Automobilky nestíhají vyrábět, na některá SUV se čeká přes půl roku

  1:00aktualizováno  1:00
Na některé nové vozy jsou nyní překvapivě dlouhé čekací lhůty. Nejdéle se čeká na SUV. České i evropské ekonomice se daří, lidé chtějí nakupovat a ­výrobci aut nestačí vyrábět. Namísto obvyklých dvou nebo tří měsíců, které jsou pro zadání vozu do výroby běžné, si u některých modelů počkáte i dlouho přes půl roku.

Výroba kompaktního SUV Karoq v závodě Kvasiny. | foto: Archiv Škoda Auto

Podle zjištění MF DNES je rekordmanem model Seat Ateca, vyráběný ve východočeských Kvasinách. „Někteří naši zákazníci na něj čekají už od podzimu 2016,“ shodují se dealeři automobilky Seat.

„Řešením je předobjednávka vozu Škoda Karoq, který bude hodně technicky podobný a po rozjezdu výroby se na něj bude čekat přibližně stejně dlouho jako na atecu,“ doporučují. Škodu Karoq, kterou zatím nikdo naživo neviděl a do výroby přijde až v říjnu, si proto v Česku dopředu objednalo už 1 500 zákazníků.

Dlouhé čekací doby, někdy až půl roku, se týkají i dalších modelů SUV z koncernu VW, hlavně Volswagenu Tiguan a Škody Kodiaq. Přibližně pět měsíců si počkáte i na novou Škodu Octavia s žádaným benzinovým motorem 1,4 TSI, jehož výroba nestíhá pokrýt aktuální poptávku.

Na Suzuki se čeká až 9 měsíců

Dalším nečekaným rekordmanem je letos značka Suzuki, která zařadila do nabídky hned dva vydařené modely kategorie SUV. Na model Suzuki Vitara se čeká přibližně 6 měsíců, na model S-Cross dokonce až devět měsíců. Oba modely se přitom vyrábějí v nedalekém Maďarsku. Je ale o ně celosvětově vysoký zájem a továrna nestíhá pokrýt poptávku.

Škodu zaskočil velký zájem o kodiaqy, z pásů sjíždějí vozy bez sedaček

Řešením může být nákup některého ze skladových vozů, v takovém případě si však zákazník nemůže vůz nakonfigurovat podle vlastních požadavků a musí vzít za vděk již kompletně sestaveným vozem s pevně danou výbavou. To platí i pro automobilku Dacia, která si získává celoevropskou oblibu. Zatímco čekací doba na dříve nedostatkový SUV model Duster se už zkrátila na tři měsíce, na model Dacia Logan MCV, vyráběný v Maroku, tuzemští prodejci berou objednávky až na leden 2018.

Duster ovšem stále patří k vlajkovým lodím rumunské automobilky s francouzským vedením. A na českém trhu se mu díky příznivým cenám nebývale daří. Podle statistik Svazu dovozců automobilů prodala Dacia za prvních sedm měsíců letošního roku 9 080 vozů, což ji řadí na páté místo v pořadí nejúspěšnějších značek. Ke čtvrté příčce, kterou drží Ford, chybí Rumunům zhruba 700 prodaných kusů.

Hyundai dodává některé vozy už do měsíce

Všechny automobilky prodaly dohromady 164 100 vozů, což představuje meziroční nárůst o 8,3 procenta. Prvenství si tradičně drží Škoda Auto s 50 598 prodanými vozy a tržním podílem ve výši 30,83 procenta. Následuje Volkswagen s 17 008 a Hyundai, které prodalo 12 510 vozů a chlubí se velmi krátkými dodacími lhůtami, někdy pouhý jeden měsíc od objednání. Tato trojice výrobců společně ovládá necelých 50 procent českého trhu s nově registrovanými vozy.

Zástupci Dacie však budou mnohem raději ukazovat jen červencové statistiky, kdy se jim s 1 508 vozy podařilo Ford překonat a téměř dotáhnout na bronzové Hyundai. Pozici jedničky ubránila mladoboleslavská Škoda s 5 366 vozy, ale její tržní podíl poklesl na 27,31 procenta.

