Návrh zákona o vyvlastňování urychlí klíčové stavby, ušetří až pět let

  0:57aktualizováno  0:57
Česko chce zavést německý model stavby dálnic. O změnu usiluje už od roku roku 2014, teprve teď by však mohla změna projít. Nová pravidla pro získávání pozemků pod důležitými stavbami by tak mohla ušetřit při budování klíčových staveb tři až pět let.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Dosud platilo, že se bez platného územního rozhodnutí nemohl na plánované trase rozběhnout ani geologický průzkum. Skupina poslanců, kteří zastupují všechny parlamentní strany, by chtěla toto omezení zmírnit. Na místo budoucí stavby by tak mohla těžká technika vyrazit ještě předtím, než se do cíle dostane úřední mašinerie.

Druhým krokem, který však může svým dopadem skončit až u­ Ústavního soudu, je vyvlastnění dotčených pozemků. Investor, tedy nejčastěji Ředitelství silnic a ­dálnic nebo Správa železniční dopravní cesty, může u­ předem vytipovaných staveb začít s pozemky nakládat ještě dříve, než skončí vyvlastňovací řízení.

Předběžná držba neprošla

Původní návrhy tento institut nazývaly „předběžná držba“ a chtěly ho využít v případech, kdy je veřejný zájem na výstavbě důležitější než vlastnická práva majitele pozemku. Stavba by se pak mohla rychle rozběhnout i v případě, že se státu nepodaří s vlastníkem dohodnout na odkupu jeho půdy.

Jenže při jednání poslanci dospěli k závěru, že kvůli „předběžné držbě“ by museli sahat do dalších zákonů, což by zákon mohlo nakonec potopit.

Proto se do hry dostal jiný, už existující institut – mezitímní rozhodnutí. Soudy například využívají mezitímní rozsudek v situaci, kdy rozhodují o základu nějakého nároku. Nejdřív řeknou, zda nárok na nějaké plnění existuje, teprve později projednávají podrobnosti takového nároku. V případě stavby dálnice by soud řekl, zda má stát na pozemek právo, pak by řešil, za jakých podmínek.

Podle ústavního právníka Františka Korbela, který na vzniku novely spolupracuje, vedou obě cesty ke stejnému cíli – co nejvíce zkrátit přípravu staveb. Výhodou mezitímního rozhodnutí je navíc to, že se uskuteční během jednoho řízení. Nejprve se vydá toto rozhodnutí a poté rozhodnutí o výši náhrady.

Seznam staveb bobtná

Přestože se původně měla platnost zákona o urychlení výstavby vztahovat jen na několik vybraných staveb, na jejichž potřebnosti panuje všeobecná shoda, postupně tento seznam začíná bobtnat.

Na konci minulého roku, kdy se o ­přípravě nové legislativy začalo intenzivně jednat, uváděl ministr dopravy Dan Ťok jako vybrané stavby figurující na seznamu evropsky významných infrastrukturních staveb TEN -T.

Stavět se bude moci i na vašem, i když se ještě soudíte o výši náhrady

Konkrétně se to mělo týkat 17 dálnic a dvou silnic první třídy, které na dálniční tahy navazují. Rovněž také 15 železničních tratí, železničních uzlů v Praze, Brně a v Ostravě a čtyř plánovaných vysokorychlostních tratí.

Během březnového jednání hospodářského výboru pak k navrhovaným stavbám přibylo několik tras vedení vysokého napětí. O měsíc později přibylo například pražské metro, nová paralelní dráha na pražském letišti i jeho nové oplocení nebo obchvat Brna. Z oblasti vodní dopravy se do hry dostaly plavební stupně na Labi Přelouč a Děčín. Tím však seznam staveb končit nemusí.

Podle Korbela je legitimní do tohoto seznamu připojit například ropovody či plynovody nebo sítě datových kabelů, na jejichž vybudování má stát rovněž zájem.

Autoři zákona věří, že se jim podařilo zdolat i poslední překážku – tedy soulad s Ústavou ČR a Listinou základních práv a svobod. Podle Františka Korbela listina s omezením vlastnictví počítá, pokud je to stanoveno zákonem a je to ve veřejném zájmu.

Zákon sice platit bude, ale veřejný zájem bude nutné prokazovat. Je tedy možné, že ústavní soudci nějaké rozhodnutí zpětně označí za protiústavní, pokud u konkrétního vyvlastnění neshledají veřejný zájem. Ale to podle Korbela neznamená, že by byl Ústavní soud odmítl celý zákon jako protiústavní.

O zrychlení stavby klíčové dopravní infrastruktury se za poslední čtyři roky pokoušel jak ministr dopravy Antonín Prachař, tak jeho nynější nástupce Dan Ťok. Vládě premiéra Bohuslava Sobotky se však jejich záměr nepodařilo prosadit.

Nejčtenější

ANALÝZA: Auta zdraží, hrozí kolaps trhu. Poděkujte Bruselu

Nová platforma koncernu Volkswagen pro elektrická auta

Volkswagen řekl, co se ostatní bojí říct nahlas: Kvůli přísnějším limitům CO2 auta výrazně podraží. Automobilky jsou...

Češi usilovně třídí, recyklaci PET lahví však bojkotuje „rukávek“

Smršťovací fólie na PET lahvích obsahuje chlor. Proto bez odstranění takzvaného...

Češi patří v Evropě v třídění PET lahví mezi lepší spotřebitele, zpět se těchto lahví vybere osm z deseti. Některé...

VIDEO: Semafory k WC, pohyby jako robot. Jak to chodí v českém Amazonu

Lidé s vozíky projíždějí labyrintem uliček, kde je v regálech naskladněno 20...

Distribuční centrum Amazonu v Praze působilo dosud spíš jako nedobytný hrad. Jak to uvnitř chodí, se veřejnost...

Topíme svíčkou. Nové bytovky už musí mít téměř nulovou spotřebu energie

ilustrační snímek

Všechny nové budovy s obytnou plochou větší než 350 metrů čtverečních musí mít od prvního ledna téměř nulovou spotřebu...

Církev děsí zdanění restitucí. Práci kvůli němu může ztratit každý pátý

Neratovský kostel s prosklenou střechou má nové báně.

Výpočty jsou jednoduché, matematika neúprosná. Když projde zdanění církevních restitucí tak, jak ho navrhuje vládní...

Další z rubriky

Pražské letiště mělo rekordní rok. Odbavilo přes 16 milionů cestujících

Vstup do letové haly letiště Václava Havla v Praze

Pražské Letiště Václava Havla v loňském roce odbavilo rekordních 16,8 milionu cestujících, což je meziročně o devět...

Krúpa pošilhává po lithiu v Česku. Chce koupit firmu Geomet, majitel odmítl

Slovenský finančník Pavol Krúpa vlastnil společnost Serbina Consulting do...

Společnost České lithium, která je součástí investiční skupiny Krupa Global Investments slovenského podnikatele Pavola...

Regulace makléřů na obzoru. Dostálová představila realitní zákon

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová.

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (za ANO) na tiskové konferenci informovala o projednávání dlouho...

Najdete na iDNES.cz