Moloch v Paříži se dá zkrotit

aktualizováno 
- Ať už cestujete letadlem do Paříže, abyste obdivovali památky francouzské metropole, nebo zde budete jen přestupovat, setkání s jedním z největších evropských letišť se nevyhnete. Řada turistů, a zvláště pak těch, kteří létají jen výjimečně či neovládají žádný cizí jazyk, mívá obavy, jak v takové zkoušce obstojí. Moloch, jehož útrobami projde ročně pětadvacet miliónů cestujících, na první pohled skutečně vzbuzuje respekt. Ale vyznat se tady dá. My vám poradíme jak.

Na první pohled to místo nahání respekt. Proudy lidí se valí obřími halami ze skla a betonu. Jejich cestu labyrintem chodeb lemují blikající terminály a všudypřítomné nápisy. Čas od času dav musí zpomalit - to když se souká úzkým průchodem bezpečnostní kontroly. Člověk žasne: Kde jsem se to vlastně ocitl? Odpověď: na pařížském letišti Charles de Gaulle, jednom z největších v Evropě.
Když někdo na letiště v Roissy, jak se předměstská část Paříže nazývá, zavítá poprvé, většinou mu jde hlava kolem. Ruch na této významné světové letecké křižovatce totiž odpovídá dvěma skutečnostem: jednak si letiště musí poradit s přívalem zahraničních turistů, kteří směřují do Francie - nejnavštěvovanější země světa, jednak ho zahlcují cestující, kteří využívají Paříž jako důležitého tranzitního uzlu a přestupují na další lety.
Přesto hlavu v tomto lidském a technickém babylonu ztrácet netřeba. Podívejme se blíže, jak to všechno vlastně funguje.
Přestože má Paříž dvě mezinárodní letiště, Charles de Gaulle a Orly, pro českého cestujícího připadá v úvahu prakticky jen to první a to ještě jen jeden jeho terminál označovaný jako CDG2. Ten je určen pro všechny lety společnosti Air France a pro krátké mezinárodní lety ostatních aerolinií - tedy i ČSA.
Samotný terminál CDG2 se až donedávna sestával ze čtyř hal ve tvaru betonových rohlíků obrácených navzájem k sobě a označených A, B, C a D. Od konce března k nim pak přibyla další s označením F, která se bude dále rozšiřovat. Hala F je od předchozích čtyř oddělena železniční stanicí, odkud odjíždějí příměstské vlaky RER či rychlovlaky TGV, a hotelem Sheraton vypínajícím se přímo nad nádražím.
Pokud přiletíte do Paříže a zde vaše cesta končí, je vše jednoduché. Ať se už ocitnete na kterémkoli terminálu, stačí směřovat k východu, projít celní a pasovou kontrolou a nezapomenout si vyzvednout zavazadla.
Pokud v Paříži přestupujete, budete se muset s největší pravděpodobností přemísťovat mezi budovami jednotlivých terminálů. Ale i to se dá zvládnout. Ukažme si to na příkladu.
Cestujete dejme tomu do Ameriky. Už v Praze vám na letišti vystaví palubní vstupenky pro oba lety - z Prahy do Paříže a z Paříže do New Yorku. Na první kartičce bude uvedeno, že letíte z PRG (Prahy) na CDG 2B. Jinými slovy přistanete na terminálu B. Na druhé kartičce je odlet stanoven z 2C. Je tedy třeba se přesunout z budovy B do haly C.
Přestup mezi jednotlivými terminály je značen výrazným znamením - modrým polem se dvěma bílými letadly uvnitř - společně s nápisem "Correspondance". Vedle jsou vyznačeny i terminály, k nimž přestup směřuje. V tuto chvíli stačí sledovat jen modrý terč - chodba vás zavede přímo k nástupišti letištních autobusů, které pravidelně pendlují mezi jednotlivými budovami (samozřejmě zdarma) v několikaminutových intervalech. Nastoupíte do autobusu a budete sledovat displej nad řidičovým místem, který označuje jednotlivé zastávky. Vystoupíte, až se na obrazovce objeví kód vašeho terminálu - například výše zmíněný terminál "C". Pokud byste opomněli vystoupit, nezoufejte. Autobus jezdí mezi budovami nepřetržitě, takže vystoupíte o "kolečko" později.
Jen pro představu: pokud vše půjde hladce, přestoupíte z jednoho terminálu na druhý hladce za patnáct minut. Pokud budete mít pochyby, v každé budově je informační přepážka (transfer desk), kde vám poradí nebo v případě neznalosti jazyka alespoň ukáží směr cesty.