V oblíbenosti SUV Česko zatím stále nedohnalo západ kontinentu. Vozy, kterým v Česku dominují Škody Yety a Kodiaq, si za sedm měsíců získaly podíl 19,46 procenta. Ale dotahují se na kategorii malých vozů (jedničkou je Škoda Fabia) s ­19,75% podílem. U Čechů však pořád nejvíc bodují modely nižší střední třídy, kam se řadí 20,77 procenta nově registrovaných aut a­ kde v prodejích vládne další Škoda - tentokrát Rapid.

Úprk od nafty

Červencové statistiky také potvrdily, že ústup dieselových motorů pokračuje. Zatímco loni v červenci tankovalo 56,9 procenta vozů natural a 40,43 procenta naftu, letos benzin posílil svůj podíl na 57,9 procenta, zatímco diesel s podílem 37,9 procenta ztratil 2,5 procentního bodu.

Ze statistik je zřejmé, že ne všichni, kdo se vyhnuli dieselovému motoru, nasedli do auta s benzinovým agregátem. Stoupl zájem o alternativní pohony -stlačený zemní plyn (CNG) a také hybridní pohony dosáhly každý téměř na jednoprocentní podíl.

Naopak se téměř vůbec nezměnil podíl zájemců o nová auta. Firemní zákazníci pořád zajišťují autosalonům zhruba 75 procent všech nákupů, zatímco jako rodinný vůz zůstává nejčastější volbou ojetina.

V Kvasinách jsme si vyzkoušeli výrobu aut na vlastní kůži:

Autor:

Daňové přiznání 2019

Do 1. dubna musí podat daňové přiznání osoby samostatně výdělečně činné, ale i zaměstnanci (více zde). Využijte interaktivní formulář pro daňové přiznání za rok 2018.

Nejčtenější

Odstavte všechna letadla 737 MAX po celém světě, doporučila firma Boeing

Boeing 737 MAX 8

Společnost Boeing doporučila celosvětově odstavit z provozu všechna letadla Boeing 737 MAX. Firma to uvedla v tiskovém...

Škodovka rozdává tučné bonusy. Každý zaměstnanec dostane k výplatě 65 tisíc

Ilustrační snímek

Přes třicet tisíc kmenových zaměstnanců společnosti Škoda Auto dostane k výplatě za duben bonus 65 tisíc korun....

Z práce o půlhodiny dřív. Budeme pracovat méně, shodují se politici

Bankéři Goldman Sachs už kravatu do práce už striktně nosit nemusí.

Dobrá zpráva pro zaměstnance: politici ostatních velkých stran jsou ochotni bavit se o nápadu ČSSD zkrátit Čechům...

Už žádné inzeráty. Aplikace Letgo v Česku koncem března končí

Ilustrační snímek

Pokud jste v posledních dnech chtěli cokoliv prodat přes aplikaci Letgo, měli jste smůlu. Bezplatná platforma pro...

Slavná Íránka nenosila hidžáb, firma Nike jí ho přimalovala a sklízí kritiku

Íránská matematička Maryam Mirzakhaniová

Íránská matematička Maryam Mirzakhani si po celý život, který prožila v zahraničí, demonstrativně nevzala na hlavu...

Další z rubriky

Nestlé začíná v Česku nově prodávat veganské jídlo Garden Gourmet

Pohled do provozu olomoucké Zory, největší továrny na cukrovinky v Česku...

Firma Nestlé Česko začala v tuzemsku prodávat veganské a vegetariánské produkty pod značkou Garden Gourmet. Vyrábí je v...

Nechci, aby realitky nabízely úschovu peněz, řekla Dostálová v Rozstřelu

Ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová v diskusním pořadu Rozstřel. (21....

Podle ministryně pro místní rozvoj Kláry Dostálové (ANO) by realitní kanceláře neměly klientům nabízet úschovu peněz....

Zájem Čechů půjčit státu klesl. Na trh přijdou protiinflační dluhopisy

Ilustrační snímek

V pondělí začalo ministerstvo přijímat objednávky na nové, protiinflační bondy. Jejich výnos bude stanoven podle růstu...

Najdete na iDNES.cz