Diskuse k článku

VELKÝ TEST ELEKTROKOL: Špatné už nekoupíte, jsou jen dobrá a výborná

Redakce iDNES.cz testovala spolu s cyklistickým magazínem Elektrokola a servisem a prodejcem ekolo.cz vzorek elektrokol dostupných v roce 2018 na domácím trhu. Stále oblíbenější elektrokola lákají na zážitek z jízdy v terénu i na silnici, cyklistu přitom bez práce neodvezou. Které z těch letošních je nejlepší?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

P11e17t24r 91Č75e48r25v71e93n32ý 3896229567219

Ještě k té anketě, pro koho jsou elektrokola určena. Ono je dost zásadní vědět odkud jste a zda na kole vůbec jezdíte. Např. v Hradci Králové se na kole jezdí hodně, je to alternativa k MHD. Kopce tam nemají, takže elektrokolo zdraví jedinci skutečně nepotřebují. V Praze na kolech do práce jezdí málokdo, spíš za sportem. Takže elektrokolo opět nepotřebují i když jsou tam velké kopce na obou stranách řeky, takže v letním parnu by se šiklo. Pokud ale bydlíte někde v podhůří vysokých hor, tak elektrokolo určitě velmi oceníte. Stejně tak např. v Posázaví od Sázavy dál.Táhlá několikakilometrová stoupání jsou pěkný opruz. Zvlášť když po nich následuje rychlý sešup a hned další podobný kopec...;-)

0/0
3.8.2018 1:45

W76a72l77t52e87r 22D39i65v21i28š 6347922272242

Je to tady hodně zajímavá diskuse.

Sám jsem kolo před lety uložil do sklepa po jedné sezóně a pak už nějak nebyla chuť ho vytahovat. Ne proto, že bych byl líný, dělám turistiku po svých, zejména po kopcích, ročně tak dva až tři tisíce km, jak je chuť a čas, rád si dám třeba padesátku v Krkonoších nebo několikadenní trek po Šumavě, to je jedno. A právě ty hory jsou ten problém. Turistika (pěší i cyklo) v rovině mne zoufale nebaví, miluju hory. Jenže z kola jsem byl pokaždé hlavně udřený, nakonec jsem si výlet málokdy užil. O ekole v poslední době začínám dost uvažovat, protože by to vyřešilo mou nenávist jezdit na kole dlouhá stoupání (zatímco pěšky naopak stoupání miluju a čím strmější, tím lepší).

Vlastně bych se s ekolem mohl vrátit na trasy, která při pěší turistice vynechávám. Když jdu pěšky, preferuju lesní pěšiny, strmé úseky, místa, kde ani moc jiné turisty nepotkávám (natož cyklisty, maximálně občas šílence, který skáče po kořenech s očima vypoulenýma; ale co, vyhnu se a neřeším). S ekolem bych si znovu projel sjízdné úseky, podíval bych se i tam, kde by mne to pěšky tolik nebavilo.

Moc nechápu ty výkřiky, že ekolo je podvod. Proč? Je to alternativa. Sám třeba nechápu lidi na Špičáku u Železné rudy, kteří se vyvezou lanovkou s kolem na vrchol a pak to jen sjedou. Nerozumím jim, přijde mi to divné, sám bych si to neužil, ale pokud si to užijí oni, je to v pořádku, mají tam celý areál, tak ať se jim to líbí. Prostě to, že nerozumím jinému využití, neznamená, že to je něco špatného. Ať si to každý užije, jak sám uzná za vhodné. Je jediné pravidlo - být ohleduplný k ostatním. Nic jiného nemám potřebu řešit. A je jedno, jestli ten hulvát jede sjezd, je to rodinka, co se roztáhne po celé silnici pěšky či na kolech, pejskař, co má psa na volno nebo na dlouhém vodítku, které se plete ostatním pod nohy. Nejde o aktivitu, kterou ti lidé dělají, jde o hulvátství, kdy omezují či přímo ohrožují ostatní. A to je prostě v hlavách těch lidí, ne v tom, jak se pohybují.

