Autosalon má pomoci odrazit se ode dna

  • 3
Desítky mužů a dívek se v úterý na ženevském autosalonu vrhaly s vervou do leštění už tak dost nablýskaných kapot automobilů. Až to vypadalo, jako by se snažili zvýšit pohasínající lesk automobilového průmyslu, jehož úspěchy sráží dolů slábnoucí ekonomika. Zasaženi poklesem evropských prodejů aut v minulém roce výrobci doufají, že rozdmýchají hasnoucí zájem zákazníků přehlídkou nových modelů.

Všechny světové automobilky ve dvou ohromných halách prezentují buď své úplně nové modely, nebo se snaží zaujmout čerstvými doplňky, zlepšenou bezpečností nebo tu alespoň prostě jen tak jsou. Nebýt v Ženevě, na nejslavnějším evropském autosalonu, prostě nejde.

Jednou z nejslavnějších premiér plnou tlačících se fotografů a krásných úsměvů najatých modelek si tu odbyla vize sportovní škodovky tudor. Nezapře, že její starší sestrou je  octavie. Je to ale jen studie. Vyrábět se podle všeho nebude.

Zcela jiný osud bude mít novinka od Volkswagenu, která svým určení zcela popírá slova "lidový vůz" obsažená ve jménu automobilky. Phaeton je totiž drahá superluxusní limuzína. Má za úkol vklínit se mezi Audi a Mercedes.

Phaeton chce oslovit kupce nejen vysokou bezpečností, superluxusním interiérem, ale také třeba i malým knoflíkem na spodní straně víka kufru, které bez rizika ušpinění prstů zavře elektricky samo.

Také Ford, který nedávno musel ohlásit, že výrazně omezí náklady a propustí kolem 30 tisíc lidí,  přináší novinku. Přišel s vozem jménem Fusion, který vytváří úplně novou kategorii automobilu. Je to menší, ale prostorné auto do města pro mladou rodinu. Má mnoho výhod, leckteré ale umí nabídnout i Toyota s opravdu všestrannou corollou nebo Fiat se stilem.

Největší světový výrobce automobilů General Motors poprvé oficiálně předvedl v Ženevě novou verzi oblíbeného Opelu Vectra. Podoba vozu však byla známa již dříve.

Volvo má systém pro noční vidění
Volvo krom úplně nového allroadu XC90 jde co nejdál i v dosud ne zcela tradiční automobilové technice, od podzimu bude možné k některým modelům přiobjednat systém nočního vidění.

Nejde podle všeho o žádný dosud supertajný vojenský systém, nýbrž o kameru, která sleduje prostor před vozem v místech, kam nedosáhnou světlomety. Display se vyklápí těsně nad volantem tak, že při dobré vůli ho může řidič sledovat periferním viděním.

Souboj reklamy
Největší díru do světa propagace přímo v Ženevě udělal Seat. Nechal vyrobit křiklavě červené tašky na kolečkách ozdobené výrazným logem a zdarma je rozdával u vchodu.

Nejprve Japonci a potom i podstatná část světových žurnalistů se pojízdných "nákupek" chopila, protože každý zjistil, že jeden tiskový materiál neváží skoro nic, ale mít jich třicet pohromadě je už podstatná váha.

Koutky mnoha úst se cukaly kolem stánku Hyundai. I tady byla premiéra - malý vůz do města getz. Na krátké show nic směšného nebylo. Jakmile ale oficiální představování skončilo, požádali fotoreportéři korejského vrcholného manažera, aby zapózoval u nového modelu.

Korejce nemusel nikdo dvakrát pobízet. Ochotně se připojil k modelce, která svým hollywoodským úsměvem dokrašlovala nový Hyundai. Ve stejnou chvíli se ale ukázalo, že manekýna - výrazný eurotyp, blonďatá a s ňadry dmoucími - na výšku o více než hlavu převyšuje nejvyššího zástupce automobilky.

Ale včechna ta nová auta ani reklamní šílenství neodstraní úzkost automobilového průmyslu, týkající se vyhlídek na vyspělém a vysoce rozdrobeném Evropském trhu.

Ford Fusion v Ženevě.

VW Phaeton v Ženevě.

Magnetem stánku Škoda Auto na autosalonu v Ženevě je studie kupé Škoda Tudor. (5. března 2002)

Magnetem stánku Škoda Auto na autosalonu v Ženevě je studie kupé Škoda Tudor. (5. března 2002)

Magnetem stánku Škoda Auto na autosalonu v Ženevě je studie kupé Škoda Tudor. (5. března 2002)

Magnetem stánku Škoda Auto na autosalonu v Ženevě je studie kupé Škoda Tudor. (5. března 2002)