Tím, že si lyžaři koupené permanentky výhodně prodávají nebo jen vzájemně půjčují, rokytnický areál přichází ročně o značné částky. Vyjádřeno v číslech je to prý až sedm procent tržeb.
Švindlovali jste někdy se skipasem?
"Museli jsme k tomuto opatření sáhnout, i když ještě úplně nevíme, co to přinese. Počítáme i se stížnostmi nebo reklamacemi, lidé se u toho budou určitě rozčilovat, ale ten systém pokoutného přeprodávání a půjčování permanentek byl už moc rozjetý," uvedla za akciovou společnost Spartak Rokytnice Renata Žalská.
Tip na dovolenouVyberte si z pestré nabídky pobytů na horách na dovolena.iDNES.cz |
Nový systém řeší všechny časové jízdenky, včetně několikadenních skipasů. Lyžař si nejprve postaru koupí u pokladny permanentku. Když ji pak poprvé u turniketu označí, zařízení jej vyfotí. Fotku z prvního označení jízdenky a každého dalšího průchodu porovná na monitoru pracovník areálu. Když podoba nesouhlasí, lyžař se nedostane dál.
Vyfocení lyžaře nijak nezdrží a nezvětší fronty. "Turnikety nebyly levné, ale věříme, že se nám to brzy vrátí," doufá za areál Renata Žalská.
Turnikety třeba poznají, když někdo pojede na dětský lístek. "Dnes už ve středisku nejde jen o prodej mezi lyžaři, ale živí se tím i organizované skupiny. Od nového systému očekáváme, že nás bude chránit při přeprodeji jízdenek," domnívá se Petr Hynek, jednatel a právník společnosti, která provozuje lanovku na Černou horu v Janských Lázních.
Jízdenky byly nepřenosné i do této doby. Ze zákazu prodeje nebo půjčování si ale lyžaři podle informací areálů nic nedělali. Renata Žalská například s trpkým úsměvem vzpomíná, že jí lyžař nabídl permanentku k prodeji, i když šla v oficiální bundě areálu.
"Věděli o nařízení, ale neměli absolutně žádné zábrany," tvrdí Žalská.
Ustanovení bylo navíc velmi těžko vymahatelné, permanentky se v podstatě nesměly prodávat pouze na pozemku provozovatele střediska. Mnoho lyžařů se skipasy kupčilo na parkovištích. Nepomáhalo ani to, že na jízdenkách chyběl údaj s dobou platnosti permanentky.