Na co zírá mašinfíra: Svezeme vás Hurvínkem z Kroměříže až pod Chřiby

  • 3
Po čase se opět vydáváme do Hanáckých Atén, tedy do Kroměříže. Historickým Hurvínkem spolku Kroměřížská dráha vyrazíme po trati 305 do Zborovic. Vyjížďka po podzimní Hané nás zavede až na pod úbočí Chřibů.

Mapa trati 305 mezi Kroměříží a Zborovicemi

Kroměříž se napojila na železniční síť v prosinci 1880, kdy soukromá společnost Kroměřížská dráha zahájila provoz na trati do Hulína. Tam se napojila na koleje společnosti Severní dráha císaře Ferdinanda. 

Jak bylo obvyklé v té době, místní dráha se stavěla především kvůli lepší dopravě zboží od lokálních výrobců. V případě Kroměřížské dráhy to byly ve velké míře tamní cukrovary.

Ostatně cukrovar ve Zborovicích stál také za stavbou další, téměř 17 kilometrů dlouhé odbočky. Projekt byl bezesporu velmi dobře připravený, vždyť Kroměřížská dráha koncesi pro novou trať získala 4. srpna 1881 a už 23. října téhož roku se do Zborovic rozjely první nákladní vlaky. Osobní jen o týden později. 

Vlaky mezi Kroměříží a Zborovicemi jezdily většinou smíšené, není proto divu, že jízdní doba byla zhruba hodinová. Teprve zavedení motorových vozů cestování značně urychlilo.

Hulínské zhlaví stanice Kroměříž. Vpravo odbočuje trať 305 do Zborovic.

Kroměřížská dráha byla velmi brzy (v roce 1887) odkoupena Severní dráhou císaře Ferdinanda, po zestátnění této společnosti se v roce 1906 zborovická lokálka dostala do státních rukou. Nejprve pod správu rakouských státních drah kkStB, později ČSD. 

Svého času existovaly i plány na prodloužení tratě do sousedních  Morkovic, kde končila trať z Nezamyslic (Zaniklé tratě o této lokálce najdete zde). Přestože obě stanice od sebe dělilo pouhých pět kilometrů, koleje se nikdy nespojily.

Vlaky na kolejích

V současné době po trati jezdí pravidelné spoje ve dvouhodinovém taktu. V sezoně se k nim navíc připojuje i Hurvínek M131.1454 spolku Kroměřížská dráha, který vozí cestující jako za starých časů. A jednu takovou jízdu jsme na podzim absolvovali s kamerou. 

Hurvínkem z Kroměříže do Zborovic se můžete projet za tři a půl minuty:

Po kolejích podzimní Hanou

Naši cestu začínáme v Kroměříži, tady jsme naopak před několika lety končili jízdu z Tovačova (projeďte se zde). Už tehdy jsme Hanácké Atény, jak se městu přezdívá, chválili. Kam se tedy vydat?

Kam v Kroměříži

Hned vedle výpravní budovy můžeme v bývalém depu navštívit Muzeum Kroměřížské dráhy. A to je jenom začátek. Za prohlédnutí rozhodně stojí Arcibiskupský zámek s rozsáhlou Podzámeckou a nedalekou Květnou zahradou. Tento soubor je od roku 1998 zapsán na seznamu světového kulturního a přírodního dědictví UNESCO.

Kroměříž však nabízí také Arcidiecézní muzeum nebo expozici svého slavného rodáka, zpěváka Karla Kryla. Po předchozí objednávce je možné si prohlédnout i protiatomový kryt z doby studené války pod dnešní Knihovnou Kroměřížska. 

Náš Hurvínek vyráží z kroměřížského nádraží, na hulínském zhlaví však hlavní trať opouštíme a obloukem se stáčíme vpravo. Po chvíli přejíždíme ocelový most přes řeku Moravu. Přímo pod ním je přístaviště, odkud se můžete vydat na okružní plavbu do Kvasic.

Nedaleko od zastávky Kroměříž-Oskol se v létě můžete zchladit v rybníku Hráza. Pláže jsou tam travnaté, občerstvení také není daleko.

Pokud vystoupíte v zastávce Kotojedy, máte několik možností, kam vyrazit. Na dohled od trati je muzeum filmových legend, kde můžete potkat modely postav z těch největších holywoodských trháků. O něco dál, nad nedalekými Těšnovicemi, je vidět původní budova větrného mlýna. 

Trať 305 mezi Kroměříží a Zborovicemi se klikatí úrodným krajem na úbočí Chřibů

Pokud vás zajímá dávná historie, vystupte v Jarohněvicích. V lese jen pár metrů od nádraží archeologové odhalili mohylové pohřebiště z 9. století. Některé mohyly jsou patrné dodnes.

Turistické cíle podél tratě 305

Další zastávka, další větrný mlýn, tentokrát veřejnosti přístupný. Ze Šelešovic ujdete mezi úrodnými poli Hané jen pět a půl kilometru a dorazíte do Velkých Těšan. Tamní větrný mlýn německého typu je od roku 2014 zapsán na seznamu kulturních památek. 

To okolí Zdounek je zase rájem rozhleden. Zdeničku a Lebedov najdete nad nedalekými Těšánkami. Do Kostelan si budete muset přišlápnout zhruba sedm kilometrů, ke kamenné věži na hoře Brdu je to ještě o dva kilometry dál. Když ale budete mít štěstí, uvidíte nejenom okolní Chřiby, ale třeba i Malou Fatru a dokonce i Alpy. Navíc pod rozhlednou leží zbytky rozestavěné protektorátní dálnice.

Ze Zdounek vláček spolku Kroměřížská dráha svižně sviští ke konci dnešní jízdy, do Zborovic. V obci si můžete prohlédnout hned dva zámky, starý barokní a nový novogotický, postavený podle projektu známých vídeňských architektů Hellnera a Fellnera. Po domluvě je možné si budovu prohlédnout. Zajímavá stavba je také hrobka rodiny Friessů, někdejších majitelů zborovického panství. 

Na vlastí oči se můžete přesvědčit, že morkovická trať byla od té zborovické opravdu kousek. V Morkovicích-Slížanech pak můžete rovnou navštívit unikátní Košíkářské muzeum. Zborovická lokálka je na Hané poměrně raritou. Jiné místní dráhy v okolí zanikly nebo byly degradovány na vlečky, trať z Kroměříže do Zborovic ovšem vytrvala. A to je dobře.