Muzea vonící párou: Mladějov je rájem pro milovníky parních lokomotiv

  • 2
Čtrnáctý díl seriálu Muzea vonící párou nás zavede do Mladějova na Moravě. Bývalý areál lupkových dolů a šamotky láká především na 11 kilometrů dlouhou úzkokolejku s parním provozem. Potkáte tam lokomotivy, které na stejných kolejích jezdí už 100 let.

Už v 17. století se v lesích nad Mladějovem těžilo nekvalitní uhlí a později také lupek, tedy žáruvzdorný jíl. Surovina se k normálněrozchodné železnici, která vedla pod hřebečským hřebenem, dostávala nejprve koňskými povozy, časem také visutou lanovkou.

S rozvojem dolů ovšem stávající doprava přestala vyhovovat. Na sklonku první světové války vznikl projekt propojení šamotky v Mladějově s doly na Hřebči úzkorozchodnou železnicí o rozchodu 600 mm. Stavba začala směrem od Hřebče a provoz na části trati byl zahájen již v roce 1919. První vlaky s uhlím a lupkem dorazily do Mladějova v roce 1920.

Největším lákadlem mladějovského muzea jsou bezesporu parní lokomotivy. Na snímku Krauss-Linz 1518 z roku 1929.

Sklon na některých úsecích tratě dosahuje úctyhodných 32 promile a poloměr oblouků je velmi malý, není proto divu, že na trať vyjížděly speciálně upravené lokomotivy. Musely být silné, aby zvládly přepravovat těžké náklady, ale dostatečně malé, aby na trati nevykolejily.

Firma Krauss z Lince zkonstruovala pro mladějovskou dráhu několik speciálních strojů, šlo o trojspřežní lokomotivy s jednonápravovým podpůrným tendrem. Konstrukci těchto lokomotiv můžeme přirovnat k současným kloubovým tramvajím, ohebný kloub je v tomto případě přímo v kabině strojvedoucího.

Lokomotivy Krauss-Linz 7485 a 1518 sloužily v Mladějově v pravidelném provozu až do konce těžby v roce 1991. Nevystrnadily je ani rumunské faury, které podnik zakoupil v 70. letech 20. století.

Rumunské lokomotivy Faur parním lokomotivám v Mladějově jen vypomáhaly.

Z ostrého rovnou do muzeálního provozu

Průmyslové muzeum Mladějov na Moravě

Otevírací doba muzea:
květen – září denně kromě pondělí: 8:00 – 16:00

Jízdy úzkokolejky: v červenci a srpnu každou sobotu, červen a září v předem ohlášených termínech

Vstupné:
dospělí 120 Kč
senioři a studenti 100 Kč
děti 6 – 15 let 60 Kč
(s jízdenkou úzkokolejky sleva)

Jízdné:
Mladějov – Hřebeč doly
dospělí 360 Kč
děti 6 – 15 let 130 Kč

Na místě funguje občerstvení, prodej suvenýrů, půjčovna kostýmů a dětské hřiště.

www.mladejov.cz

Po roce 1991 areál dolů i šamotky postupně chátral. Zachránil ho spolek Muzeum průmyslových železnic (dnes provozuje trať ve Zbýšově u Brna), který v roce 1998 zahájil muzejní jízdy s původními parními lokomotivami.

Dnes v areálu koexistují spolky dva, Průmyslové muzeum Mladějov a Průmyslová dráha Mladějov, ovšem celý areál lupkových dolů a šamotky funguje jako jeden celek.

Největší lákadlo je bezesporu 11 kilometrů dlouhá dráha, po které vás parní, ale i motorové lokomotivy svezou až k někdejším lupkovým dolům na Hřebči. Na tuto dobrodružnou jízdu se můžete vypravit každou prázdninovou sobotu. Mimoto se jízdy pořádají také vybrané soboty v červnu a v září. Letos máte ještě šanci, sezona 2023 končí na mladějovské dráze 30. září Dnem železnice.

Od 1. května do konce září je pak každý den kromě pondělí otevřeno také Průmyslové muzeum. Najdete v něm expozice zemědělské techniky, traktorů a buldozerů, nákladních automobilů a československých motocyklů. Budete se moci dokonce svézt historickým autobusem Praga RND a samozřejmě se dozvíte řadu detailů o samotném dolování na Hřebči. Pokud v pokladně předložíte jízdenku z úzkokolejky, dostanete slevu na vstupném.

Lokomotiva Krauss-Linz 1518 z roku 1929 ve stanici Nová Ves u Kunčiny

V Průmyslovém muzeu Mladějov najdete kromě lokomotiv také historický autobus Praga RND z roku 1946.

V areálu muzea je v otevírací době otevřena restaurace s domácí kuchyní a prodají vám i řadu suvenýrů. Pro děti mají v Mladějově nachystané hřiště, maketu štoly a zábavnou hru za pokladem.

O zábavu máte v Mladějově na Moravě postaráno na celý den. A máme pro vás jeden tip! Když si přivstanete a dorazíte v sobotu před osmou ranní, uvidíte, jak se taková parní mašinka připravuje k provozu.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz