Řecký ráj trpí pod návalem turistů z výletních lodí, Santorini chystá omezení

  14:21aktualizováno  14:21
Obrovské výletní lodě jsou pro někoho požehnáním, někomu přinášejí jen utrpení. K řeckému ostrovu Santorini jich každým rokem přijíždí čím dál víc a místní úřady se teď budou snažit jejich počet omezovat. Bez ohledu na to, že turisté výrazným způsobem plní místní pokladny.

Kromě výletních plaveb je Santorini přední destinací pro svatby a líbánky. | foto: Profimedia.cz

Od března do prosince téměř každý den vysypou výletní lodě na ostrově Santorini tisíce turistů, kteří zde pumpují peníze do místní ekonomiky prostřednictvím nákupů jídla, pití a výletů na severní část ostrova, kde sledují, jak slunce vklouzne do Egejského moře. Někteří místní úředníci však tvrdí, že už toho viděli dost. „Ostrov je nasycený, nezvládneme další turisty,“ prohlásil starosta Nikos Zorzos pro list The Wall Street Journal.

Od počátku příštího roku proto ostrov omezí počet příjezdů turistů výletními loděmi na osm tisíc denně a doufá, že tak sníží denní příliv turistů, kteří podle starosty představují příliš velkou zátěž pro infrastrukturu a dodávky. Rozhodnutí ovšem trápí provozovatele výletních plaveb a majitele podniků.

Ostrov Santorini vznikl po výbuchu sopky v roce 1613 před naším letopočtem a je jednou z nejoblíbenějších turistických destinací na světě a nejoblíbenější v Řecku. Ročně přiláká téměř dva miliony lidí a zhruba polovina z nich jsou turisté, kteří přijeli lodí a strávili na ostrově v průměru sedm hodin, uvádějí provozovatelé plaveb a místní úředníci. V nejrušnějších dnech v létě přijede na ostrov více než 10 tisíc návštěvníků denně.

Santorini ročně přiláká téměř dva miliony lidí a zhruba polovina z nich jsou...
Turisté z výletních lodí plní místní rozpočet ze 70 procent.

Davy lidí si však vybírají svoji daň, upozorňuje Zorzos. „Mnoho lidí závisí na výletních plavbách, ale něco musí obětovat,“ říká. „Elektrická síť a dodávky vody jsou na svých limitech. Množství odpadků se za pět let zdvojnásobilo. Pokud nedostaneme davy pod kontrolu, obrátí se to proti nám a zničí nás to.“

Podle nového systému, který začne platit příští rok, pokud bude chtít přijet ve stejnou dobu příliš mnoho výletních lodí, budou některé lodě požádány, aby připluly jiný den. Itineráře plaveb jsou však připravené dva roky předem a provozovatelé nemají v plánu omezit plavby nebo použít menší lodě, takže je otázkou, jak účinný tento systém bude. Problém zhoršuje také příjezd téměř čtyř tisíc turistů denně z jiných částí Řecka, kteří sem jezdí v rámci výletů na menších řeckých výletních lodí.

Obrovské lodě pro výletní plavby jsou příliš velké a nemohou zakotvit v malých přístavech ostrova. Kotví proto nedaleko přístavu Fira na východní straně Santorini a lidé připlouvají do přístavu menšími loděmi. Od přístavu se tvoří fronta ke staré lanovce. Ta je schopná přepravit do města, které leží na kopci 260 metrů nad mořem, 680 lidí za hodinu. Alternativní trasou jsou strmé schody, které mohou turisté vyjít pěšky, nebo se mohou nechat vyvézt oslem.

Ve Fiře pak čekají řady autobusů, které vozí návštěvníky po celém ostrově, avšak převážně do města Oia, 14 kilometrů na sever. Dlouhá řada autobusů pak projíždí úzkou ulicí s jedním jízdním pruhem a dopravní zácpa zde připomíná Manhattan ve špičce.

U Santorini kotví výletní lodě na moři a pasažéři se přepravují na ostrov...

Na Santorini kotví výletní lodě na moři a pasažéři se přepravují na pevninu pomocí člunů, tzv. tenderů.

