Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Češi a elektrokola. Do práce na nich nejezdí a kvůli přečipování hrozí nehody

Alespoň pro občasné dojíždění do zaměstnání používá elektrokolo v Česku 15,4 procenta lidí. Další zhruba čtyři a půl procenta ho využívají jako dopravní prostředek na nákupy, nebo když potřebují něco zařídit. Fakticky je majitelé používají podle ankety Centra dopravního výzkumu (CDV) k rekreačním aktivitám nebo ke sportu, k čemuž se přihlásilo přes 80 procent lidí. U elektrokol je také vyšší riziko vážných nehod, i kvůli „vypínání“ jejich omezovačů rychlosti.

ilustrační snímek | foto: Skiareál Špindlerův Mlýn

Důvodem, proč je kolo a elektrokolo v provozu stále strojem podivínů, je do značné míry stále nedostatečná síť bezpečných cyklostezek. Zejména ve městech je podle dopravního experta a jednatele spolku Partnerství pro městskou mobilitu Jaroslava Martinka jízda na kole poměrně nebezpečný způsob dopravy. Česko je tak za západní Evropou v počtu lidí dojíždějících do práce na kole pozadu, protože je jízda byť i­ ve vyhrazeném pruhu mezi auty neláká.

Běžně totiž platí, že kolo jako preferovaný dopravní prostředek volí ti, kteří dojíždějí do pětikilometrové vzdálenosti. U elektromotorek a elektrokol je pak komfortní vzdálenost, kdy člověk nedorazí unavený nebo zpocený, deset až dvanáct kilometrů. Lidé ale musí mít cesty, na kterých se budou cítit bezpečně.

Těžkých nehod je hodně

Nepřekvapí proto, že většina lidí z necelých šesti set respondentů elektrokola nejčastěji používá právě na cyklostezkách nebo na lesních a polních cestách, kdy je setkání s auty spíše výjimečné. I přesto počet nejzávažnějších nehod se smrtelným zraněním elektrocyklisty v Česku rok od roku vzrůstá spolu s tím, jak se prodej elektrokol rozmáhá. Ke zhruba 5,5 milionu jízdních kol v Česku mezi roky 2016 a až 2020 přibylo na tři sta tisíc elektrokol. Na počtu smrtelných nehod ale mají elektrokola výrazně vyšší podíl, než kolik by odpovídalo jejich zastoupení. Například vloni podle dat CDV na silnicích zahynulo 28 cyklistů a 12 lidí na elektrokolech.

Většina oslovených považuje oba dopravní prostředky za stejně bezpečné. To ale podle oslovených expertů rozhodně neplatí u takzvaných přečipovaných elektrokol, která cyklistovi pomáhají s výkonem i po dosažení 25kilometrové rychlosti. Přestože je takováto úprava zakázaná, není nijak výjimečné, když i oficiální prodejci toto přečipování zákazníkům umožňují. Podle ankety se s tím setkalo přes 12 procent respondentů a ještě o procentní bod vyšší podíl respondentů připustil, že přečipované kolo používá.

Problémy s policií i pojišťovnou

Podle Lukáše Kaduly bude počet lidí s přečipovanými elektrokoly ještě mnohem vyšší, ne všichni jsou podle něj ochotni se k tomu i v anonymní anketě přiznat.

Cyklista může za přečipované elektrokolo zaplatit i desetitisícikorunovou pokutu. Mnohem více by ale peněženku majitele takovéhoto elektrokola provětralo, kdyby přečipování místo strážníků po nehodě odhalila pojišťovna.

„Elektrokola jsou těžší než klasická kola, adekvátně k tomu roste brzdná dráha, zvyšují se odstředivé síly při průjezdu zatáčkou,“ popsal rozdíly mezi klasickým a elektrokolem Roman Budský ze spolku Vize 0, který se zabývá snižováním počtu nehod na tuzemských silnicích.

Při vyšších rychlostech, které přečipovaná kola umožňují i ­méně zdatným cyklistům, to pak podle něj může vést k vyššímu počtu nehod se zraněními. Elektrokola si navíc pořizují i starší lidé, kteří by na klasické jízdní kolo už nesedli. To potvrzuje i průzkum CDV, podle kterého je zhruba 91 procent uživatelů ve věkové kategorii nad 34 let a zhruba 37 procent dosáhlo 55 let nebo jsou starší.

Právě kombinace vyššího věku a­ odstraněného rychlostního omezovače pak podle expertů stojí za řadou nehod.

Proto se problematikou už začínají zabývat i pojišťovny. Přečipované kolo je totiž podle české legislativy nezpůsobilé k provozu na silnicích. „Získá-li po škodě takovou informaci pojišťovna, má právo krátit pojistné plnění, protože klient porušil základní zásadu postupovat v souladu se všemi předpisy a takovým způsobem, aby pojistná událost nenastala,“ uvádí k­ problematice tuningu elektrokol pojišťovna Uniqa.

10. července 2019

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv
  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

Jak se peče uran. Reportáž z hlídané továrny, kde vzniká palivo do elektráren

5. května 2024

Korejská republika vyrobí téměř třicet procent elektrické energie prostřednictvím domácích...

Pár kilometrů, poloviční ceny. Byty na severu Čech jsou dražší než v Německu

5. května 2024

Premium Navzdory zpomalení ekonomiky a vysokým úrokovým sazbám cena nemovitostí na českém trhu za poslední...

Jak uspořit a zabránit impulzivnímu nákupu? Číňanky hledají rady na sítích

4. května 2024

Čínské ženy na sociálních sítích hledají návody na to, jak ušetřit finance. Podporují se také v...

Jižní Korea bojuje se smrskflací. Výrobci i prodejci musí hlásit zmenšení zboží

4. května 2024

Jihokorejský antimonopolní úřad se vydal do boje proti smrskflaci. Výrobci a dodavatelé potravin...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....