+6/0
29.7.2018 13:35
Foto

V22l21a35d91a 52V27a43n21e32k 9173406694948

Mne baví zvláště ty příspěvky,kdy se někdo cítí oprávněn posuzovat co je jízda na kole,a kdo je tedy ten " pravý cyklista"....;-D

0/0
31.7.2018 11:18

P10e93t97r 12Č78e90r91v94e80n42ý 3846149877599

Elektrokolo na nezpevněné cesty je super. Mám elektropohon v předním kole. Neříkám, že je to ideál, ale v kombinaci s vlastním pohonem na zadním kole je to stroj, který mě vytáhne z lecjaké šlamastiky. Tam kde jiní sesedají, já jedu. Navíc je ten motor bezúdržbový - na rozdíl od všech středových pohonů, které je potřeba čas od času rozebrat a promazat!;-) Na druhou stanu ale pochybuji, že by se na elektrokole dala zdolávat strmá horská úbočí. To tedy opravdu ne:-P

0/0
3.8.2018 1:32

J82a81r30o74s61l36a14v 45S11t79u72c78h45l87í69k 7426178562876

Nejvíc se mě líbil úvod článku kde autor píše, že tato kola nepatří na veřejnou komunikaci. Na ježdění po obývaku mepotřebuji kolo žádné. Kol jsem už v životě mě dost a pořád na něm jezdím. Aě už nebudu moci, tak začnu chodit pěška a zadarmo MHD

+2/0
26.7.2018 20:00

P28e40t62r 42B36á42č96a 8455806375165

To nekoupim, protoze podobne kram si rozhodne nekoupim nikdy.

0/−3
24.7.2018 20:50
Foto

V47l41a69d45a 22V45a70n79e36k 9343926294318

Začni šetřit...a třeba jednou..;-D

0/0
24.7.2018 20:54

J29o66s90e31f 59P86o33l54á65š73e35k 5275557489326

nadpis zavádějící, přesněji lžívý, správně by tam měl být dodatek v závorce - z těch co jsme testovali

a testovali kola od čtyřiceti tisíc výše, z těch lacinějších je špatných dost a dost

+2/0
24.7.2018 8:02

J38i79ř98í 96K96l69e20j37n66a 2987278886157

nuda, ne;-D

0/0
22.7.2018 17:41

M82a63r67t95i21n 94P51e15r81a20c22e36k 1708423214248

Kdo neskusil poriadny vyslap na e-bajku netusi co je drina. Ja som ebajk vyskusal raz a hned kupil..Focus Jump 2 pro a mozem.povedat ze je ti neskitocna polahoda..ale ked si che dat clovek do tela tak sa.dokaze uplne znicit. Je to o uplne inej kadencii slapania aj do kopca.

+3/0
22.7.2018 17:02

D23a95n88i17e89l 80P39a36n33e19k 6932611672720

Kdo nezkusil poradny vyslap bez e-biku nevi co je drina. Kdyz si kazdy kopec, kazdy brdek a hup musite vydupat za vlastni stejne tak drtit to proti vetru i kdyz uz nemuzete. ;-)

+4/0
23.7.2018 8:39

J41a54n14a 69M85e69r62o40p74e 7498669227269

No, když už to nejde, tak slezu a kopec vytlačím. Na e-biku můžu jet výrazně déle než na normálním kole, kde slézám po pár desítkách, na méně prudkém po pár stovkách metrů. Ale můj poslední zážitek je z výletu na Praděd, kde chlapa napadlo, že si půjčíme e-kola a než jsme dojeli na Hvězdu, tak už jsem měla baterku tak na 80% jenom tím, jak jsem si ji různě zkoušela (celkem jsme jeli 77,5 km, nikoli jen nahoru a dolů). Takže vlastně pro mě první opravdu velký kopec, z něhož jsem vyšlápla větší část.

0/0
30.7.2018 23:29

M53a37r64t85i54n 95B40a77ž90a36n18t 8756552395573

Tak dřina nebo polahoda? A jakou kadencii máte do kopce? Zničit na e-kole?? S asistencí?? To asi nebude kolem :-P

+2/−2
23.7.2018 12:16

M12a58r37t77i73n 37P15e52r49a11c78e80k 1488733394758

No by ste sa cudoval. Ale tazko to vysvetlovat niekomu, kdo na ebajku nejazil.Tiez som mal tento isty nazor. Kym som neskusil. Je to uplne ina kadencia sliapania ako pri normalnom bajku. A o tom nieco viem, rocne najazdim na 3 normalnych (cestak, hard a fatbike)8000km.Toto je vyborne doplnenie a zmena. Hlvne ked sa nechce alebo sa citite unaveno.

