Na co zírá mašinfíra: Lokálka na konci Orlických hor vás sveze i mezi bunkry

Seriál
Dnes vyjedeme na překrásnou údolní trať na samém konci Orlických hor. Leo Expressem vyrazíme z Dolní Lipky až pod Bukovou horu, do zastávky Mlýnický Dvůr. V praxi vám ukážeme, jak to vypadá, když trať leží na hranici dvou krajů, z nichž jeden si dopravu objedná a druhý ne.

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Dráha mezi Dolní Lipkou a Štíty je v současnosti součástí trati 024 z Ústí nad Orlicí. Historicky byla ale vždy samostatná. Vede na pomezí Orlických hor, Králického Sněžníku a Hanušovické vrchoviny.

Mapa tratě 024 z Dolní Lipky do Štítů

Trať si ze země vydupali zástupci města Králíky a okolních obcí. V roce 1873 sice dovedla Moravská pohraniční dráha do kraje železnici z Hanušovic (projeli jsme ji zde), nádraží však bylo od Králík vzdálené tři kilometry. To se tamním radním a podnikatelům samozřejmě nelíbilo.  

Řadu let se diskutovalo o tom, že by se lokálka měla postavit z Dolní Lipky také směrem na jih, nejlépe až do Hoštejna. Trasa údolím Březné se však ukázala jako velmi těžko realizovatelná. Králičtí také odmítli několik variant, které počítaly s vybudováním úzkokolejné dráhy o rozchodu 760 mm.

Motorová jednotka Alstom Lint čeká ve stanici Dolní Lipka na odjezd do zastávky Mlýnický Dvůr.

Nakonec bylo rozhodnuto o kompromisu, o vybudování normálněrozchodné trati z Dolní Lipky přes Králíky do Štítů s tím, že se časem dráha bude třeba moci prodloužit až do Hoštejna. Vlaky údolím mezi Křížovou a Bukovou horou poprvé projely na samém konci roku 1899, dráha dosáhla délky 16,6 kilometru. První světová válka ale definitivně ukončila myšlenky na její prodloužení.

Po železnici se přiváželo hlavně uhlí a další suroviny, vyváželo se dřevo, zemědělské produkty nebo kartáčnické zboží. Velký rozmach přišel ve druhé polovině 30. let 20. století, kdy se v kraji kolem Králík začalo budovat československé opevnění. 

Největší potíže měla trať odjakživa v zimě, musela se potýkat s velkými návějemi sněhu. Nebylo nijak výjimečné, že byla doprava na několik dnů zcela zastavena.

Motorový vůz M131.101 ve stanici Červená Voda, únor 1985

Po roce 2010 začala dráha mezi Dolní Lipkou a Štíty bojovat o přežití. Trať leží na území dvou krajů, Pardubického a Olomouckého, které začaly průběžně rušit svoje objednávky na pravidelnou osobní dopravu. Nejprve si neobjednali osobní vlaky pardubičtí, k čemuž se připojili olomoučtí. Teď zase vlaky jezdí na objednávku pardubických a olomoučtí vyčkávají. Údajně chybí poptávka, autobusy prý obsluhují okolní obce daleko efektivněji.

Vlaky z Dolní Lipky tak zajíždějí jen do Moravského Karlova, vybrané spoje ještě o něco dál, až do zastávky Mlýnický Dvůr. Přes hranici krajů, do čtyři kilometry vzdálených Štítů, se motorové jednotky Alstom Lint společnosti Leo Express, která dráhu v současné době obsluhuje, nepodívají.  

Trať mezi Dolní Lipkou a Mlýnickým dvorem můžete projet za tři a půl minuty: 

Na co zírá mašinfíra

Sledovat další díly na iDNES.tv

Pod dohledem pevností a rozhleden

Turistické cíle podél tratě 024

Kraj kolem Králík je známý především linií pevností a řopíků předválečného československého opevnění. Ze stanice Dolní Lipka, kde naše cesta začíná, můžete po šesti a půl kilometrech dojít k dělostřelecké tvrzi Bouda. O několik set metrů méně je to k pěchotnímu srubu K–S 25 Na Sedle.

Naše cesta pokračuje směrem na Králíky. Míjíme odbočku trati do Hanušovic a poprvé projíždíme skrz betonovou linii. Ze zastávky Králíky zastávka je to k pěchotnímu srubu K-S 14 U Cihelny necelé dva kilometry.  Pokud preferujete objekty lehkého opevnění, můžete navštívit i obnovený objekt lehkého opevnění XXXV/111/A-160Z, známý jako Králický řopík.

Cestou byste neměli vynechat Vojenské muzeum Králíky. V expozici najdete ukázky pěchotních zbraní, polních a protiletadlových děl, pěchotní a dělostřelecké munice, výstroje vojáků, ochranných prostředků proti bojovým a otravným látkám. 

Náš vlak pokračuje do stanice Králíky, která leží na okraji tohoto historického města, které se v roce 1990 stalo památkovou zónou. Čeká na vás třeba městské muzeum nebo Východočeský památník celnictví. 

