O novém posunu v kauze informoval Pavel Bratránek, který motocentrum na okraji Tábora u dálnice provozuje. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) počká podle mluvčího Jana Rýdla na správní lhůtu 60 dní, potom je připraveno pokračovat v přípravách stavby.
Spor se vleče roky. Vyvlastnění žádalo ŘSD, aby mohlo dostavět zhruba 400 metrů dálnice. Proti rozhodnutí krajského úřadu se nelze odvolat, majitelé motocentra, bratři Bratránkovi, se proto brání žalobou.
„Podali jsme žalobu se žádostí o odkladný účinek, v tuhle chvíli nám byl přiřknut a čekáme na rozhodnutí soudu. Soud odstranil odkladným účinkem pravomoc toho rozhodnutí (krajského úřadu),“ řekl Pavel Bratránek, který motocentrum provozuje od roku 2000.
Hotovo za pět měsíců
Podle ŘSD jde o předběžné opatření se správní lhůtou 60 dní. Silničáři tak počkají dva měsíce. „Potom jsme připraveni pokračovat v přípravě stavby. Výhled je, že pokud by se vyvlastnění dokončilo, do konce roku bychom mohli jezdit,“ řekl Rýdl.
V únoru uvedl, že když bude mít ŘSD pozemek a stavební povolení, potrvá stavba čtyři až pět měsíců.
Krajský úřad o tom, že stát vyvlastní pozemky motocentra pro stavbu dálnice D3 u Tábora rozhodl na začátku února. Majitelé by měli dostat za pozemek peníze podle znaleckého posudku.
Bratránkovi dlouhodobě označují vyvlastnění za nezákonné. Uvádějí, že stát jim zmařil investice, vydal nezákonné stavební povolení a teď odmítá platit škody.
ŘSD požádalo o vyvlastnění předloni. Vlastníkům pozemků navrhlo již dřív neúspěšně odškodnění. Návrh zaslalo jak Bratránkovým, jimž patří pozemky s motocentrem, tak firmám Milan Král a Taartrade. ŘSD dříve uvedlo, že navrhlo Bratránkovým odškodnění mezi deseti a 20 miliony korun. Pavel Bratránek to označil za lež.
Kauza vznikla kvůli chybám úřadů. Táborský stavební úřad totiž motocentrum v roce 2000 zkolaudoval jako stavbu trvalou, namísto dočasné, která by se vznikem dálnice zanikla. Vedoucí stavebního úřadu v Táboře už dříve uznala, že stavba nikdy neměla být trvalá.
V provozu je teď 70 kilometrů dálnice D3, která má spojit Prahu s Českými Budějovicemi a rakouskými hranicemi. Měřit by měla 170 kilometrů. Rozestavený je obchvat kolem Českých Budějovic, který nabírá kvůli problémům se stavbou tunelu Pohůrka zhruba dvouleté zpoždění.
ŘSD chce letos začít stavět další úsek směrem na jih k hranicícm, a to úsek Třebonín - Kaplice nádraží.