úrovni roku 2019 | pod úrovní roku 2019 (méně než 20 procent) | hluboko pod úrovní roku 2019 (více než 20 procent) | |
výjezdový cestovní ruch | 22,2 % | 16,7 % | 55,6 % | 5,5 % |
příjezdový cestovní ruch | - | 13,3 % | 40,0 % | 46,7 % |
Zdroj: ECTAA |
Češi cestovali především do Řecka
„České cestovní kanceláře a agentury v letošním roce předpokládaly návrat na 80-90 % obratu roku 2019, což se úspěšně podařilo,“ zmiňuje AČCKA. Jde o mnohem lepší výsledek než v loňské roce, kdy dosáhly české cestovní kanceláře 50procentního obratu roku 2019.
Podle údajů největší tuzemské cestovní agentury Invia bylo letos nejoblíbenější destinací Řecko, které si Češi oblíbili kvůli příznivým cenám i krátké době letu. Následoval Egypt, Turecko, Bulharsko a Tunisko.
„Z letošních výsledků je patrné, že Češi si po covidové pauze chtěli opět dopřát zasloužený odpočinek v přímořském letovisku, nejlépe s all inclusive stravou. Zatímco zájem o dovolenou v tuzemsku znatelně klesal, týdenní zájezdy do Řecka, Egypta či Turecka se rychle vyprodávaly,“ uvedl obchodní ředitel Invie Radek Šafařík.
Očekávání pro nadcházející zimní sezonu jsou však podle AČCKA skromná, zhruba 44 procent členských asociací ECTAA (evropská asociace, která sdružuje národní asociace cestovních kanceláří a agentur členských zemí EU, pozn. red.) počítá s nižšími prodeji než v roce 2018.
„Mezi hlavní obavy podnikatelů patří rostoucí náklady cestovních služeb, klesající disponibilní příjem zákazníků a také nedostatek kvalifikované pracovní síly v turismu,“ zmiňuje AČCKA.