„Příspěvek na dovolenou si jako jeden z mála benefitů pořád zachovává auru nadstandardu, a tím i svůj motivační charakter,“ říká Ivana Brancuzká, manažerka společnosti Contract Administration, která nabízí služby v oblasti zpracování mezd a personální administrativy.
V peněžní formě tento benefit podléhá stejnému zdanění jako standardní mzda. Proto firmy často volí nepeněžní formu v podobě poukázek nebo voucherů.
„Příspěvek v nepeněžní formě je daňově výhodnější. Ve výši do 20 tisíc korun ročně je totiž osvobozen od daně ze závislé činnosti na straně zaměstnance a tudíž nepodléhá ani sociálnímu a zdravotnímu pojištění,“ vysvětluje Andrea Kleinová, daňová manažerka poradenské společnosti Crowe Horwath.
V tomto daňově výhodném režimu příspěvek zůstává, i pokud je poskytnut rodinným příslušníkům zaměstnanců. „Lze ho tudíž využít i na úhradu dětských táborů,“ dodává Kleinová.
Stovka měsíčně i desítky tisíc
„Příspěvek na dovolenou od zaměstnavatele je dnes relativně běžná věc,“ tvrdí Alžběta Honsová z personální agentury Randstad.
Firmy v České republice mají podle ní uzavřené různé smlouvy s cestovními kancelářemi, které pak poskytují zaměstnancům zvýhodněné ceny. „Pak jsou i společnosti, které mají svoje vlastní cestovky. Příspěvky se pohybují od stovky měsíčně až po zhruba 20 tisíc korun ročně,“ říká Honsová.
S touto formou benefitu má zkušenost i personální agentura Grafton Recruitment. Podle její marketingové manažerky Jitky Součkové to ale bývá spíš motivace pro dlouhodobé zaměstnance, než součást standardních benefitů. „Většinou jako odměna za 5, 10 nebo 15 let u firmy,“ vysvětluje Součková. Výše těchto příspěvků se podle ní pohybuje řádově v desítkách tisíc korun.
Zájem o proplácení dovolené roste
Zvyšující se zájem o dovolenou placenou zaměstnavatelem pozorují firmy zajišťující benefity, například společnost Up Česká republika (dříve Cheque Dejeuner).
„V posledních 2-3 letech vnímáme výrazně rostoucí zájem z řad našich klientů o využívání benefitů spojených s cestováním a dovolenou a možnost využít výhodu až 20 tisíc na každého zaměstnance za rok,“ potvrzuje Petr Pacas, obchodní ředitel Up Česká republika.
„Klientům a jejich zaměstnancům nabízíme buď některé typy dedikovaných papírových poukázek, nebo v ideálním případě moderní online systém Cafeterie, kde si v rámci benefitních bodů mohou zaměstnanci nakoupit služby například i v široké síti smluvních partnerů z řad hotelů, cestovních kanceláří a agentur či jiných zařízeních v oblasti cestovního ruchu,“ říká Pacas.