Čtvrtek 2. července 2020, svátek má Patricie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. července 2020 Patricie

Řecký ráj trpí pod návalem turistů z výletních lodí, Santorini chystá omezení

  14:21aktualizováno  14:21
Obrovské výletní lodě jsou pro někoho požehnáním, někomu přinášejí jen utrpení. K řeckému ostrovu Santorini jich každým rokem přijíždí čím dál víc a místní úřady se teď budou snažit jejich počet omezovat. Bez ohledu na to, že turisté výrazným způsobem plní místní pokladny.

Kromě výletních plaveb je Santorini přední destinací pro svatby a líbánky. | foto: Profimedia.cz

Od března do prosince téměř každý den vysypou výletní lodě na ostrově Santorini tisíce turistů, kteří zde pumpují peníze do místní ekonomiky prostřednictvím nákupů jídla, pití a výletů na severní část ostrova, kde sledují, jak slunce vklouzne do Egejského moře. Někteří místní úředníci však tvrdí, že už toho viděli dost. „Ostrov je nasycený, nezvládneme další turisty,“ prohlásil starosta Nikos Zorzos pro list The Wall Street Journal.

Od počátku příštího roku proto ostrov omezí počet příjezdů turistů výletními loděmi na osm tisíc denně a doufá, že tak sníží denní příliv turistů, kteří podle starosty představují příliš velkou zátěž pro infrastrukturu a dodávky. Rozhodnutí ovšem trápí provozovatele výletních plaveb a majitele podniků.

Ostrov Santorini vznikl po výbuchu sopky v roce 1613 před naším letopočtem a je jednou z nejoblíbenějších turistických destinací na světě a nejoblíbenější v Řecku. Ročně přiláká téměř dva miliony lidí a zhruba polovina z nich jsou turisté, kteří přijeli lodí a strávili na ostrově v průměru sedm hodin, uvádějí provozovatelé plaveb a místní úředníci. V nejrušnějších dnech v létě přijede na ostrov více než 10 tisíc návštěvníků denně.

Santorini ročně přiláká téměř dva miliony lidí a zhruba polovina z nich jsou...
Turisté z výletních lodí plní místní rozpočet ze 70 procent.

Davy lidí si však vybírají svoji daň, upozorňuje Zorzos. „Mnoho lidí závisí na výletních plavbách, ale něco musí obětovat,“ říká. „Elektrická síť a dodávky vody jsou na svých limitech. Množství odpadků se za pět let zdvojnásobilo. Pokud nedostaneme davy pod kontrolu, obrátí se to proti nám a zničí nás to.“

Podle nového systému, který začne platit příští rok, pokud bude chtít přijet ve stejnou dobu příliš mnoho výletních lodí, budou některé lodě požádány, aby připluly jiný den. Itineráře plaveb jsou však připravené dva roky předem a provozovatelé nemají v plánu omezit plavby nebo použít menší lodě, takže je otázkou, jak účinný tento systém bude. Problém zhoršuje také příjezd téměř čtyř tisíc turistů denně z jiných částí Řecka, kteří sem jezdí v rámci výletů na menších řeckých výletních lodí.

Obrovské lodě pro výletní plavby jsou příliš velké a nemohou zakotvit v malých přístavech ostrova. Kotví proto nedaleko přístavu Fira na východní straně Santorini a lidé připlouvají do přístavu menšími loděmi. Od přístavu se tvoří fronta ke staré lanovce. Ta je schopná přepravit do města, které leží na kopci 260 metrů nad mořem, 680 lidí za hodinu. Alternativní trasou jsou strmé schody, které mohou turisté vyjít pěšky, nebo se mohou nechat vyvézt oslem.

Ve Fiře pak čekají řady autobusů, které vozí návštěvníky po celém ostrově, avšak převážně do města Oia, 14 kilometrů na sever. Dlouhá řada autobusů pak projíždí úzkou ulicí s jedním jízdním pruhem a dopravní zácpa zde připomíná Manhattan ve špičce.

U Santorini kotví výletní lodě na moři a pasažéři se přepravují na ostrov...

