Středa 6. července 2022, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 6. července 2022 Den upálení mistra Jana Husa

Na „šňůry“ s EET pokladnami. Kapely ukazují tržby, amatéři to ignorují

  1:00
České kapely vyrážejí na turné s novým nástrojem - EET pokladnami. Kvůli prodeji propagačních předmětů a nahrávek se jimi vybavily například skupiny Mandrage, Vypsaná fiXa, Alkehol či Kryštof. Největší překážkou je evidence tržeb pro amatéry, kteří by měli mít pokladnu třeba kvůli prodeji pár triček.
Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Profimedia.cz

Do EET se od 1. března zapojila řada větších hudebních formací. U improvizovaných stánků v klubech nebo na festivalech jsou a budou vidět s pokladnami, kterými okamžitě hlásí finančnímu úřadu tržby z prodeje zboží. Například triček s potisky, mikin, čepic, kšand, doplňků jako jsou plakáty, samolepky a další suvenýr pro své fanoušky.

„Pokladnu jsme pořídili a vozíme ji všude na vystoupení, protože podle zákona jsme povinni přes EET prodávat náš merchandise. Jiná možnost bohužel nebyla. Tržby z prodeje jak e-shopu, tak stánku na koncertech se tak jako tak přiznávaly, takže pro nás to byla zátěž jen v koupi zařízení,“ uvedl Radek Sladký z hudební agentury Magmakoncert, která zastupuje třeba skupiny Alkehol, Harlej a Törr.

I pro jiné profesionální kapely nepříjemnou agendu zajišťují najaté agentury. „Jezdíme po festivalech. Když kapely potřebují, posíláme člověka s naším éétéčkem. Prodej pak není přímo na kapelu, ale přes nás,“ popsala Lucie Hájková z obchodu Merchshop, který spolupracuje třeba se skupinami Wohnout, Mandrage, Vypsaná Fixa, Visací Zámek nebo Anna K.

Pokladna pro pár triček? Nesmysl

Pro jiné, často malé a amatérské skupiny, představuje nicméně EET takovou zátěž, že se rozhodly zákon ignorovat. „Je to nesmysl. Pořádáme do dvaceti koncertů ročně a prodáme tam několik triček a cédéček,“ říká člen jedné pražské rockové skupiny.

Podobně se k tomu staví další amatérští muzikanti. „Je to pro ně komplikace. Asi to budou řešit načerno. Rozhodně si nedovedu představit, že by malá kapela pořizovala pokladnu, když prodá jedno CD na koncertě,“ popsal situaci Igor Dostál ze serveru prokapely.eu, který zajišťuje kapelám merchandising. Podle něj si časem najdou různé obezličky, například jako prodej doplňků v rámci vstupného. „Ideální řešení možná je, nechat si merch prodávat přes klub, hospodu nebo kulturní dům, kde koncert pořádají,“ dodává.

„Kapely to neřeší, pokud jsou malé. Ty větší si už pokladny pořídily. Je to tak padesát na padesát,“ potvrzuje Jaroslav Sládeček z agentury Rock’n!go, která zastupuje také skupinu Support Lesbiens.

Povinnost evidovat tržby dle EET od března nicméně nemusí mít všichni hudebníci. Podle Finanční správy je rozhodující, zda jde o výrobu nebo o maloobchodní činnost. A záleží, v jakém jsou poměru. V prvním případě, u výroby, pak může povinnost platit až od příštího roku. Nicméně z dlouhodobé perspektivy faktem zůstává, že se umělci EET stejně nevyhnou.

Povinnost evidovat od 1. března má bez diskuse ta kapela, která si komplexně propagační předměty (třeba trička) nechá vyrobit třetí stranou a hotové předměty pak sama prodává na koncertech. Potom je činnost klasifikována jako maloobchod.

