Dálnice D3 od Nažidel na hranice je o krok zpátky. Skluz může být až rok

  9:25aktualizováno  9:25
Českobudějovický krajský úřad zrušil územní rozhodnutí ke stavbě dálnice D3 mezi Nažidly a Dolním Dvořištěm. Podle úředníků kraje bude mít projekt tímto rozhodnutím skluz až rok.

U Nažidel se 22. ledna 2014 v jednu hodinu odpoledne srazila tři osobní auta. Jeden z řidičů zemřel, jeho spolujezdkyně se zranila. | foto: Lukáš Marek, MF DNES

Důvodem je chyba stavebního úřadu v Kaplici, který se dostatečně nevypořádal s připomínkami jednoho z více než dvou set majitelů pozemků. Ten nemá vyřešený přístup na svůj pozemek a kauzu dotáhl až ke krajskému soudu, který mu dal za pravdu.

„Vzhledem k tomu, že se bude muset dělat nové hodnocení o vlivu stavby na životní prostředí EIA, odhaduji zdržení na měsíce až rok,“ uvedla Daniela Řežábková z odboru územního plánování kraje.

Nejde ale jen o EIA. Budou se znovu informovat jednotliví majitelé pozemků, obce a vyhlašovat nové veřejné projednávání. To znervózňuje některé řidiče i obce na trase.

„Jsme ze zbytečné prodlevy nešťastní, ale ten stěžovatel skutečně přístup na svůj pozemek nemá vyřešený. Také jsme měli k projektu připomínky, ale o všech jsme se nakonec dohodli,“ říká starostka Dolního Dvořiště Helena Panská.

Havarovaný patrový autobus, ve kterém v březnu 2003 u Nažidel zemřelo 20 lidí.

Havarovaný patrový autobus, ve kterém v březnu 2003 u Nažidel zemřelo 20 lidí.

Nespokojený vlastník parcely namítá nejen, že na svůj pozemek nebude mít přístup, ale také to, že projekt není v souladu s územním plánem obce ani kraje. Navíc upozornil, že investor nemá řádné platné hodnocení na vliv na životní prostředí.

„Připomínek bylo hlavně na veřejném projednávání víc, ale se všemi se stavební úřad nějak vypořádal. Z toho je vidět, že stavby dálnic nebrzdí jen jejich odpůrci a zelení, ale hlavně administrativní chyby,“ myslí si Ondřej Šanda z kaplického hnutí Duha.

Dálnice je v plánech patnáct let

Ještě před patnácti lety to přitom vypadalo, že stavba nové silnice od Kaplice k hranicím s Rakouskem půjde rychle. Záměr stavět původně rychlostní silnici poprvé zveřejnil kraj v roce 2002. Další roky dopravní stavby doplácely na hospodářskou krizi.

Po ní až v roce 2013 dostal kaplický stavební úřad od Ředitelství silnic a dálnic žádost o územní řízení na rychlostní silnici v délce 3,5 kilometru. V roce 2015 potvrdil územní rozhodnutí, což je poslední krok před stavebním povolením.
Jenomže mezitím se už odvolával proti chybám v procesu majitel pozemku a v letošním dubnu mu dal za pravdu soud.

„Je to jeden z příkladů, jak je naše legislativa kolem staveb složitá. Normální by bylo, aby řízení kolem dálnice pokračovalo a s dílčími problémy se investor vypořádal až v průběhu stavby,“ míní krajský radní pro dopravu Jiří Švec (PRO JČ), který má podobné zkušenosti jako starosta s přípravou obchvatu Lišova.

Dálnice D3 se má podle plánu napojit v Dolním Dvořišti na rakouskou rychlostní silnici. Ta zatím končí u Freistadtu, asi dvacet kilometrů odtud. Z Freistadtu pak v současné době propojuje Rakousko s Itálií a Německem. Zbývá Česko.

Zmíněný úsek Nažidla - Dolní Dvořiště je přitom nechvalně známý nehodami. Největší tragédii zažil v březnu 2003, kdy se u osady Nažidla zřítil ze srázu patrový autobus, ve kterém na místě zahynulo 17 cestujících a tři později na následky zranění zemřeli.

Reakcí politiků pak bylo, že se úsek silnice musí bezpodmínečně vylepšit. Ještě v roce 2008 prohlásil tehdejší jihočeský hejtman Jan Zahradník, že rychlostní silnice v této trase bude hotová do roku 2012. Příští rok uplyne od nehody u Nažidel 15 let (více o nehodě čtěte zde).

