Firmy v době personální krize sahají k akčním způsobům, jak sehnat nové zaměstnance. Podle průzkumu pracovního portálu Profesia.cz se s odměnou za doporučení kolegy setkal každý devátý zaměstnanec v Česku a každý desátý na Slovensku. Nejčastější je odměna pět tisíc korun.
„Doporučující programy jsou rozšířenější v hlavních městech, kde působí více centrál firem se specializovanými požadavky na zaměstnance. Například v Bratislavě je tento benefit dostupný pro téměř čtrnáct procent a v Praze pro necelých třináct procent zaměstnanců,“ říká Markéta Ciňková, mediální zástupce Profesia.cz. Kromě notoricky nedostatkových IT profesí jsou takzvané referenční bonusy časté v průmyslové výrobě, dopravě a logistice.
„Nejde o nic nového, firmy to používají k náboru od nepaměti. Novinkou je především to, že v poslední době k tomu přistupují i podniky, které s tímto způsobem náborování dosud nepracovaly,“ vysvětluje Jitka Součková, marketingová manažerka Grafton Recruitment.
Loni se začaly objevovat referenční bonusy v řádu jednotek tisíc na dělnické pozice ve výrobě, více se platí za specialisty typu svářeč nebo obráběč kovů.
Bonusy nabízí i druhý největší zaměstnavatel po Policii ČR – státní podnik Česká pošta. „Programy odměn za přivedení nového pracovníka fungují v kritických lokalitách, tedy ve větších městech a tam, kde poště konkurují jiné firmy s vyšší mzdou,“ vysvětluje mluvčí pošty Matyáš Vitík.
Firma hledá stovky pracovníků na přepážky a stovky doručovatelů. Odměnu stávající zaměstnanec dostane, pokud doporučený kolega vydrží na poště tři až pět měsíců v závislosti na pozici. Maximální bonus je patnáct tisíc korun.
Také další státní firma, České dráhy s 23 tisíci zaměstnanců, odměnu za doporučení využívá. „Máme program na udržení stávajících a získání nových zaměstnanců na vybrané pozice, například provozní zaměstnance v depech. Odměnu za přivedení pracovníka vyplácíme po půl roce práce u nás a jde řádově o tisíce korun,“ říká mluvčí drah Radek Joklík.
Odměna za doporučení se na trhu pohybuje od pěti do padesáti tisíc korun, podle pozice a firmy. „Na spodní hranici jsou dělnické pozice, naopak seniorní IT programátoři nebo síťoví architekti jsou na opačném konci,“ říká Ivo Pešek, konzultant společnosti LMC, která provozuje portály Jobs.cz a Prace.cz.
Zaměstnanci v náborech soutěží
Větší odměny se dělí. Část se například vyplatí hned při nástupu, další po uplynutí zkušební doby přivedeného zaměstnance nebo po půl roce.
LMC dokonce zaměstnavatelům nabízí speciální produkt na doporučování: webové stránky upravené na míru. Na nich zaměstnanci mohou několika kliknutími poslat inzerát na volnou pozici známému a zároveň si pohlídat odměnu.
„Za dva roky fungování projektu Jobote si web pořídilo přes 150 firem,“ říká Pešek s tím, že zájem v posledním roce výrazně vzrostl. Například KFC na svém doporučovacím webu nabízí odměnu deset tisíc korun za nalezení manažera pro pobočku v Českých Budějovicích, výrobce pneumatik Continental za specialistu plánování vyplatí dvacet tisíc a Sberbank za vztahového manažera pro střední Čechy patnáct tisíc.
Kvůli dramatické situaci na trhu práce přesto personalisté musí sahat k vylepšením. „Nejprve jsme odměnu pět tisíc korun vypláceli, když u nás kandidát zůstal půl roku, letos jsme dobu zkrátili na tři měsíce, abychom lidi k doporučování svých známých více motivovali,“ říká Zuzana Mattová, personální ředitelka Mafra pro ČR a SR (vydává mimo jiné MF DNES). S programem firma začala v polovině roku 2015. Od té doby zaměstnanci doporučili k přijetí 85 kandidátů, z toho 58 už má za sebou půlroční lhůtu.
Firmy k motivaci zaměstnanců používají také interní soutěže o ceny. Například se sbírají body za přímé doporučení, za sdílení volných pozic na sociálních sítích a podobně. „V jedné IT společnosti byl výhrou zájezd za sto tisíc korun,“ uvádí Pešek. „Mohou dostávat například několik dnů volna navíc nebo poukázky na různé typy zboží a služeb,“ dodává Ciňková.
Zatímco řadoví zaměstnanci na bonus za doporučení nárok mají, manažeři zpravidla ne. „Pokud doporučí člověka do vlastního týmu, nemá na odměnu nárok, je to součástí jeho práce,“ říká Linda Picková, manažerka z personální agentury Adecco.
Odměna za doporučení nového kolegy se na trhu pohybuje od pěti do padesáti tisíc korun, podle pozice a firmy.