O dráze údolím říčky Porubky se začalo mluvit už na konci 19. století. Muži z tamních obcí se jednak neměli jak dostat do práce do hutí a dolů v Moravské Ostravě, jednak se neměli jak dostat na neděli domů.
Dlouhé roky ale zůstalo jenom u úvah. Teprve po první světové válce dostala společnost Slezské zemské dráhy povolení ke stavbě drobné dráhy ze Svinova do Vřesiny s tím, že trať bude moci pokračovat až do Kyjovic.
V roce 1925 vyjely ze Svinova do Vřesiny první vlaky. Na dráze jezdily starší lokomotivy řady 310.9 a v prvním roce také vagony z druhé ruky. Teprve o rok později, kdy se trať prodloužila až do Kyjovic, Kopřivnická vagonka vyrobila několik nových vagonů.
Už tři roky po zprovoznění vznikl plán na elektrizaci dráhy v celé její délce. Pravá chvíle ale nadešla až po druhé světové válce. Tramvaje definitivně vystřídaly vlaky na konci roku 1948. V té době se také začala psát nejslavnější část historie kyjovické trati. Kousek od kolejí začalo vznikat vzorové socialistické sídliště Poruba. A jak jinak dopravovat materiál na staveniště, než po kolejích.
Z tratě odbočovaly dvě vlečky, jedna vedla přímo „vítězným obloukem“, druhá do areálu Bytostavu. Nákladní vlaky tahaly na stavbu stovky vagonů denně, rekord byl 230 vagonů během 24 hodin.
Význam tratě pod porubským sídlištěm ale časem klesal. V roce 1969 byl mezi Svinovem a smyčkou Vřesinská zastaven provoz osobních vlaků, o rok později také těch nákladních. Zbytek tratě zůstal zachován, současné koleje vedou víceméně ve stopě někdejší železnice.
Za dráhou údolím Porubky
Vlaky ze Svinova do Poruby nejezdí 50 let. I po tak dlouhé době se ale v tomto úseku dochovalo poměrně dost památek na železniční provoz. Začneme ve Svinově, kde stále stojí jeden ze dvou domů, které Slezské zemské dráhy postavily pro svoje zaměstnance.
Jen o kousek dál vám ukážeme také původní dvoukolejnou výtopnu, která dodnes stojí a stále slouží. Dnes už ovšem jako autoopravna. Podíváme se i na to, jak vypadá bývalá staniční budova v Porubě.
Stanice Poruba kdysi a dnes
Prošli jsme i trať, kterou dnes využívají tramvaje. Objevili jsme původní betonové mosty, nádražní budovy i historickou zastávku starou 95 let. Přestože dráhu vlastní Dopravní podnik Ostrava, stále se v jejím okolí dají nalézt hraniční kameny Slezských zemských drah.
Ukážeme vám také torzo originálního nákladního vagonu SZD, který od padesátých let 20. století slouží jako chata. Na dohled od původní tratě. Zkrátka i dnešní díl Zaniklých tratí je plný zajímavostí, rozhodně se podívejte na naše video.
Pomozte nám se Zaniklými tratěmiMáte doma fotografie nebo amatérské záběry zaniklých tratí z doby jejich provozu? Napište nám a podělte se o svoje poklady, rádi je s uvedením zdroje uveřejníme. Náš mail je: zanikletrate@idnes.cz Aktuálně sháníme podklady k těmto tratím:
|