V dalších místech D3 roste. V březnu začala stavba necelých 11 kilometrů dálnice mezi Ševětínem a Borkem u Českých Budějovic. V současné době je tak rozestavěná celá část mezi krajským městem a Veselím nad Lužnicí.

Na D3 je připraveno 3,6 miliardy

Dva úseky budou hotové už letos - pět kilometrů zprovozní na podzim mezi Veselím a Bošilcem, další tři kilometry u Budějovic v úseku Borek - Úsilné.

„Jen v letošním roce je na dálnici D3 připraveno přes 3,6 miliardy korun. A peníze budou připraveny i v dalších letech,“ ujistil Zbyněk Hořelica ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Část Ševětín - Borek povede v trase současné silnice první třídy I/3, která se po skončení prací stane polovinou dálnice D3. U Ševětína například zbourají starý most a postaví nový, železobetonový. Součástí stavby bude i vybudování tří protihlukových stěn o celkové délce 1,8 kilometru. Náklady jsou 933 milionů korun.

Po celou dobu stavby musí řidiči počítat s menšími omezeními především v rychlosti. Na vybraných úsecích je nejvyšší povolená rychlost 70 kilometrů v hodině, někde jen padesát. Koncem roku by měly naplno začít také práce na obchvatu kolem Českých Budějovic, což před nedávnem potvrdil i ministr dopravy Dan Ťok.

V provozu je v současné době 42 kilometrů dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a hranicemi Jihočeského a Středočeského kraje u Mezna. Všech 171 kilometrů od Prahy až k rakouským hranicím má být hotových v roce 2028.

U Nažidel se stala v roce 2003 tragická nehoda autobusu.

U Nažidel se stala v roce 2003 tragická nehoda autobusu.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store © freytag & berndtSHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Autoři: ,

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Oblíbený zmrzlinový stánek v Hluboké shořel. Je to pomsta, říká majitel

Dřevěný zmrzlinový stánek v Hluboké nad Vltavou skončil v plamenech. Majiteli...

Oheň zničil v noci na dnešek zmrzlinový stánek v Hluboké nad Vltavou. I když se nikomu nic nestalo, škody přesáhly...

Legendární motocyklový závodník Staša zemřel, bylo mu 75 let

Bohumil Staša, dvacetinásobný šampion Československa a výborný konstruktér...

Bohumil Staša, legendární motocyklový závodník, v 75 letech zemřel. Dvacetkrát triumfoval na domácím šampionátu, na...

Vísku Budeč stíhají pohromy, po rybníku a lese přišla i o kulturní dům

Kulturní dům v Budči začal hořet v sobotu 11. května před osmou hodinou ráno....

Vesnice Budeč se vzpamatovává z třetí těžké rány v krátké době. Požár tam vážně poničil kulturní dům. Hašení navíc...

Čelní střet u Kamenného Újezdu nepřežil ani spolujezdec, zemřel v nemocnici

Řidič BMW přejel do protisměru a střetl se s Volkswagenem Tiguan. (15. května...

Nehoda, která se stala minulý týden na Českobudějovicku, si vyžádala druhý lidský život. V nemocnici zemřel...

Další z rubriky

Část obyvatel a návštěvníků třeboňských lázní odmítá wellness v parku

Lázně Aurora v Třeboni čeká velká rekonstrukce.

Město Třeboň plánuje venkovní wellness u Lázní Aurora. Záměr ale vzbudil rozruch. Podle opozice je v rozporu s...

Autobusu, který u Budějovic už dvakrát hořel, netěsnilo olejové chlazení

Požár zastavil autobus u Litvínovic před Českými Budějovicemi.

Dopravní podnik města České Budějovice už ví, co stálo za březnovým požárem autobusu u Litvínovic. Hořel tehdy už...

VIDEO: Do deště se kozím hraběnkám nechce, ale vetřelce by utloukly

Jan Bareš chová v Okrouhlé Radouni 80 anglonubijských koz.

Anglonubijské kozy se v Česku začaly chovat teprve před dvanácti lety. Jejich znaky jsou vyklenutý nos, svislé dlouhé...

České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují
České školství zaostává. Rozdíly mezi školami se prohlubují

V Česku máme jednu z nejdelších rodičovských vůbec. Matky dvou dětí stráví doma průměrně 6–8 let, přestože by se mnohdy chtěly vrátit do práce dříve. Jaké jsou u nás rozdíly v rodičovské oproti ostatním evropským zemím?

Najdete na iDNES.cz