+1/0
23.7.2018 13:54

M90a46r52t73i50n 77B23a62ž83a75n46t 8326772575393

A jakou kadencí teda šlapete?

+1/−1
23.7.2018 14:19

R38o66m13a12n 96Š75i38m16ů72n14e36k 4849148151

Ratatatatatata

+2/0
26.7.2018 10:17

M32a11r11t10i89n 64B11a15ž60a44n49t 8746602415513

A někdy i víc. Podle baterie :-D

0/0
11.8.2018 13:34

J58a57n 22S21t44o75d77o51l96a 7101690273410

Tomu nerozumím. Když jedu jen na svůj pohon, tak si kadenci upravím přehazováním. Na e-kole se šlape úplně stejně, jen to do kopce jede rychleji (při stejném šlapání). Nic než rozdíl v rychlosti při jízdě do kopce tam nemůže být. Leda že si e-kole nenabíjíš, ta ktěch deset kilo navíc je do kopce znát :-)

+1/0
30.7.2018 13:58

J26a88n45a 71M89e60r82o75p55e 7668769527779

skoro 80 km s výšlapem na Praděd a bez nabíjení (nejdřív jsem stanici přehlídla a pak už jsme řekli, že to je z kopce a nebudeme se zdržovat) - ano, dá se zničit se i na e-kole.

+1/0
30.7.2018 23:38

J92a26n 38S51p65u34r79e58k 7606927913180

Moc nerozumím těm řečem asi ortodoxních cyklistů, kteří tady melou něco o lenosti majitelů elektrokol a že kolo je o tom, že si to dotyčný takříkajíc odmaká.

Osobně s fyzičkou nemám problém, na kole si klidně dám 100 km, aniž bych druhý den potřeboval nemocenskou, běhám a stejně po elektrokole pokukuju. Proč? Protože i mně poté umožní zdolat delší trasu, motor klidně můžu vypnout, když si chci máknout a nebo naopak zapnout, když se chci kochat. Navíc pak kolo může daleko lépe sloužit jako dopravní prostředek, když jedu například do práce a nechci se tam sprchovat.

Zkrátka, zachovává vlastnosti klasického kola a přidává nové možnosti. Tak proč se proti tomu vymezovat?

+14/0
22.7.2018 14:41

A35l63e34n11a 41V82e57s48e21l68á 3883531885908

Tak úplně vlastnosti nezachovává - přidává pořádných pár kilo. Takže když motor vypnete, tak si teda opravdu máknete.

Podle mě mít elektrokolo jako jediné kolo s tím, že přece můžu motor vypnout a pak se to bude chovat jako klasické, nedává moc smysl. Mít dvě - elektro třeba na dojíždění do práce nebo vůbec dopravní a klasiku na sport či turistiku, to jo, tomu bych rozuměla.

+5/−1
22.7.2018 14:48

J84a84n 83S81p14u43r27e27k 7466367843720

Těch pár (cca 8?) kilo není zase taková hrůza. Přinejhorším se dá přidat malá asistence, aby se váha navíc vykompenzovala. Jako děcko jsem jezdíval na tátově arabovi, který vážil snad 20 kilo, bez přehazovačky a to byla teprve posilovna ;-D

Případně vidím jako potenciální díru na trhu kola s vyměnitelným pedálovým modulem - podle toho jak chci zrovna jet, dám buď modul s motorem nebo klasiku a sundám baterku.

+3/0
22.7.2018 15:10

A30l20e65n48a 33V79e19s18e65l59á 3513911975288

Ale jo, já mám zas specielní typ kola - a to má i bez motoru pětadvacet. A protože jsem především cykloturistka, s nákladem mívá často i k půl metráku.

Nicméně u běžného treku či horáku je osm kilo často víc než dvě třetiny jeho hmotnosti a to už - pokud směřujete ke sportovnímu využití - dost poznáte (při turistice až tak moc ne).

Ono by to asi technicky šlo udělat to "obojživelné" kolo. Otázka je, zda by to nebylo dražší, než mít ta kola dvě.

0/0
22.7.2018 15:37

J64a83n 88S48p37u46r65e79k 7496967543260

Ze začátku by to asi úplná lidovka nebyla, ale časem by ceny klesly na rozumnou úroveň. Si vezměte za jaký nesmysl se ještě před pár lety elektrokola prodávala a za kolik je seženete dnes.

Otázka je, jestli by byla zrovna po tomhle poptávka.

+1/0
22.7.2018 15:48

A74l73e70n98a 77V60e80s30e26l18á 3243411585798

No, rozumná úroveň... kvalitní kolo není zrovna levná záležitost. Takže ta elektrokola, co dnes seženete za rozumnou cenu, jsou obvykle postavena na dost šíleném základu. Kdybyste tomu sundal motor, už si na tom použitelně nezajezdíte.

+3/−1
22.7.2018 15:54

J87i39ř49í 91T86o65m27e30š 5542780893102

Když tam nastavíte tu nejmenší přípomoc, tak je to zhruba jak na normálním kole, úplně bez přípomoci se na tom jet nedá.

+2/0
26.7.2018 11:24

J69a14n33a 32M65e49r73o59p18e 7208399157789

Na rovných úsecích přípomoc spíše zdržuje (aspoň co jsem jela, mi přišlo, že mě více brzdila).

0/0
30.7.2018 23:31

P30e75t88r 13Č33e34r18v59e97n96ý 3736929837799

Mě teda přípomoc nebrzdí. Ta spíš ten motor má nějaký valivý odpor. Tak jako tak. Ale v mém případě to moc znát není.

0/0
3.8.2018 1:55

J33i71ř94í 83K70l38e73j37n57a 2637758436647

Přesně, můžete nastavit asistenci jakou chcete, můžete pak dokonce předjet motor a tím asistenci vypnout a nebo se jen vézt. Není to špatné, to elektrokolo.

Kdo si toto neuvědomí-;-D tak tu píše nesmysly.

+1/0
22.7.2018 17:46

A32l48e50n82a 59V28e25s96e61l93á 3943451285908

Ne, "jen se vézt" nemůžete. Pokud ano, už to není elektrokolo. (Přinejmenším ne legální.)

Ale souhlas - není to špatná věc. Mně se - přinejmenším zatím - k ničemu nehodí, ale spoustě lidí jistě ano.

0/0
23.7.2018 8:17

M12a95r21t48i52n 41B77a78ž75a47n80t 8656762305663

A ty e-kola které se ovládají rukojetí jsou co???

0/0
23.7.2018 12:18

A98l54e48n10a 85V67e76s47e77l57á 3953311855388

Nelegální elektorskůtry.

0/0
23.7.2018 15:03

M36a76r91t67i42n 61B87a14ž32a97n64t 8886832665833

Stále se to prodává jako elektrokolo, ne v kategorii elektroskůtr. Některé jezdí i 50 km/h a pořád je to elektrokolo. A musíte na něm šlapat? Teď pozor.... Ne, nemusíte.

0/0
23.7.2018 15:08

A15l38e61n26a 51V23e92s18e76l51á 3533341475258

No, proto píšu to slovo NELEGÁLNÍ.

Z hlediska legislativy to není elektrokolo. Že se to zatím nijak moc nehlídá, je samozřejmě pravda.

0/0
23.7.2018 15:16

M27a66r12t50i12n 82B78a47ž13a88n25t 8436102895593

Ok, tak a teď otázka. Jsou elektrokola na kterých se nemusí šlapat?

0/0
23.7.2018 15:18

A26l28e82n70a 18V26e41s53e17l92á 3293581345478

Já nevím, jestli jste postřehl tu návaznost... reagovala jsem na nadšence elektrokol, jak si může vybrat, jak moc velkou chce asistenci anebo dokonce se může jen vézt...

Pokud se může jen vézt není to z hlediska legislativy (ani z pohledu tohoto článku elektrokolo). Mělo by to mít techničkák, espézetku, jezdec příslušný řidičák, povinnou helmu atd.

Jestli se ptáte na realitu tak jistě - šedivá je teorie a zelený strom života. Koupit se dá leccos, prodejce se samozřejmě jistí tím, že v průvodních papírech upozorní, že kolo nesplňuje zákonné podmínky a nesmíte s tím na pozemní komunikace...

No a majitel s tím samozřejmě na pozemní komunikace jezdí...

(Ale uvádět to, že se lze jen vézt, jako výhodu elektrokola už není seriózní; to už můžete uvádět jako výhodu zbrojáku, že nemusíte chodit do práce a lze si brát peníze od lidí jinak...)

+1/0
23.7.2018 15:26

M43a94r46t69i47n 29B56a62ž15a14n29t 8806262235273

Neustále jsem tu přesvědčován, že se na elektrokole musí šlapat, jinak nejede. Konečně někdo, kdo přizná, že se opravdu na některých nemusí.