Svaz provozovatelů výletních plaveb CLIA uvádí, že odvětví uznává potřebu zabránit přeplnění, aby se zachovala přitažlivost ostrova. Hodlá také respektovat limit pro denní příjezdy. Současně však dodává, že Santorini by toho měl učinit více ke zlepšení turistické infrastruktury. „Každý chce do Oiy, ale není to chyba odvětví výletních plaveb, že je zde jen jedna lanovka na tisíce lidí,“ upozorňuje zástupkyně CLIA Maria Deligianniová.

Úřad starosty se brání, že zvažoval další lanovku, náklady jsou však vysoké, povolení musí přijít od centrální vlády v Aténách a bude trvat roky, než se podaří dokončit potřebné studie o dopadu na životní prostředí.

Fotogalerie

Cestovní ruch se na celkovém hrubém domácím produktu Řecka podílí zhruba pětinou a Santorini zcela přeměnil.

Ostrov v roce 1956 zdevastovalo zemětřesení, které způsobilo odchod jeho obyvatel. Elektřina zde je od roku 1974 a první výletní lodě sem připluly v 80. letech minulého století.

Za posledních 15 let se počet obyvatel na ostrově podle odhadů více než zdvojnásobil na 25 tisíc. Přizpůsobil se tak rostoucímu počtu turistů. Kromě výletních plaveb je Santorini přední destinací pro svatby a líbánky. Vily a luxusní pokoje v Oia stojí za noc i více než osm tisíc amerických dolarů (178 tisíc korun).

„Každý turista z výletní lodě utratí denně zhruba 150 eur a závisí na nich kolem 70 procent obyvatel, od průvodců a řidičů autobusů po turistické obchody, restaurace a bary,“ říká prezident svazu maloobchodu na ostrově Nikos Nomikos. „Nechceme už další limity. Chceme, aby přijelo více lidí.“

Autoři: ,

Cesta do Chorvatska 2019

Plánujete letos cestu do Chorvatska autem? Zmapovali jsme pro vás cestu přes Slovinsko i Maďarsko. Mapa a popis trasy, poplatky, ceny pohonných hmot a rizikové úseky na jednom místě.

Nejčtenější

TEST ELEKTROKOL 2019: Rozdíly mezi značkami mizí, před koupí se projeďte

Celoodpružená horská kola: Merida eOne-Twenty M#rida

Redakce iDNES.cz spolu s cyklistickým magazínem Velo a prodejcem ekolo.cz opět testovala nejnovější modely elektrokol...

Špatné počasí zaskočí jen nepřipraveného turistu. Kde hledat předpovědi?

Žádná předpověď vám neřekne, jaké bude počasí za měsíc. Dobře připraveného...

Ať už vyrážíte na tramp do hor, dovolenou na plachetnici, nebo se chystáte splout řeku, měli byste si zjistit, co vás...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2019: Horská kola s pevným rámem

Horská kola s pevným rámem: Trek Powerfly 5 WSD

V kategorii horských kol s pevným rámem testovali jezdci 12 kousků různých značek: Apache Tuwan, Author Elevation,...

Chůze je návyková. Fetujete nemyšlení, říká milovník dlouhých pochodů

Dálkové pochody, to není jen fyzický výzva a zážitek. Přinášejí i jiný stav...

Po světě putuje pěšky, jeho cesty jsou tisíce kilometrů dlouhé. Na zádech přitom má co nejlehčí batoh. Jako vědec na to...

S dopravními policisty v Rakousku se bavte slušně, doporučují experti

Libor Budina z Autoklubu České republiky (vlevo) a Roman Budský z platformy...

S končícím červnem a začátkem letních prázdnin míří tisíce Čechů autem k moři. Nač se letos na zahraničních silnicích...

Další z rubriky

Síla slovinského venkova. Řeka lásky vám rozpumpuje srdce

Nádvoří hradu v Žužemberku

Slovinská řeka Krka setrvává ve stínu své stejnojmenné chorvatské družky. Přitom se nemá za co stydět. I její krasová...

Papežský palác v Avignonu studí prázdnotou, českou stopu připomíná Karel IV

Papežský palác v Avignonu

Zvenku ohromí velikostí a majestátností vysokých šedobílých zdí připomínající spíše pevnost než důstojné sídlo vůdců...

VIDEO: Hledání Českého moře. Dokonalý zážitek hledejte vysoko v horách

Spálený vrch a příliv

Ano, Česko moře nemá. Ale pozorovat na vrcholcích tuzemských hor počasí při inverzi teplot je stejně povznášející, jako...

Najdete na iDNES.cz