Automobilky nestíhají vyrábět, na některá SUV se čeká přes půl roku

  1:00aktualizováno  1:00
Na některé nové vozy jsou nyní překvapivě dlouhé čekací lhůty. Nejdéle se čeká na SUV. České i evropské ekonomice se daří, lidé chtějí nakupovat a ­výrobci aut nestačí vyrábět. Namísto obvyklých dvou nebo tří měsíců, které jsou pro zadání vozu do výroby běžné, si u některých modelů počkáte i dlouho přes půl roku.

Výroba kompaktního SUV Karoq v závodě Kvasiny | foto: Archiv Škoda Auto

Podle zjištění MF DNES je rekordmanem model Seat Ateca, vyráběný ve východočeských Kvasinách. „Někteří naši zákazníci na něj čekají už od podzimu 2016,“ shodují se dealeři automobilky Seat.

„Řešením je předobjednávka vozu Škoda Karoq, který bude hodně technicky podobný a po rozjezdu výroby se na něj bude čekat přibližně stejně dlouho jako na atecu,“ doporučují. Škodu Karoq, kterou zatím nikdo naživo neviděl a do výroby přijde až v říjnu, si proto v Česku dopředu objednalo už 1 500 zákazníků.

Dlouhé čekací doby, někdy až půl roku, se týkají i dalších modelů SUV z koncernu VW, hlavně Volswagenu Tiguan a Škody Kodiaq. Přibližně pět měsíců si počkáte i na novou Škodu Octavia s žádaným benzinovým motorem 1,4 TSI, jehož výroba nestíhá pokrýt aktuální poptávku.

Na Suzuki se čeká až 9 měsíců

Dalším nečekaným rekordmanem je letos značka Suzuki, která zařadila do nabídky hned dva vydařené modely kategorie SUV. Na model Suzuki Vitara se čeká přibližně 6 měsíců, na model S-Cross dokonce až devět měsíců. Oba modely se přitom vyrábějí v nedalekém Maďarsku. Je ale o ně celosvětově vysoký zájem a továrna nestíhá pokrýt poptávku.

Škodu zaskočil velký zájem o kodiaqy, z pásů sjíždějí vozy bez sedaček

Řešením může být nákup některého ze skladových vozů, v takovém případě si však zákazník nemůže vůz nakonfigurovat podle vlastních požadavků a musí vzít za vděk již kompletně sestaveným vozem s pevně danou výbavou. To platí i pro automobilku Dacia, která si získává celoevropskou oblibu. Zatímco čekací doba na dříve nedostatkový SUV model Duster se už zkrátila na tři měsíce, na model Dacia Logan MCV, vyráběný v Maroku, tuzemští prodejci berou objednávky až na leden 2018.

Duster ovšem stále patří k vlajkovým lodím rumunské automobilky s francouzským vedením. A na českém trhu se mu díky příznivým cenám nebývale daří. Podle statistik Svazu dovozců automobilů prodala Dacia za prvních sedm měsíců letošního roku 9 080 vozů, což ji řadí na páté místo v pořadí nejúspěšnějších značek. Ke čtvrté příčce, kterou drží Ford, chybí Rumunům zhruba 700 prodaných kusů.

Hyundai dodává některé vozy už do měsíce

Všechny automobilky prodaly dohromady 164 100 vozů, což představuje meziroční nárůst o 8,3 procenta. Prvenství si tradičně drží Škoda Auto s 50 598 prodanými vozy a tržním podílem ve výši 30,83 procenta. Následuje Volkswagen s 17 008 a Hyundai, které prodalo 12 510 vozů a chlubí se velmi krátkými dodacími lhůtami, někdy pouhý jeden měsíc od objednání. Tato trojice výrobců společně ovládá necelých 50 procent českého trhu s nově registrovanými vozy.

Zástupci Dacie však budou mnohem raději ukazovat jen červencové statistiky, kdy se jim s 1 508 vozy podařilo Ford překonat a téměř dotáhnout na bronzové Hyundai. Pozici jedničky ubránila mladoboleslavská Škoda s 5 366 vozy, ale její tržní podíl poklesl na 27,31 procenta.

V oblíbenosti SUV Česko zatím stále nedohnalo západ kontinentu. Vozy, kterým v Česku dominují Škody Yety a Kodiaq, si za sedm měsíců získaly podíl 19,46 procenta. Ale dotahují se na kategorii malých vozů (jedničkou je Škoda Fabia) s ­19,75% podílem. U Čechů však pořád nejvíc bodují modely nižší střední třídy, kam se řadí 20,77 procenta nově registrovaných aut a­ kde v prodejích vládne další Škoda - tentokrát Rapid.

Úprk od nafty

Červencové statistiky také potvrdily, že ústup dieselových motorů pokračuje. Zatímco loni v červenci tankovalo 56,9 procenta vozů natural a 40,43 procenta naftu, letos benzin posílil svůj podíl na 57,9 procenta, zatímco diesel s podílem 37,9 procenta ztratil 2,5 procentního bodu.

Ze statistik je zřejmé, že ne všichni, kdo se vyhnuli dieselovému motoru, nasedli do auta s benzinovým agregátem. Stoupl zájem o alternativní pohony -stlačený zemní plyn (CNG) a také hybridní pohony dosáhly každý téměř na jednoprocentní podíl.

Naopak se téměř vůbec nezměnil podíl zájemců o nová auta. Firemní zákazníci pořád zajišťují autosalonům zhruba 75 procent všech nákupů, zatímco jako rodinný vůz zůstává nejčastější volbou ojetina.

V Kvasinách jsme si vyzkoušeli výrobu aut na vlastní kůži:

Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Zima přichází z Německa. Nepomáhá ani Trumpova obchodní válka

Německá kancléřka Angela Merkelová

Je to trochu schizofrenní situace. Zatímco poslední „tvrdá“ statistická data z klíčových evropských ekonomik nejsou...

Další z rubriky

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Sencor svolává do opravy dva modely mobilní klimatizace, hrozí zkrat

Mobilní klimatizace Sencor, kterou společnost Fast ČR stahuje z trhu

Společnost Fast ČR, která je v tuzemsku autorizovaným distributorem spotřebičů Sencor, informuje o problému dvou modelů...

Nejsou lidé ani dřevo. Bednáři vymírají, ale zájem o jejich výrobky roste

A se všemi z nich umí pracovat.

Poslední český bednář se vyučil v 70. letech. V současnosti se ruční výrobě dřevěných sudů a dalších nádob věnuje pouze...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz