Sedmdesát procent Čechů a Češek má obavy o spolehlivost dodavatelů fotovoltaik a tepelných čerpadel. Téměř 90 procent si myslí, že u dalších instalačních firem může v dohledné době dojít k podobným problémům, jakým byl právě krach společnosti Malina Group. Průzkum, který to zjišťoval, si nechala vypracovat společnost ČEZ Prodej u firmy IBRS.
Přestože obavy ve společnosti převládají, zájem o domácí obnovitelné zdroje neklesá, právě naopak. „Loňský rok byl extrémní a rekordní. Byla velká obava, jestli to nebyl jen jednorázový výstřel. Dobrá zpráva je, že poptávka pokračuje a zatím nevypadá, že by klesala,“ uvádí generální ředitel společnosti ČEZ Prodej Tomáš Kadlec.
Zatímco v loňském roce firma nainstalovala 4102 střešních domácích fotovoltaik, letos očekává více než 5,5 tisíce nových instalací.
Hlavním důvodem, proč si Češi fotovoltaiku či tepelná čerpadla pořizují, je snaha ušetřit na drahých energiích. „Velkou roli hraje rovněž návratnost a soběstačnost. Ale potom i ekologie či zájem o inovace,“ komentuje výsledky průzkumu jednatel IBRS Miloš Rybáček. Téměř čtvrtina Čechů si dané technologie nechává instalovat s tím, že jde o „přípravu na stáří“.
Informace o dodavatelích domácnosti čerpají zejména z internetu – čtou si recenze a projíždějí tematické weby, webové stránky dodavatelů či kalkulátory cen. Důležitým zdrojem informací je rovněž okolí respondentů, tedy rodina, známí či kolegové.
Rozhodovací proces o pořízení technologie trvá v průměru tři měsíce. Nejprve se lidé zpravidla sedm týdnů rozhodují, zdali jim pořízení fotovoltaiky či tepelného čerpadla dává vůbec smysl. Dalších šest týdnů zabere výběr toho pravého dodavatele.
„Je to poměrně překvapivý výsledek. Očekávali jsme, že pokud už se rozhodnou, že do fotovoltaiky a tepelných čerpadel půjdou, proces výběru dodavatele pak bude trochu kratší,“ uvádí Rybáček. „Jedna z našich pracovních hypotéz říkala, že za délku mohou obavy o spolehlivost a stabilitu dodavatelů, což se nám v průzkumu víceméně potvrdilo,“ dodává.
Jak poznat solárního šmejda. Na střechu nevyleze, firmu založil včera |
Nejdůležitějším kritériem při výběru dodavatele je nabídková cena, nicméně hned v závěsu zákazníci berou v potaz i atributy související se spolehlivostí dodavatele. Dívají se zejména na to, jak dlouho daná firma působí na trhu, kolik má za sebou instalací a jaké má recenze na internetu.