JAK Z LETIŠTĚ: Taxi do centra Paříže stojí 200-300 franků, autobus Air France vás za pětačtyřicet minut vysadí u Vítězného oblouku, jiná linka jezdí každou hodinu na železniční nádraží Montparnasse, kde staví vlaky TGV. Do středu města se dá rovněž rychle a levně cestovat příměstským vlakem RER. Ten vás dopraví na Gare du Nord a Chatelet za přibližně pětatřicet minut. Vlaky vyjíždějí každých patnáct minut a jízdné je kolem čtyřiceti franků. Chcete-li cestovat luxusně, můžete si dopředu objednat limuzínu - s tou však cesta do cetra vyjde na 700-900 franků. Přímo u letiště je také stanice vlaků TGV, které odsud jezdí do Lyonu či Lille.

INFORMACE: Letištní informace je možno získat na pařížském telefonním čísle 01/48622280

Nově otevřený supermoderní terminál F

Nově otevřený terminál ještě zvětšil již tak obří letiště

Pohled na letiště CDG2 z ptačí perspektivy

Autor:

Nejčtenější

Znečištění jako v Pekingu, tvrdí o vzduchu na výletních lodích studie

Cestující čekají v portorickém přístavu na nalodění na plavidlo společnosti...

Chystáte se na výletní loď v naději, že strávíte dovolenou na čerstvém vzduchu, odpočinete si a prospějete svému...

Instagrameři nás otravují. Chceme plot, žádají obyvatelé ikonické ulice

Pařížská ulice Rue Crémieux

Obyvatelé malebné pařížské ulice Rue Crémieux už mají dost nadšenců sociální sítě Instagram, kteří kvůli zachycení té...

Komfort stranou. Třicet světových dobrodružství pro kované cestovatele

Svatý muž v indickém Váránasí

Benátky jsou romantické, pláže v Thajsku exotické a all-inclusive dovolenou na turecké riviéře vám budou sousedé...

Nenápadná výzva Perského zálivu. Nedostupný Bahrajn se otevírá světu

Amwaj Islands. Centrální marína

Za hranice všedních dnů. Tak zní otřepané klišé, které se ale pro výlet do Bahrajnu, malé ostrovní země v Perském...

Koridor měl před 100 lety spojit Československo s Jaderským mořem

Koridor měl před 100 lety spojit ČSR s Jadranem

Jedním z ambiciózních projektů v prvních měsících samostatného Československa byl koridor, který měl spojit státy...

Další z rubriky

Legendární slévárna kula srdce Jugoslávie. V Zastavě se vyráběly i zbraně

Krásná expozice je zaměřena výhradně na prezentaci zbrojovky.

Za jeden z nejviditelnějších symbolů hospodářství bývalé Jugoslávie platily osobní automobily značky Zastava, vyráběné...

Nenápadná výzva Perského zálivu. Nedostupný Bahrajn se otevírá světu

Amwaj Islands. Centrální marína

Za hranice všedních dnů. Tak zní otřepané klišé, které se ale pro výlet do Bahrajnu, malé ostrovní země v Perském...

Vnutili nám ho, změníme to. Cookovy ostrovy nechtějí "koloniální název"

Cookovy ostrovy

Cookovy ostrovy se chtějí zbavit svého názvu, který připomíná britského mořeplavce Jamese Cooka, jenž k tomuto...

Najdete na iDNES.cz