"Mám s tím velký problém. Nevidím důvod, proč by měla jedna státní organizace kupovat zpět majetek, který České dráhy získaly zdarma od státu," řekl Kalousek. Podle něj je možné bavit se jen o zaplacení nákladů, které dráhy věnovaly do zhodnocení budov.
Předmětem převodu jsou nádraží, která České dráhy dostaly při dělení české železnice zcela zdarma. Nepovedená transformace už stála daňové poplatníky 12 miliard korun, které musela SŽDC zaplatit za část nemovitostí od drah už v roce 2009.
Převod nádraží pod správce české železnice je logický, dráhy už v minulosti tvrdily, že je vlastnictví nádražních budov znevýhodňuje v porovnání s konkurencí, až na pár výjimek není jejich provoz ziskový. Vymýšlely proto například zavedení staničního poplatku, který by účtovaly soukromým dopravcům za to, že jejich cestující nádraží používají. Dosud soukromí dopravci za používání nádraží nic neplatí, i když například RegioJet v minulosti vyzval dráhy, aby staniční poplatek zavedly.
"S postupující liberalizací železniční dopravy se jeví jako vysoce problematické, aby tuto součást infrastruktury nadále vlastnil jeden z dopravců," tvrdí ministerstvo v důvodové zprávě. Naráží i na připravovanou evropskou legislativu, která počítá s tím, že by měla být infrastruktura plně oddělená od dopravců.
Proti převodu za peníze jsou kromě Kalouska například i soukromí železniční dopravci. Ti se obávají, že miliardy za nádraží zvýhodní dráhy při nákupu nových vlaků.
Dráhy mohou peníze použít nejen na nové vlaky, ale i na splácení svých dluhů. Zadluženost drah roste, loni poprvé přesáhl poměr cizích zdrojů k aktivům padesát procent. Firma dlouhodobě odmítá, že by nemovitosti převedla na státní organizaci bezplatně, argumentuje například vydanými dluhopisy obchodovanými na kapitálových trzích.
SŽDC by miliardy splácela po částech
Podle plánu ministerstva dopravy ohodnotí nejprve všechna nádraží znalec, podle posudku pak bude stanovena kupní cena. Materiál počítá s 6,5 miliardy korun, konečná cena se však může podstatně lišit. Ministerský plán počítá s tím, že dráhy nejprve založí organizační složku Železniční stanice, do které nádraží vloží. SŽDC pak nádraží koupí jako část podniku.
Převod na SŽDC má umožnit i snadnější čerpání peněz z evropských fondů na opravy nádraží. Součástí převodu bude přechod zhruba pěti set zaměstnanců drah, kteří dosud správu nádraží mají na starosti.
Dráhy by nedostaly peníze za nádraží najednou, ministerstvo počítá, že by je SŽDC splácela několik let po 1,5 miliardy ročně. Ministerstvo už proto zažádalo ve střednědobém výhledu o navýšení peněz.