Vystoupat byste měli také k místní dominantě, ke klášteru na Hoře Matky Boží. Objeví se před vámi nejen nádherný výhled na Orlické hory a masiv Králického Sněžníku, ale dozvíte se také něco o naší pohnuté historii. V klášteře byli v roce 1950 internováni kněží v rámci akce K. Areál byl tehdy obehnán ostnatým drátem a poslední kněží byli propuštěni na svobodu až v roce 1965. Tuto kapitolu našich dějin připomíná Památník obětem internace.

Kostel u Králík, který nechal postavit Tobiáš Jan Becker

No a pak jsou tu samozřejmě opět pevnosti. Dělostřelecká tvrz Hůrka je z nádraží zhruba 1,5 kilometru, dělostřelecká pozorovatelna Utržený jednou tolik.

Mezi zastávkou Dolní Orlice a stanicí Červená voda opět projíždíme mezi bunkry, tentokrát linií lehkého opevnění. Zdatní turisté mohou z Červené vody dojít k rozhledně na Suchém vrchu. Na první pohled se může cesta po modré značce zdát jako krátká, měří jen šest kilometrů, dejte si však pozor na výškový profil. Na cestě totiž musíte vystoupat o více než 450 metrů výš. 

Kvůli rozhledně na Křížové hoře z roku 2007 vznikla na trati speciální zastávka, Červená Voda-Pod rozhlednou. Dvacet pět metrů vysokou betonovou stavbu máte z nástupiště jako na dlani. Po žluté turistické značce je to jen kilometr a půl.

Kvůli rozhledně na Křížové hoře z roku 2007 vznikla i speciální vlaková zastávka Červená Voda-Pod rozhlednou.

Další zastávkou je Moravský Karlov, právě tady většina spojů Leo Expressu obvykle končí. My ovšem pokračujeme ještě o kus dál. Přes Bílou Vodu do zastávky Mlýnický Dvůr. Koleje tam vedou jen pár set metrů od Ski areálu Buková hora.

Lanovka na Bukovou horu funguje v ideálním případě jak v zimě pro lyžaře, tak v létě pro cyklisty a turisty. Z vrcholové stanice můžete sejít do dalšího lyžařského střediska, do Čenkovic, nebo dojít do Červenovodského sedla (3 km po zelené značce) a prohlédnout si tam například Jubilejní památník knížete Jana II. z Lichtenštejna.

Zastávka Mlýnický Dvůr leží v Pardubickém kraji, další 4 kilometry až do koncové stancie Štíty však leží v kraji Olomouckém. Protože se kraje nedomluvily na společném financování, končí osobní vlaky zcela nesmyslně už v Mlýnickém Dvoře.

Pokud by Olomoucký kraj pustil osobní vlaky na svoje území, čekaly by nás ještě dvě stanice, Heroltice a Štíty. Poslední čtyři kilometry tratě 024 tak cestující vítají jen při příležitostných nostalgických jízdách.

Údolí na konci Orlických hor si vaši návštěvu určitě zaslouží. Podívat se tam můžete nejenom v létě, ale i v zimě. Nejen za betonovými pevnostmi, ale hlavně za překrásnou přírodou. 

Autor:
  • Nejčtenější

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Světové legendy lenošení. Seznamte se s nejkrásnějšími termály světa

16. března 2024

Po celém světě bychom napočítali přes šest tisícovek termálních pramenů, ale koupat se dá jen v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kapverdy jsou perla uprostřed Atlantiku. Bílé pláže, ferraty i život pod sopkami

11. března 2024

Premium Sopečné peklo, zelený ráj a tisíce lidí v dírách v zemi. Kapverdské ostrovy nabízejí rozmanité...

Až tři metry sněhu. Rakouská střediska, kde si prodloužíte lyžařskou sezonu

14. března 2024

Letošní zimní sezona v Alpách pokračuje. A to bez ohledu na teploty, které v posledním měsíci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství přehrad: Slapy jsou ikonou našich vodních děl

17. března 2024

Seriál Tajemství přehrad nás dnes zavede k jednomu z nejznámějších vodních děl u nás, na Slapy. Třetí...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

OBRAZEM: Kde se natáčí Survivor. Ostrov Hispaniola je rájem i peklem

19. března 2024

Nejnovější série reality show Survivor Česko & Slovensko se natáčí v Dominikánské republice na...

Amsterdam v boji proti zlým turistům přitvrzuje a nasadil kvíz

18. března 2024  17:22

Amsterdam v průběhu let vyzkoušel různé způsoby, jak potlačit nepříjemný cestovní ruch, od...

Pozoruhodné botanické zahrady světa zrcadlí džungle, pouště i velehory

18. března 2024

Byť jde primárně o respektované badatelské instituce, návštěva jejich areálů suchopárná rozhodně...

Svezte se nostalgickými a zážitkovými vlaky, máme jejich soupis

1. října 2021,  aktualizováno  17.3 19:21

Aktualizujeme Máte rádi vlaky a chcete zažít něco extra? Vyzkoušejte mimořádné nostalgické a zážitkové jízdy. Po...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...