Pokud ale předměty vyrábí, je prodej klasifikován jako výroba a tržby z předmětů se evidují od 1. 6. 2018. „V případě, že kapela nakoupí materiál pro výrobu propagačních předmětů, navrhne jeho výslednou podobu a zpracování tohoto návrhu za použití poskytnutého materiálu provede třetí strana (například kapela zakoupí již zmíněná trička bez potisku, která následně nechá třetí stranou potisknout), je následný prodej považován za výrobu,“ uvedla v odpovědi na dotaz redakce iDNES.cz Finanční správa.

Často jde o mix výroby a maloobchodní činnosti. Potom by mělo zjednodušeně řečeno záležet na tom, co převažuje. Pokud totiž bude výroba hlavní činností a přeprodej (maloobchod) takzvanou minoritní činností, je možnost odložit evidenci u minoritní činnosti na dobu, kdy se má zapojit do EET hlavní činnost. Minoritní činnost přitom může tvořit maximálně 49 procent přijatých tržeb a současně 175 tisíc korun na danou provozovnu.

  • Nejčtenější

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Maďarská centrální banka šokovala trhy, úrokovou sazbu zvedla nejvýš v Unii

Maďarská centrální banka razantně zvýšila základní úrokovou sazbu. Ačkoli ekonomové odhadovali původně jen půlprocentní...

Máslo za stovku, rohlík za 9 korun? Ceny ještě porostou, říká šéfka potravinářů

Premium Nadále stoupají ceny paliv a energií. A ty pak ovlivňují ceny všeho dalšího. Razantní zdražování základních potravin...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francie zakáže „vegetariánské stejky“. Zákaz chce rozšířit na celou EU

Francouzští výrobci potravin nahrazujících maso už nebudou moci pro své výrobky používat názvy jako „vegetariánský...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Zbraně, které zaskočily Putina: „Muskovo“ bombardování

Premium Už druhý den po nočním překročení hranic měli triumfálně projíždět centrem Kyjeva, po čtyřech měsících místo toho vězí...

Jet sto třicet, nebo zpomalit? Na dálnici můžete uspořit litry paliva

Premium Ceny paliv opět atakují rekordy. Také si všímáte, o kolik víc řidičů jezdí poslední měsíce „na spotřebu“? Vyzkoušeli...

  • Další z rubriky

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

KOMENTÁŘ: Pět bodů aneb co čekat od nového vedení ČNB

Premium Minulý pátek uvedl do funkce tři nové členy bankovní rady České národní banky – tři osobnosti: docentku Evu...

Se splácením hypotéky bude mít potíž dvanáct procent Čechů, ukazuje průzkum

Kvůli rostoucí inflaci a vysokým úrokovým sazbám se poptávka po úvěrech na bydlení propadla o 55 procent, ukazují data...

Máslo za stovku, rohlík za 9 korun? Ceny ještě porostou, říká šéfka potravinářů

Premium Nadále stoupají ceny paliv a energií. A ty pak ovlivňují ceny všeho dalšího. Razantní zdražování základních potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Ne, ne, já nemusím, já už ho vidím. Holčička z reklamy na Kofolu se vrací

Malá holčička z vánoční „prasátkové“ reklamy na Kofolu, ve které zazněly hlášky „a bude mít ty velký zahnutý zuby...

Pavla Tomicová výrazně zhubla a s kolegy oslavila šedesátiny

Pavla Tomicová měla s Dášou Zázvůrkovou v květnu nehodu, když do kolegyniny Vespy před Národním divadlem nabouralo...

Herec a režisér Vojtěch Kotek se oženil. S partnerkou chodili více než rok

Herec Vojtěch Kotek (34) se ve čtvrtek oženil. Podle webu Expres.cz si vzal přítelkyni Radanu, se kterou chodí více než...

Móda z Varů: Luxus i lacinost. Sexy Ramba a Plodková. Třeštíková přestřelila

Na červeném koberci zazářily v den slavnostního zahájení 56. ročníku karlovarského filmového festivalu v luxusních...

Ruská ekonomika se hroutí, už není pochyb, ukazují nová statistická data

Ekonomika v Rusku se postupně hroutí, píše americký týdeník Newsweek. Průmyslová výroba se propadla hned v několika...