0/−2
23.7.2018 15:49

A25l61e63n75a 89V92e79s45e17l16á 3703191735828

No, elektroKOLO opravdu bez šlapání nejede. Pokud jede, není to kolo, ale motorové vozidlo.

To, že to někdo prodal pod označením "kolo", na tom nic nemění.

+1/0
23.7.2018 15:53

M91a76r45t45i52n 65B28a77ž24a52n36t 8536212985123

https://www.akumo.cz/bez-nutnosti-slapani

tak co to je? elektrokolo co není elektrokolo, nebo co je elektrokolo a co není elektrokolo. Elektrokolo=elektrokolo a 1=1.

0/−1
23.7.2018 16:11

A54l94e98n26a 90V53e26s39e64l54á 3123351875758

A co vám mám jako na to říct?

Nepřehlédněte laskavě upozornění, že si to zákazník musí extra vyžádat. A co vám dají podepsat za prohlášení, pokud si to vyžádáte, to fakt netuším.

0/0
23.7.2018 16:38

I60v73a46n64a 85N69o68v75a24k96o44v12a 2712352199642

staci to docist az do konce, nesmi se s tim jezdit po verejne komunikaci.

+1/0
29.7.2018 20:41

R89u90d34i 49G18a88š79p65a56r 3529379319423

Mám e-kolo přesně ze stejného důvodu jak píšete, ale upozorňuji, že to není jen těch 8-10 kilo navíc, ten elektromotor taky musíte přešlápnout, nicméně se to se zvýšeným úsilím dá zvládnout.

+1/0
22.7.2018 19:12

J19a63n 89S67p13u77r87e49k 7836527323860

Takže ten motor pak funguje jako generátor. Je to použito k nabití baterky? Jestli jo, bylo by to super - na rovinkách a z kopce by si dalo nějakou tu energii doplnit a schovat si ji do kopců.

0/−1
22.7.2018 19:28

A57l59e95n54a 65V43e60s49e72l30á 3623271985948

Existují i motory s rekuperací. Pravda, účinnost nic moc zatím.

0/0
22.7.2018 19:37
Foto

V94l26a93d37a 64V36a58n22e34k 9393416344828

Účinnost rekuperace je u elektrokol tak nízká,že se nevyplatí ! U auta s hmotností 1 tuny už ano..

0/0
22.7.2018 21:27

J84a35n22a 67M14e76r89o22p44e 7248319957129

No, když jsem vyšla tak půl cesty na Praděd, tak se baterka dobila natolik, že potom to ještě docela jelo. A cestou dolů opět, že závěrečné stoupání opět šlo hezky s pomocí.

0/0
30.7.2018 23:34
Foto

V63l11a79d91a 64V93a71n85e83k 9603846564928

Nevím jestli máte v kole rekuperaci,ale spíše si baterie po zatížení ' odpočinula" ;-) ...při velké zátěži se rychleji vybíjí...

0/0
31.7.2018 11:16

J20i62ř28í 27T70o70m79e18š 5482800683532

Když vypnete motor, tak pojedete jako na kole zn. Ural a teprve poznáte, co je dřina. Kdo nezkusil neví, možná z kopce, nebo pár metrů po rovině se to dá.

0/0
26.7.2018 10:46

L72a14d63i80s72l30a90v 72P62í56s66a57ř39í66k 9553501323986

Špůrku, s vaší fyzičkou byste mohl klidně jezdit na kole bez kol.

0/0
28.7.2018 16:49

A77l28e57n50a 57V71e51s72e43l23á 3563301935578

S cyklisticky zaměřenými kamarády se shodujeme v závěru, že jednou nás ta elektrokola čekají všechny, to ano. Nemládneme a svého koníčka bychom ani ve stáří opustit nechtěli. Ale pořád si myslím, že to "jednou" je ještě hodně daleko. (Je mi pětapadesát.)

Pro moje účely, můj styl cyklistiky mě zatím stále méně omezuje fyzička a kopce (byť občas podle hesla "není kopec, který bych nevytlačila") než by mě omezovala nutnost hlídat stav baterky a starat se o to, kde dobít. Na delších prázdninových cestách mám občas problém uhlídat nabitý mobil, natož se ještě starat o kolo...

+5/0
22.7.2018 11:53

Najdete na iDNES.cz