Středa 26. února 2020, svátek má Dorota
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. února 2020 Dorota

České dráhy mohou za nádraží dostat miliardy, Kalousek je však proti

  8:15aktualizováno  8:15
Šest a půl miliardy korun by podle prvních odhadů měly získat České dráhy za to, že převedou na státní Správu železniční dopravní cesty svá nádraží. Materiál už schválila porada ekonomických ministrů a míří do vlády. Jeho schválení však není jisté, výhrady proti němu totiž neskrývá ministr financí Miroslav Kalousek.
Za nádraží mohou České dráhy inkasovat miliardy. Ilustrační snímek

Za nádraží mohou České dráhy inkasovat miliardy. Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

"Mám s tím velký problém. Nevidím důvod, proč by měla jedna státní organizace kupovat zpět majetek, který České dráhy získaly zdarma od státu," řekl Kalousek. Podle něj je možné bavit se jen o zaplacení nákladů, které dráhy věnovaly do zhodnocení budov.

Předmětem převodu jsou nádraží, která České dráhy dostaly při dělení české železnice zcela zdarma. Nepovedená transformace už stála daňové poplatníky 12 miliard korun, které musela SŽDC zaplatit za část nemovitostí od drah už v roce 2009.

Převod nádraží pod správce české železnice je logický, dráhy už v minulosti tvrdily, že je vlastnictví nádražních budov znevýhodňuje v porovnání s konkurencí, až na pár výjimek není jejich provoz ziskový. Vymýšlely proto například zavedení staničního poplatku, který by účtovaly soukromým dopravcům za to, že jejich cestující nádraží používají. Dosud soukromí dopravci za používání nádraží nic neplatí, i když například RegioJet v minulosti vyzval dráhy, aby staniční poplatek zavedly.

"S postupující liberalizací železniční dopravy se jeví jako vysoce problematické, aby tuto součást infrastruktury nadále vlastnil jeden z dopravců," tvrdí ministerstvo v důvodové zprávě. Naráží i na připravovanou evropskou legislativu, která počítá s tím, že by měla být infrastruktura plně oddělená od dopravců.

Proti převodu za peníze jsou kromě Kalouska například i soukromí železniční dopravci. Ti se obávají, že miliardy za nádraží zvýhodní dráhy při nákupu nových vlaků.

Dráhy mohou peníze použít nejen na nové vlaky, ale i na splácení svých dluhů. Zadluženost drah roste, loni poprvé přesáhl poměr cizích zdrojů k aktivům padesát procent. Firma dlouhodobě odmítá, že by nemovitosti převedla na státní organizaci bezplatně, argumentuje například vydanými dluhopisy obchodovanými na kapitálových trzích.

SŽDC by miliardy splácela po částech

Podle plánu ministerstva dopravy ohodnotí nejprve všechna nádraží znalec, podle posudku pak bude stanovena kupní cena. Materiál počítá s 6,5 miliardy korun, konečná cena se však může podstatně lišit. Ministerský plán počítá s tím, že dráhy nejprve založí organizační složku Železniční stanice, do které nádraží vloží. SŽDC pak nádraží koupí jako část podniku.

Převod na SŽDC má umožnit i snadnější čerpání peněz z evropských fondů na opravy nádraží. Součástí převodu bude přechod zhruba pěti set zaměstnanců drah, kteří dosud správu nádraží mají na starosti.

Dráhy by nedostaly peníze za nádraží najednou, ministerstvo počítá, že by je SŽDC splácela několik let po 1,5 miliardy ročně. Ministerstvo už proto zažádalo ve střednědobém výhledu o navýšení peněz.

Autor:

Daně

Přiznání za zdaňovací období 2019 je nezbytné podat do 1. dubna 2020. Ke snadnému vyplnění využijte interaktivní formulář daňového přiznání.

  • Nejčtenější

Prodáváte rasistické zákusky, tvrdí zákazníci. Tradiční, brání se výrobce

Čokoládová pusinka, zákusek populární hlavně během německých únorových karnevalů, narazila na odpor kvůli svému...

Pomocí nového fíglu s DPH firmy přes agentury obírají stát o miliony korun

Začátkem února provedla národní protimafiánská centrála jednu z největších operací za poslední dobu s krycím názvem...

Zákaz dvojí kvality potravin narazí u zákazníků, obávají se řetězce

Čeští zákazníci vyžadují dle obchodníků potraviny, na které jsou zvyklí bez ohledu na kvalitu. Paragraf o dvojí kvalitě...

Rusko musí zaplatit 50 miliard dolarů akcionářům Jukosu, rozhodl soud

Rusko musí akcionářům někdejší ruské ropné společnosti Jukos zaplatit odškodné více než 50 miliard dolarů (1,1 bilionu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Severozápad Čech z ptačího pohledu ukazuje drsnou tvář energetiky

Měsíční krajina, obří rypadla, modrozelená voda zatopených lomů i štíhlé stíny větrných turbín, to vše zachycují...

Premium

Která auta jsou skutečně bezpečná? Crash testy versus realita

Setkáváme se s názory, že auta jsou navrhována tak, aby dosáhla dobrých výsledků v nárazových testech. Díky Folksamu...

Premium

Trend u rozvodů: čím dál více dětí končí ve střídavé péči

Neustálé pendlování mezi dvěma domácnostmi dětem škodí, varují odborníci. Ve střídavé péči je v Česku stále více dětí....

Premium

Když je střílečka povinná. Hraju hry a platí mě za to, říká člen týmu Brute

Má k dispozici fitness trenéra, mentálního kouče, psychologa a ve škole individuální studijní plán. Tedy servis...

  • Další z rubriky

Hoteliéři se připravují na propad. Italové hromadně ruší cesty do Česka

Čeští hoteliéři začínají silně pociťovat šíření nákazy koronavirem COVID-19. Zákazníci z nového ohniska nákazy, Itálie,...

Premium

Léky, roušky, potraviny. Kvůli koronaviru obmění stát rezervy

Namísto obřího rozprodeje zásob kovů čeká Správu státních hmotných rezerv velké nakupování. Vláda ustoupila od snahy...

Padělků českých bankovek ubývá, ČNB je hodnotí jako „méně zdařilé“

V Česku bylo loni zadrženo 1828 padělaných a pozměněných bankovek a mincí všech měn, meziročně o 14 procent méně. Počet...

Státní agentury se sestěhují. Slučování ušetří 138 milionů, tvrdí Havlíček

Agentury CzechTrade a CzechTourism se přestěhují do státní budovy ve Štěpánské ulici v Praze, sídla agentury...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz