Na začátku byla nenápadná esemeska. Sběratel veteránů Pavel Janouš se v ní představoval starostovi Nové Bystřice na Jindřichohradecku s tím, že je místní rodák a rád by někde vystavil své skvosty na čtyřech kolech.
Za tři roky a 171 dní stojí v bývalé textilní továrně unikátní muzeum s padesáti úchvatnými vozy převážně z Ameriky. V sobotu jej slavnostně otevřeli.
Expozice návštěvníkům přibližuje sto let vývoje automobilismu.
„Aby to bylo zajímavější, tak je to na pozadí americké produkce. Nejstarším exponátem je Ford T, kterému je 103 let. Naopak nejmladší je DeLorean, známý z filmu Návrat do budoucnosti. Tomu je 33 let,“ vysvětlil kurátor výstavy a majitel drtivé většiny exponátů Pavel Janouš.
Dalších dvacet aut čeká v depozitu, který bude přístupný v průběhu léta.
„Máme tu hojně zastoupena 20. a 30. léta, pak tu máme samostatnou expozici 50. a 60. let. A aby ten pohled byl komplexní, jsou tu i slavné sedmdesátky, to jsou ty velkoobjemové, spálenou gumou vonící americké káry,“ popsal Janouš.
Návštěvníci tak spatří legendární americké značky jako Ford, Cadillac, Buick, Studebaker, Chevrolet, Dodge a další.
Kdo ovšem čeká, že tu jsou auta jen vyskládaná za páskou, mýlí se. Každý sál muzea má nějakou podobu. Jeden vypadá jako ulice Manhattanu se zaparkovanými vozy, jiný například ukazuje Fordy T na slavné výrobní lince. Vše doprovází zvuky navozující dojem, že jste přímo v továrně.
„Je to unikát. Vozy vystupují z dobových fotografií továrny. Navíc tu máme tři karosářské verze Fordu T v rozmezí zhruba dvou let, což jinde v republice k vidění není,“ poukázal sběratel.
Mini Mr. Beana či Fantomasův citroën
Jeden ze sálů ovšem do pojetí amerických aut nezapadá. U návštěvníků bude ale jistě oblíbený. Je věnovaný automobilovým legendám. Jsou tu masově vyráběné stroje nebo ty, které lidé znají z filmů, nebo prostě ty, jež se staly symbolem doby.
„Zároveň jsem vedle sebe dával auta ze stejné doby, ale z jiné země. Na tom rozdílu člověk vidí, jak daleko byla jaká země s vývojem automobilismu,“ upozornil Janouš.
Muzeum veteránůNová Bystřice Otevírací doba Vstupné |
Vedle sebe stojí například Rolls-Royce a Škoda 440 Spartak či Porsche 911 Turbo vedle Škody 130 RS. Dále tu je VW Brouk, trabant, mini Mr. Beana či Fantomasův Citroën DS.
Opravdovou zajímavostí jsou příběhy jednotlivých vozů. U každého exponátu si návštěvníci přečtou, kdo byl jejich první majitel, co si vůz prožil či za jakých okolností byl nalezen a restaurován.
„Chtěl jsem, aby návštěva muzea byla zážitkem. A k tomu patří příběh. Když jsem vozy kupoval, chtěl jsem, aby mi řekli, kdo je měl předtím, co se s nimi dělo, kdo se v tom oženil a podobně. Už zhruba od desátého auta jsem chtěl mít muzeum,“ prozradil.
Ford T nalezli v Connecticutu za stodolou
Hned u vchodu člověka uchvátí bílý Ford T ve speciální verzi pro závody do vrchu, kterému je 103 let. To je zároveň i Janoušův nejoblíbenější vůz. Nalezen byl v americkém Connecticutu za stodolou u pole, kde sloužil k orbě. Velkým lákadlem je také vůz, kterým prokazatelně jezdili Laurel a Hardy.
„Je to auto, které používali na jízdu na oběd a jezdili s ním na natáčení. Sehnal jsem ho z depozitu společnosti Warner Bros v Kalifornii. Zatím je v původním stavu, což je na něm nejlepší,“ dodal Janouš.
Návštěvníky s dětmi potěší i kavárna a dětský koutek či malý kinosál. Všude na ně dýchne automobilová atmosféra. I na toaletě. Umyvadlo je z pneumatiky, voda tu teče z hadice z motoru.
V bývalé fabrice se muselo opravit všechno od kanalizace po střechu. Rekonstrukce město vyšla na čtyři miliony korun. Hodnotu vystavených vozů Janouš prozradit nechce, ale i laikovi je jasné, že musí být obrovská.