Na Santorini kotví výletní lodě na moři a pasažéři se přepravují na pevninu pomocí člunů, tzv. tenderů.

Svaz provozovatelů výletních plaveb CLIA uvádí, že odvětví uznává potřebu zabránit přeplnění, aby se zachovala přitažlivost ostrova. Hodlá také respektovat limit pro denní příjezdy. Současně však dodává, že Santorini by toho měl učinit více ke zlepšení turistické infrastruktury. „Každý chce do Oiy, ale není to chyba odvětví výletních plaveb, že je zde jen jedna lanovka na tisíce lidí,“ upozorňuje zástupkyně CLIA Maria Deligianniová.

Úřad starosty se brání, že zvažoval další lanovku, náklady jsou však vysoké, povolení musí přijít od centrální vlády v Aténách a bude trvat roky, než se podaří dokončit potřebné studie o dopadu na životní prostředí.

Fotogalerie

Cestovní ruch se na celkovém hrubém domácím produktu Řecka podílí zhruba pětinou a Santorini zcela přeměnil.

Ostrov v roce 1956 zdevastovalo zemětřesení, které způsobilo odchod jeho obyvatel. Elektřina zde je od roku 1974 a první výletní lodě sem připluly v 80. letech minulého století.

Za posledních 15 let se počet obyvatel na ostrově podle odhadů více než zdvojnásobil na 25 tisíc. Přizpůsobil se tak rostoucímu počtu turistů. Kromě výletních plaveb je Santorini přední destinací pro svatby a líbánky. Vily a luxusní pokoje v Oia stojí za noc i více než osm tisíc amerických dolarů (178 tisíc korun).

„Každý turista z výletní lodě utratí denně zhruba 150 eur a závisí na nich kolem 70 procent obyvatel, od průvodců a řidičů autobusů po turistické obchody, restaurace a bary,“ říká prezident svazu maloobchodu na ostrově Nikos Nomikos. „Nechceme už další limity. Chceme, aby přijelo více lidí.“

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Smetanova vyhlídka u Vltavy je zavřená, majitel pozemku ji nechal oplotit

Turisté už se nepodívají na meandr řeky Vltavy ze známé Smetanovy vyhlídky na Benešovsku. Majitel ji nechal oplotit,...

Nová ferrata u Hluboké nad Vltavou vede těsně nad hladinou řeky

Plavbu člunem po Vltavě, adrenalin na ferratě vyznačené na skalách těsně nad řekou a pěší výlety na vyhlídková místa....

KVÍZ: Nejhezčí místa v Česku a Slovensku. Nejlepší čtenáři vyhráli knihu

V Česku a Slovensku najdete stovky míst, která rozhodně stojí za návštěvu. Někdy se vyplatí vyrazit během jediného dne...

Než půjdete pro elektrokolo. Dojezd neřešte, zaměřte se na pohodlí a typ kola

Jdete si pro své první elektrokolo? Značek je spousta a parametrů též. Je těžké se rychle a správně zorientovat....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tajemství přehrad: Největší nádrž v Jizerkách ukrývá tunel metra

Tajemství přehrad nás tentokrát zavede do Jizerských hor k největší tamní nádrži Josefův Důl. Je jednou z nejmladších...

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

  • Další z rubriky

Poslední svého druhu. Slovenské artikulární kostely jsou světovým klenotem

Protestantské chrámy z konce sedmnáctého a začátku osmnáctého století na Slovensku tvoří osobitý a v Evropě jedinečný...

Teď je správný čas. Takto opuštěná italská města už nespatříte

Historická centra světoznámých měst jen se zlomkem obvyklého množství návštěvníků, málo lidí u moře, žádné návaly u...

Mistři světa v jízdě vlakem. Švýcarské železnice jsou plné rekordů

Premium Tři pětiny Švýcarska zabírají hory, přesto jsou obyvatelé alpské země světovými šampiony v železničním cestování....

S tím dronem máme problém. Expedice Tatra kolem světa popisuje zatčení v Íránu

Dostat se do další země nám kvůli koronavirové pandemii trvalo tři měsíce. Konečně opouštíme Turecko a vjíždíme do...

Najdete na iDNES.cz