Důvodem je chyba stavebního úřadu v Kaplici, který se dostatečně nevypořádal s připomínkami jednoho z více než dvou set majitelů pozemků. Ten nemá vyřešený přístup na svůj pozemek a kauzu dotáhl až ke krajskému soudu, který mu dal za pravdu.
„Vzhledem k tomu, že se bude muset dělat nové hodnocení o vlivu stavby na životní prostředí EIA, odhaduji zdržení na měsíce až rok,“ uvedla Daniela Řežábková z odboru územního plánování kraje.
Nejde ale jen o EIA. Budou se znovu informovat jednotliví majitelé pozemků, obce a vyhlašovat nové veřejné projednávání. To znervózňuje některé řidiče i obce na trase.
„Jsme ze zbytečné prodlevy nešťastní, ale ten stěžovatel skutečně přístup na svůj pozemek nemá vyřešený. Také jsme měli k projektu připomínky, ale o všech jsme se nakonec dohodli,“ říká starostka Dolního Dvořiště Helena Panská.
Nespokojený vlastník parcely namítá nejen, že na svůj pozemek nebude mít přístup, ale také to, že projekt není v souladu s územním plánem obce ani kraje. Navíc upozornil, že investor nemá řádné platné hodnocení na vliv na životní prostředí.
„Připomínek bylo hlavně na veřejném projednávání víc, ale se všemi se stavební úřad nějak vypořádal. Z toho je vidět, že stavby dálnic nebrzdí jen jejich odpůrci a zelení, ale hlavně administrativní chyby,“ myslí si Ondřej Šanda z kaplického hnutí Duha.
Dálnice je v plánech patnáct let
Ještě před patnácti lety to přitom vypadalo, že stavba nové silnice od Kaplice k hranicím s Rakouskem půjde rychle. Záměr stavět původně rychlostní silnici poprvé zveřejnil kraj v roce 2002. Další roky dopravní stavby doplácely na hospodářskou krizi.
Po ní až v roce 2013 dostal kaplický stavební úřad od Ředitelství silnic a dálnic žádost o územní řízení na rychlostní silnici v délce 3,5 kilometru. V roce 2015 potvrdil územní rozhodnutí, což je poslední krok před stavebním povolením.
Jenomže mezitím se už odvolával proti chybám v procesu majitel pozemku a v letošním dubnu mu dal za pravdu soud.
„Je to jeden z příkladů, jak je naše legislativa kolem staveb složitá. Normální by bylo, aby řízení kolem dálnice pokračovalo a s dílčími problémy se investor vypořádal až v průběhu stavby,“ míní krajský radní pro dopravu Jiří Švec (PRO JČ), který má podobné zkušenosti jako starosta s přípravou obchvatu Lišova.
Dálnice D3 se má podle plánu napojit v Dolním Dvořišti na rakouskou rychlostní silnici. Ta zatím končí u Freistadtu, asi dvacet kilometrů odtud. Z Freistadtu pak v současné době propojuje Rakousko s Itálií a Německem. Zbývá Česko.
Zmíněný úsek Nažidla - Dolní Dvořiště je přitom nechvalně známý nehodami. Největší tragédii zažil v březnu 2003, kdy se u osady Nažidla zřítil ze srázu patrový autobus, ve kterém na místě zahynulo 17 cestujících a tři později na následky zranění zemřeli.
Reakcí politiků pak bylo, že se úsek silnice musí bezpodmínečně vylepšit. Ještě v roce 2008 prohlásil tehdejší jihočeský hejtman Jan Zahradník, že rychlostní silnice v této trase bude hotová do roku 2012. Příští rok uplyne od nehody u Nažidel 15 let (více o nehodě čtěte zde).
V dalších místech D3 roste. V březnu začala stavba necelých 11 kilometrů dálnice mezi Ševětínem a Borkem u Českých Budějovic. V současné době je tak rozestavěná celá část mezi krajským městem a Veselím nad Lužnicí.
Na D3 je připraveno 3,6 miliardy
Dva úseky budou hotové už letos - pět kilometrů zprovozní na podzim mezi Veselím a Bošilcem, další tři kilometry u Budějovic v úseku Borek - Úsilné.
„Jen v letošním roce je na dálnici D3 připraveno přes 3,6 miliardy korun. A peníze budou připraveny i v dalších letech,“ ujistil Zbyněk Hořelica ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Část Ševětín - Borek povede v trase současné silnice první třídy I/3, která se po skončení prací stane polovinou dálnice D3. U Ševětína například zbourají starý most a postaví nový, železobetonový. Součástí stavby bude i vybudování tří protihlukových stěn o celkové délce 1,8 kilometru. Náklady jsou 933 milionů korun.
Po celou dobu stavby musí řidiči počítat s menšími omezeními především v rychlosti. Na vybraných úsecích je nejvyšší povolená rychlost 70 kilometrů v hodině, někde jen padesát. Koncem roku by měly naplno začít také práce na obchvatu kolem Českých Budějovic, což před nedávnem potvrdil i ministr dopravy Dan Ťok.
V provozu je v současné době 42 kilometrů dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a hranicemi Jihočeského a Středočeského kraje u Mezna. Všech 171 kilometrů od Prahy až k rakouským hranicím má být hotových v roce 2028.
U Nažidel se stala v roce 2003 tragická nehoda autobusu.
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz