Škodu zaskočil velký zájem o kodiaqy, z pásů sjíždějí vozy bez sedaček

  6:00aktualizováno  6:00
Zatímco běžně v automobilkách sjíždí z výrobní linky vůz hotový a prakticky připravený k předání zákazníkovi, závod Škoda Auto ve východočeských Kvasinách teď část nových vozů Kodiaq opouští v poněkud odlišném stavu. Chybí jim totiž jeden velmi podstatný díl – zadní sedačky.

Ve východočeských Kvasinách se denně vyrobí přes tři sta vozů modelu Škoda Kodiaq. Některé z nich nemají zadní sedačky, protože dodavatel dílů takové tempo produkce nestíhá. Automobilka totiž s takovým zájmem o velké SUV nepočítala. | foto: Škoda Auto

Z továrny denně vyjíždějí desítky nových kodiaqů se vším, co si zákazník objednal, až na zadní sedačky. Dodavatel je totiž v daném tempu nestíhá vyrábět. Škoda Auto proto nedodělané vozy zatím nechává stát stranou a čeká, až bude mít sedaček dostatek.

Na problém upozornil týdeník Škodovácký odborář. Škoda Auto nechtěla situaci podrobně komentovat, potvrdila však problém s dodávkou některých dílů. „Situaci intenzivně řešíme, aby se vozy co nejrychleji dostaly k zákazníkům,“ řekl mluvčí automobilky Zdeněk Štěpánek.

Jde o jeden z důsledků velké poptávky po nových vozech na straně jedné a nedostatku zaměstnanců v celém automobilovém průmyslu na straně druhé. Některé firmy přestávají stíhat, zatímco z automobilek chodí čím dál vyšší objednávky.

Také po kodiaqu je vyšší poptávka, než firma čekala. Těchto sportovně užitkových aut proto Škoda vyrábí víc, než plánovala. Konkrétně jde o více než 300 kodiaqů denně. Přesto někteří zákazníci na dodání objednaného vozu čekají déle než půl roku.

I kvůli tomu si automobilka na dodavatele nestěžuje. Podle informací MF DNES se jedná o společnost Adient, někdejší firmu Johnson Controls. Ta má ve smlouvě, kolik sedaček má být připravena k určitému datu vyrábět. Teď jich chce automobilka více.

Nedostatek sedaček znamená pro automobilku nejen problém kvůli zpoždění dodávek zákazníkům, ale i náklady navíc. Z Kvasin putují nedodělané vozy na velké parkoviště u Lysé nad Labem, kde čekají, až bude sedaček dost. Pak opět jedou na kamionu nebo vlakem do Kvasin, kde se sedačky namontují. Přesun je nutný kvůli tomu, že v okolí Kvasin není vhodná odstavná plocha, kam by mohla firma auta zaparkovat.

I toto řešení je však pro Škodu Auto levnější, než kdyby auta nevyrobila, a nevyužila tak naplno kapacitu výrobní linky pro vůz Kodiaq.

Problémy, které nyní řeší Škoda Auto, jsou u evropských automobilek čím dál častější. Tento týden například několik dní stála kvůli nedostatku dílů výroba v BMW. Problém byl s dílem od firmy Bosch, které chyběly součástky od italského dodavatele Albertini Cesare. Bosch nakonec problém vyřeší tím, že firmu koupí, aby měl dodávky pod větší kontrolou.

Na nedávném setkání svazů automobilového průmyslu zemí visegrádské čtyřky jejich šéfové upozornili na problém čím dál většího nedostatku lidí v oboru. Automobilový průmysl ve čtyřech středoevropských zemích bude podle nich potřebovat v příštích letech zhruba 100 tisíc pracovníků.

„Dnes se momentálně dostáváme na hranice toho, jak využít ekonomický potenciál, který tady je. Voláme po tom, abychom měli lepší programy pro podporu mobility, vnitřní a vnější migrace. V opačném případě jde problém na úkor ekonomického výkonu státu,“ uvedl prezident českého Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar. Jenom v tuzemsku budou automobilky potřebovat 40 tisíc lidí.

Podívejte se na test nové Škody Kodiaq:


Autor:

Nejčtenější

Propuštění zaměstnanci Deutsche Bank se míjeli s krejčími obleků pro své šéfy

Krejčí Alex Riley, vlevo, a Ian Fielding-Calcutt nesou kufry mimo budovu...

Největší německá investiční banka Deutsche Bank zahájila ohlášenou restrukturalizaci, v rámci které propustí celkem 18...

Slovenský Volkswagen požádal zaměstnance, aby vrátili část odměn

Ilustrační snímek

Bývalí zaměstnanci slovenské divize německého Volkswagenu musí automobilce vrátit část odměn vyplacených za loňský rok....

První třídou s jízdenkou do druhé. Když je vlak plný, sedne si tam každý

Ilustrační snímek

Pokud cestujete s Českými drahami druhou třídou a vlak je přeplněný, může se stát, že vás průvodčí pustí si sednout,...

Vládě prošel daňový balíček, který zdraží cigarety, alkohol i topení

Místopředsedkyně vlády a ministryně financí Alena Schillerová ve Sněmovně při...

Daňový balíček, který zdraží například tvrdý alkohol, cigarety, ale i topení plynem, a víc zdaní i hazard, prošel ve...

Rozkazy od Pamely přímo do ucha. Tak se pracuje ve skladu Albertu

V distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové využívají technologii...

Po distribučním centru Albert v Březhradě u Hradce Králové se pohybují lidé se sluchátky s mikrofonem. Po skladu se...

Další z rubriky

Noví vlastníci ostravské hutě zavádějí změny, sníží výrobu o 20 procent

Nová huť společnosti Mittal Steel Ostrava

Ani požadovaných sto dnů, které si vyžádali na seznámení se s nově získaným podnikem, nepotřebovali manažeři...

Farmářské trhy pod lupou veterinářů: rok od roku závad ubývá

Letošní kontroly veterinárních inspektorů odhalili celkem 18 procent pochybení...

V teplém počasí rizika spojená se stánkovým prodejem masných či mléčných produktů výrazně rostou. Veterinární...

Tři čtenáři vyhráli v soutěži iDNES.cz sběratelskou eurobankovku s Gottem

Karel Gott na pamětní eurobankovce, která se začne prodávat v den jeho...

iDNES.cz vylosoval trojici čtenářů, kteří správně odpověděli na otázku, kdy získal Karel Gott poprvé ocenění Zlatý...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz