Analýza částečně potvrdila popis svědků, kteří viděli, jak se dvoumístnému letadlu v poměrně nízké výšce odlomilo pravé křídlo. Vyšetřovatelé trosky prozkoumali a našli na křídlech nekvalitní spoje provedené lepením. Konstatovali, že nehodu způsobilo několik příčin.
„Nejenom nedodržení technologie lepení, ale i chyby pilota,“ uvedl předseda vyšetřovací komise Josef Procházka.
Fotogalerie |
Podle inspektorů pilot navíc neaktivoval při problémech se strojem záchranný systém. Soudní lékaři se proto domnívají, že muž, který měl nalétáno poměrně málo hodin, mohl být v době krize v šoku nebo v jiné zdravotní tísni.
Po odlomení křídla upadly letadlu podle několika svědků ve výšce ještě další části, pak spadlo na louku asi půl kilometru od obce, kde začalo hořet.
„Slyšeli jsme s manželem jenom ránu. U havárie byl i můj syn, který je profesionálním hasičem. Byl zrovna doma a okamžitě se rozjel k místu, kde všechno hořelo,“ vzpomíná obyvatelka Dubu Zdenka Neužilová.
Znalci přitom potvrdili, že pilot zahynul okamžitě následkem pádu letadla z výšky.
Podle vyšetřovací zprávy byl ten den pilot na schůzi aeroklubu na letišti ve Strunkovicích nad Blanicí, odkud startoval. Letadlo AL 600 Jasmine měl jen krátkou dobu a kolem poledne si vyzkoušel krátký let a novou navigaci. Proč vlétl později znovu, nikdo neví.
V technické dokumentaci rok starého stroje objevili inspektoři, že po jeho převzetí reklamoval majitel u výrobce asi dvacítku drobných závad, které ale vliv na nehodu neměly. Vydali proto výzvu a doporučení, aby výrobci věnovali spojování dílů lehkých letadel lepením větší pozornost. Další postup v šetření a hledání viníka je teď na jihočeské policii.